Desfășurare: Dezvoltarea abilităților pentru viață (DP), Arte vizuale și abilități practice (AVAP), Muzică și mișcare (MM), Comunicare în limba română (CLR), CDȘ (opțional integrat)
Abilități principale: autocunoaștere, empatie, recunoașterea emoțiilor și gestionarea conflictelor
Descarcă programa școlară
Programul începe cu o călătorie în lumea emoțiilor alături de Dani, un băiețel curios care vrea să adune în rucsacul lui cele mai utile instrumente prin care să înțeleagă ce sunt emoțiile, cum le putem recunoaște și ce rol au ele în comportamentele și relațiile cu cei din jur.
Bazat pe o analiză de nevoi adunate de la profesori și elevii lor și pe un proces de pilotare a conținutului cu zece profesori și 300 de elevi în 2019, programul „Călătorie în lumea emoțiilor” vine în sprijinul profesorilor din ciclul primar. Prin învățare experiențială, elevii își dezvoltă competențe socio-emoționale indispensabile pentru viitor: recunoașterea și exprimarea emoțiilor în diferite situații, luarea unor decizii responsabile, reglarea emoțiilor și comportamentelor personale pentru crearea unor relații bune cu cei din jur, creșterea stimei de sine și rezolvarea conflictelor prin empatie, creativitate și comunicare nonviolentă.
Resursele oferite gratuit cuprind: ghidul învățătorului cu descrierea celor 21 de lecții organizate în 3 unități de învățare care pot fi implementate pe parcursul unui an școlar, împreună cu materiale gata de folosit la clasă (fișe de lucru, postere, puzzle, cartonașe etc.). Și învățătorii vor avea oportunitatea să redescopere lucruri despre ei înșiși și să se familiarizeze cu etapele învățării experiențiale pe care le pot integra în activitatea pedagogică.
Ce spun profesorii care au implementat programul?
Descoperă aici cum au adaptat profesorii programul în online.
„În experiența mea, au fost profi care și-au pus amprenta asupra mea. Asta îmi doresc să le rămână copiilor în urma orelor mele, niște flashback-uri, în care s-au simțit în siguranță la școală atunci când au vorbit despre ei înșiși: asocierea cu dezvoltarea încrederii în forțele proprii.” (Laura Secoșan, Școala Gimnazială „Anișoara Odeanu” din Lugoj).
„Activitățile sunt frumoase, dar rezultatele nu se văd așa ușor la sfârșitul unui an școlar, e o muncă de ani de zile, cu un impact greu măsurabil.” (Mona Hazu, Școala Gimnazială „Stroe S. Belloescu” din Bârlad).
„Mie se pare un progres pentru că sunt în clasa pregătitoare și n-au apucat să se vadă și să se cunoască, mai ales că ei nu au termen de comparație cu școala altfel. I-am auzit spunând că «mi-a fost dor de tine, mă bucur să te văd.»” (Flori Grozavu, „Nicolae Titulescu” din Călărași).
Descoperiți și programul pentru gimnaziu Aspire Talks.
Programul prezentat de profesori în Caravana Aspire Teachers 2021
Programul - de la idee la rezultat
Proiecția conținutului a început din ianuarie 2019, cu clarificarea nevoilor, apoi un bootcamp. Aici 30 de participanți (profesori selectați dintre alumnii Academiilor Aspire Teachers, specialiști în psihologie și design de curriculum) au lucrat împreună, pornind de la competențele specifice și evaluarea finală până la proiectarea pașilor de învățare și designul activităților.
Au urmat testarea unor lecții la clasă și rescrierea, rafinarea și ilustrarea variantelor gata de pilotare, care includ ghidul pentru profesori și anexele (fișe de lucru, puzzle-uri, cartonașe, postere).
Pilotarea a înseamnat, pregătirea profesorilor prin training inițial, pre- și post-teste de măsurare a progresului elevilor timp de un semestru. Analiza rezultatelor și feedback-ul profesorilor înscriși în pilotare au informat rezultatul final, care cuprinde cele mai bune practici din clasă.
