CALENDARUL TRANSMISIUNILOR LIVE - SEZONUL 1
Ce este EDUCAȚIE LA ÎNĂLȚIME?
Imaginați-vă o lecție specială în care elevii intră în direct cu un loc extraordinar, de unde urmăresc LIVE imagini transmise cu o dronă, iar un profesor entuziast le răspunde la întrebări, în direct, chiar de la fața locului. Așa a început proiectul-pilot Educație la înălțime, în 2020: în județul Hunedoara, elevi și profesori din trei școli rurale au intrat în direct cu profesori de istorie (Adamclisi, Constanța), de geografie (de lângă trovanții de la Ulmet, Buzău), de biologie (unde au văzut defrișările din Munții Făgăraș, într-o transmisiune în direct de la 1700 de metri).
În mai 2021, proiectul este extins la nivel național, prin susținerea din partea Departamentului de Dezvoltare Durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului României și partenerii Aspire Teachers și Centrul Creativ Carolina.
EDUCAȚIE LA ÎNĂLȚIME este primul proiect național care dă viață obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), prin lecții live, transmise cu drona din diferite regiuni ale României de către profesori locali.
Sezonul 1 (mai-iunie 2021)
EDUCAȚIE LA ÎNĂLȚIME la nivel național înseamnă realizarea a 8 lecții speciale cu ajutorul dronelor, care vor fi transmise în direct gratuit în primăvara 2021și vor fi disponible oricărei școli din România.
Prin proiect, ne-am propus:
să familiarizăm elevii și profesorii cu obiectivele de dezvoltare durabilă, într-un mod ce pune în valoare resursele României și competențele de secol 21 ale elevilor,
să creăm lecții interactive centrate pe elev, cu ajutorul celor mai noi tehnologii,
să oferim materiale corelate cu programa școlară, accesibile tuturor profesorilor, chiar și după încheierea transmisiunilor live.
Lecțiile realizate vor include și activități nonformale la clasă sau acasă, jocuri și sarcini interesante. Activitățile urmează un scenariu care presupune o pregătire atât înainte, cât și pe parcursul și după terminarea transmisiei în direct.
Cine poate participa?
Lecțiile sunt realizate de echipe de profesori și învățători dedicați din opt regiuni de dezvoltare economică a României, fiecare transmițând lecții din zona sa. Profesorii creatori vor fi selectați din rețeaua Aspire Teachers, o comunitate de profesori excelenți, lideri în comunitățile lor, dedicați și adaptați noilor generații, dar și din alte comunități educaționale. Împreună cu echipa de proiect, vor dezvolta scenarii didactice cu întrebări esențiale și obiective relevante, corelate cu competențe specifice din programa școlară.
Profesorii-gazdă pot avea elevi cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani din orice școală din România care vor să primească în direct lecțiile transmise live.
Cum pot participa?
Primul sezon a avut loc în perioada mai-iunie 2021, în fiecare joi, de la ora 11:00 la 11:50, când am transmis o lecție săptămânal, LIVE pe canalul de YouTube Aspire Teachers.
Un profesor-gazdă are nevoie de un videoproiector, un laptop conectat la internet, boxe (opțional, pentru a se auzi în clasă), un cont de gmail pentru a se conecta pe chatul YouTube Live și multă curiozitate.
Profesorii-gazdă a lecțiilor proiectate în clasă au primit pe email, în urma înscrierii printr-un scurt formular, agenda fiecărei lecții în prealabil, toate detaliile legate de pregătire, precum și un formular de feedback și idei de reflecție și extindere după încheierea lecțiilor live.
Echipa de proiect - sezonul 1
Inițiatori
Marius Toader și Adrian Robe sunt producători de emisiuni de televiziune și documentare, cu cariere de peste 20 de ani, specializați pe crearea de conținut original. Au creat de la zero și produs zeci de emisiuni de succes pentru toate posturile importante, produc emisiuni după formate internaționale (Masterchef, Imperiul Leilor). Ei sunt și primii creatori români de formate care au reușit să exporte creațiile lor. Formatul Miss Country Girl a fost vândut în peste 20 de țări, iar formatul Mom Made Me a Star este primul format din Europa de Est produs în Marea Britanie, fiind achiziționat de BBC (emisiunea se află deja la sezonul 6). Anul trecut, HBO Europe a lansat în peste 10 țări documentarul ”The Golden Girl”, co-produs și co-regizat de către Adrian Robe.
