Natalia Ginghină e profesoară în Augustin, județul Brașov, o comunitate vulnerabilă în care inechitățile sociale țin în loc accesul la educație al copiilor. De un an și jumătate a intrat în învățământ prin programul Teach for România. Împreună cu Adrian Secal, fost învățător în aceeași școală, a recondiționat un autobuz și l-a transformat în EduBuzz, locul unde copiii vin și își fac temele, învață și se joacă.
Read MoreMihaela Ciocan e învățătoare și director adjunct la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Galați. E omul care încearcă să implice toți profesorii în luarea deciziilor, căci vrea să crească coeziunea grupului și să fie motivați în clase. Aduce împreună elevii, părinții și colegii din școală în numeroase acțiuni de voluntariat și inițiative civice pentru a produce schimbare în comunitate.
Read MoreMihaela Mihăilescu predă elevilor istoria așa cum ar fi vrut să o învețe ea la școală: cu scopul ca ei să înțeleagă evenimentele și cauzele producerii lor, nu să memoreze niște nume și ani. Are 53 de ani și pe ultimii 31 ani i-a petrecut în Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Independența, județul Galați, ca profesor și, de 26 de ani, ca directoare.
Read MoreEma Patrichi este profesoară pentru învățământ primar la Școala Gimnazială „Dacia” din Târgu-Mureș și colegii o cunosc cel mai bine de pe blogul Ema la școală. Folosește diverse tehnici de predare prin care face învățarea cu sens, dar spune că un rol important în procesul de învățare al copiilor din clasa I îl au rutina și etapizarea activităților.
Read MoreCostinela Cigăran este profesoară de limba engleză la Școala Gimnazială din Voinești, județul Dâmbovița. Spune că meseria de profesor este în ADN-ul ei. Mama a fost profesoară de istorie și geografie, tatăl de educație fizică și fratele de psihologie. E membră Aspire Teachers din 2018 și spune că e cel mai bun lucru care ar fi putut să i se întâmple în carieră, pentru că se simte parte dintr-o rețea de profesori aleși.
Read MoreNicolae (Nick) Munteanu este profesor de engleză la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Buhuși, județul Bacău, din anul 2000. Le spune copiilor că predă din alt mileniu, dar nu e un dinozaur. Este profesor la primar și gimnaziu și este diriginte la clasa a VI-a.
Read MoreAurora Zamfir este directoarea Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul” din Pucioasa, județul Dâmbovița, de patru ani. Locuiește în Buciumeni, la 12 de kilometri distanță, și face naveta zilnic. Aurora e omul care aduce toată comunitatea laolaltă, pentru ca impactul școlii să fie major. Este liderul care, prin exemplul propriu, îi motivează constant pe cei din jur să-și alimenteze curiozitatea și dorința de perfecționare.
Read MoreRaluca Voina este membră Aspire Teachers și una dintre învățătoarele care au lucrat la dezvoltarea opționalului Călătorie în lumea emoțiilor, fiindcă a vrut să contribuie la un material care aduce expertiză în direcția la care programa școlară e deficitară – dezvoltarea emoțională a copiilor.
Read MoreOpționalele „Aspire Talks” și „Călătorie în lumea emoțiilor” au fost create în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrate pe competențe precum reglarea emoțională și gestionarea conflictelor, vorbire în public și colaborare, opționalele au fost adoptate de peste 200 de profesori în anul acesta școlar.
Am vorbit cu Laura Secoșan, profesor consilier și cu învățătoarele Mona Hazu și Flori Grozavu care au implementat și adaptat lecțiile în clasa de la distanță și au observat mai multe schimbări în atitudinea și comportamentul elevilor.
Read MoreCu cât mai repede apare evaluarea în planificarea unităților, cu atât mai limpede va fi ce urmează să faci, pentru că dacă nu știi cum măsori învățarea, cum știi că s-a întâmplat?
Joi, pe 11 februarie, alături de 160 de profesori am descoperit două proiecte planificate și implementate folosind cadrul "Understanding by Design" care, pornind cu finalul în minte, vă ușurează munca și vă ajută să prioritizați competențele și marile idei cu care vor rămâne elevii după o unitate de învățare.
Read MoreAdina este învățătoare la Școala Gimnazială „George Tutoveanu” din Bârlad, iar de la 1 februarie 2021 și director adjunct. În primii trei ani după terminarea liceului Pedagogic din Bârlad a fost învățătoare în Brădești, satul natal. Apoi a urmat cursurile Colegiului Universitar de Institutori din Bârlad, înființat în colaborare cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.
Read MoreLiliana Chivulescu este membră Aspire Teachers, implicată activ în dezvoltarea hubului de la Dâmbovița, și unul dintre învățătorii care au participat la atelierul de dezvoltare a opționalului Călătorie în lumea emoțiilor. Este învățătoare din 1991 la Școala Gimnazială Nr. 2 Picior de Munte, din Dâmbovița, aceeași școală în care a învățat până în clasa a VIII-a.
Read MoreOpționalul „Aspire Talks” a fost creat în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrat pe vorbire în public, autodeterminare, feedback și lucru în echipă, opționalul se adresează elevilor din clasele V-VI și este recomandat profesorilor de științe socio-umane, de limba și literatura română și diriginților din învățământul gimnazial.