Sponsor principal
Contributori
Suntem recunoscători tuturor consultanților și profesorilor care s-au implicat în crearea și testarea conținutului:
Ramona Buzgar, psiholog, lector dr. asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai; lector dr. la Universitatea de Ştiințe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj- Napoca (Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic),
Profesorii Voina Raluca (conținut și verificare), Irina Constantinescu (găzduire training pentru pilotare), Liliana Chivulescu (conținut și sesiune de învățare experiențială), Ana Elena Marian, Ana-Nela Popoveniuc, Anca Borzu, Anca Tăut, Carmina Vakulovski, Claudia Badiu, Crina Iancu, Dorina Lobonț, Mirela Spiță și Rodica Gavriș-Pascu (proiectare conținut),
Ana-Maria Toniță, Măriuca Morariu (organizare și editare),
Gina Apolzan (colaborare editare și grafică),
Victor Dumitrache (facillitare proces dezvoltare curriculum),
Georgiana Nenciu (logistică și comunicare),
Ina Curic (referent management conflicte),
Oana Moșoiu, Lector universitar în Științele Educației – Facultatea de Psihologie și Științele Educației la UB București (feedback),
Posie Wood, Director de Curriculum la LearnZillion, Alumnă Teach for America (proiectare inițială),
Ramona Richițeanu, Lector universitar, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic ASE București (feedback),
Cătălin Stoica, Coach John Maxwell, producător radio “Academia de bine” (facilitator bootcamp),
Bogdan Moga, grafică și design.
Descoperiți și programul pentru gimnaziu Aspire Talks.
Întrebări și răspunsuri
Pot folosi părți din material în orele mele?
Da. Materialele sunt disponibile mai sus, sub licență care permite descărcarea și folosirea gratuită, cu menționarea sursei și fără drept de comercializare.
Cum procedez dacă vreau materialele tipărite?
Puteți face o comandă trimițând la adresa editurii, libraria@ubbcluj.ro un mesaj în care să specificați datele de contact, adresa de livrare și numărul de exemplare pe care îl doriți din fiecare titlu. Pentru programul de primar, un kit cuprinde ghidul învățătorului și 6 puzzle-uri cu emoții.
Ce trebuie să fac pentru a alege acest program (Curriculum la decizia școlii) la clasă?
După consultarea cu elevii și părinții, aveți nevoie de acceptul conducerii școlii și pentru aprobare de la inspectorat, găsiți programa școlară și toate materialele gata de descărcat mai sus. În funcție de județ, fiecare inspectorat are un formular de avizare a opționalului propus de școală, pe care trebuie să îl completați pentru a primi avizul. Vă puteți folosi de justificarea și detaliile cuprinse în prezentarea materialului (programa școlară). De obicei, acest demers se încheie la finalul anului școlar precedent.
Conținutul acoperă întreg anul școlar?
Dacă parcurgeți ghidul, veți descoperi că cele 21 de lecții cuprind activități care se întind dincolo de 50 de minute și sugestii de extindere, astfel încât să puteți adapta materialul la nevoile clasei și să acoperiți tot anul școlar.
Ce primesc de la Aspire Teachers?
Acces gratuit online la ghidul profesorului și toate materialele gata de folosit la clasă;
Pregătire pentru implementarea programului (online asincron și sincron);
Accesul gratuit la grupul de Facebook de împărtășire și sprijin a experiențelor la clasă;
Oportunitatea de a aplica metode pedagogice moderne pentru a forma abilitățile viitorului de la cele mai mici vârste, într-un mod interactiv, plăcut și de impact pentru elevi;
Certificatul digital de implementare a opționalului din partea Aspire Teachers, în urma parcurgerii activităților.
Costuri
Resursele digitale sunt oferite gratuit. În 2020, 100 de profesori care au adoptat programul ca opțional, au primit kit-urile în format fizic, cu ajutorul sponsorului OMV Petrom. Începând cu anul școlar 2021-2022, dacă doriți materialele fizice, puteți face o comandă direct la editură, trimițând către adresa libraria@ubbcluj.ro un mesaj în care să specificați datele de contact, adresa de livrare și numărul de exemplare pe care îl doriți din fiecare titlu.
Curs de pregătire
Participanții care au adoptat programele la clasă vor fi invitați la sesiunea de training online din toamnă. Pe parcursul anului, toți participanții țin legătura cu organizatorii pe email și prin grupul de sprijin intern de pe Facebook, unde pot găsi sugestii de adaptare, idei și răspunsuri la orice întrebări legate de tema opționalului.