Am vorbit cu Georgiana Moldoveanu și Bianca Sădeanu, două dintre profesoarele care l-au implementat la clasă, care ne-au povestit care au fost provocările din mediul online și ce schimbări au văzut la elevii lor după primul semestru de școală.
Read MoreCarmina a călătorit în peste 40 de țări din trei continente. Este unul dintre liderii comunității Aspire Teachers, alături de care a fost încă de la început. Curiozitatea, deschiderea și energia cu care se conectează constant la tot ce mișcă în educație în România o fac un profesor-lider care are puterea unui arhitect de punți între profesori care rezistă în timp.
Read MoreMarius Lobază este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara. S-a născut în Oradea, dar s-a mutat împreună cu familia în Timișoara când era în clasa a XI-a. După o excursie cu clasa în orașul de pe Bega, în școala generală, și-a spus că este locul în care vrea să trăiască.
Read MoreÎn iunie 2020, asociația britanică Evidence Based Education împreună cu Cambridge Assessment International Education a publicat cea mai cuprinzătoare sinteză care deschide „cutia neagră” a predării cu impact. Great Teaching Toolkit Evidence Review e rezultatul muncii a 74 de colaboratori din 11 țări, care analizează cele mai relevante cercetări din educație din ultimele decenii și evidențiază cum poate fi îmbunătățită predarea de calitate. Demersul face parte dintr-un proiect ambițios care vrea să schimbe modul cum se formează profesorii, dezvoltând un curriculum personalizat, instrumente prin care profesorii să se autoevalueze corect și rețele de susținere cu colegi și experți prin care să genereze și să aplice practici validate.
Creșterea calității predării în școli este cea mai eficientă măsură de a promova atât rezultatele elevilor, cât și echitatea la nivel de sistem, scriu cercetătorii.
Am tradus și interpretat studiul “Great Teaching Toolkit Evidence Review” pentru a aduce mai aproape de tine cele mai proaspete cercetări, validate de cercetători și practicieni de top în educație.
Read MoreDe 16 ani, Irina Constantinescu se împarte între două case - cea din Cândești-Vale, un sat din Dâmbovița unde locuiește împreună cu soțul său și cea de vizavi, Eco-școala „Matei Gr. Vlădeanu”, al cărei director este de opt ani. Are 53 de ani și încă destulă energie pentru slalomul între rolurile pe care le joacă zilnic - de director, administrator, profesor și lider comunitar.
Read MoreAceasta este ultima parte din materialul despre planificarea inversă, în trei părți. Citește aici prima parte și a doua parte.
Planificarea inversă pentru înțelegere (Understanding by Design) are o bază științifică riguroasă, integrând cercetări solide din psihologie cognitivă și neurologie. Pe scurt, instrumentele care detaliază UbD sunt gândite în acord cu modul cum învață oamenii.
În ultima parte, descoperă concluziile experimentului și resurse gata de folosit.
Read MoreUnderstanding by design nu este nici o metodă, nici o filosofie a educației, ci un alt mod de a proiecta învățarea. Este un cadru de mare folos, pentru că:
se concentrează pe învățarea profundă, nu pe acoperirea materiei sau crearea de activități fără priorități și rezultate clare,
prioritizează și filtrează cele mai importante idei cu care va rămâne elevul la final de unitate,
proiectează sarcini de învățare autentică, având în vedere scopul final,
readuce în prim plan indicatorii de performanță (ce măsurăm și cum ne asigurăm că ce măsurăm e ce ne dorim să măsurăm?).
Abordarea are la bază cercetări extinse din ultimele decenii despre învățare și cogniție, care fundamentează modul cum învață oamenii.
UbD propune trei pași, fiecare cu câteva întrebări esențiale. În exercițiul de planificare, am lucrat cu un model simplificat.
Read MoreGenerații de elevi trec, oră după oră, an după an, printr-un șir de informații fragmentate despre polinoame, genul epic, organismele procariote sau evul mediu. O fac fără să înțeleagă de ce învață despre toate acestea și cum se leagă între ele și cu viața lor.
Un item la testarea națională pentru progres în educație (NAEP) în SUA, la matematică, la clasa a VIII-a suna așa: În câte autobuze poate transporta armata 1128 de soldați dacă fiecare autobuz are o capacitate maximă de 36 de soldați? Aproape o treime dintre elevi au răspuns: 31, rest 12. [2]
Exemplul citat arată ce înseamnă să bifezi corect împărțirea, dar să nu o adaptezi la un exemplu din viața reală, adică să nu știi să folosești ce ai învățat. Or învățarea trebuie să producă o schimbare în creier, acel „aha!”, revelația faptului că, de exemplu, culoarea nu e o proprietate a unui obiect, ci a undei de lumină care se reflectă în el sau că istoria nu e o înșiruire de fapte și numere, ci o armă anti-manipulare care te ajută să înțelegi prezentul.
Cu acest „de ce” am pornit în vara aceasta un proiect-experiment, în care 70 de profesori din rețeaua Aspire Teachers au lucrat împreună de la distanță, pentru a-și planifica o unitate de învățare folosind cadrul Understand by Design, un mod diferit de a aborda planificarea. Am sintetizat principalele lecții învățate, cu exemple și resurse pe care le poate descărca gratuit orice profesor care crede că învățarea autentică trebuie să producă înțelegere, deci transfer în viața reală.
Read More