Călin Cazan este producător TV și expert tehnic specializat pe transmisii live și echipamente video / audio de ultimă generație, construind de la zero structura tehnică a mai multor televiziuni, producător de transmisii live pentru evenimente, festivaluri și conferințe.
Susținător
Departamentul de Dezvoltare Durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului României a fost înființat în 2017, pentru a pune în aplicare prevederile europene și cele din documentele Organizației Națiunilor Unite în materie de dezvoltare sustenabilă. În urma lucrărilor summitului ONU de la New York, a fost adoptată Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, o agendă universală cu obiective clare și cuantificabile, care include un set de 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) şi un plan de acţiune pe urmatorii 15 ani, pentru eradicarea sărăciei extreme, combaterea inegalităţilor, a injustiţiei şi pentru protejarea planetei până în anul 2030. Departamentul funcționează în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului și este coordonat de consilierul de stat László Borbély.
Parteneri
Aspire Teachers: Viziunea noastră este un profesor excelent în fața fiecărui copil din România. Din 2016, susținem formarea de calitate a profesorilor din România prin activități aplicate de pregătire cu o curriculă multidisciplinară, cu practici pedagogice de impact adaptate la realitățile secolului 21. Împreună cu ei, dezvoltăm comunități de bune practici și validăm resurse educaționale concentrate pe competențele viitorului din anul 2030, pentru o generație de copii și tineri adaptați economiei globale.
Asociația Cartierul Creativ Carolina este o comunitate a tinerilor din Alba Iulia care are printre obiectivele pe termen lung crearea și dezvoltarea de programe inovatoare care să îmbunătățească actul de predare în școlile românești, prin metode non-formale și cu ajutorul tehnologiilor de ultimă generație. Asociația încurajează și susține libertatea de expresie creativă, promovează excelența și diversitatea culturală și artistică.
Mona Nicolici este expert în CSR, Sustenabilitate și Comunicare și timp de 14 ani a condus Departamentul de sustenabilitate din cadrul OMV Petrom. Mona a creat „Țara lui Andrei”, cea mai mare și mai cunoscută platformă de responsabilitate socială corporativă din România, care a propus soluții, modele și expertiză pentru a sprijini oamenii cu inițiativă care vor să schimbe viață comunităților în care trăiesc. În 2015 a început să se implice în educația din România și a fost, timp de patru ani, ambasadorul României pentru UE în cadrul Săptămânii Europene a Educației Vocaționale. Mona Nicolici realizează în acest moment la Europa FM, Misiunea Verde, o emisiune care promovează educația pentru mediu și sprijină mai multe proiecte pentru protecția mediului.
Întrebări și răspunsuri
Care sunt temele lecțiilor? Cu ce discipline se corelează?
Lecțiile pornesc de la temele legate de dezvoltarea durabilă și în funcție de calendarul anunțat, veți descoperi o varietate de discipline la care pot fi urmate - cultură civică, istorie, geografie, biologie, educație socială sau dezvoltare personală. Ele pot fi urmate în timpul orelor și sunt corelate cu competențe specifice din programa școlară.
Pot avea acces la lecția filmată dacă nu pot urmări live?
Desigur. Nu doar la lecția filmată, pe care o veți găsi pe canalul nostru de YouTube în timpul și după transmisiunea live, dar ulterior, și la alte materiale din cadrul proiectului (clipurile cu experimentele filmate, proiecte de lecție, alte materiale de ajutor pentru extindere și consolidare).
Cum se petrece interacțiunea live dacă sunt 1000 de utilizatori simultan pe YouTube?
Aici a fost și marea provocare a echipei de creație - cum să aducem interacțiunea, esențială oricărui act pedagogic, în lecții cu atât de mulți participanți? Și cum să recuperăm distanța de timp dintre momentul transmiterii semnalului de la fața locului până la momentul în care ajunge el în clasa-gazdă (aprox. 30 de secunde pe orice platformă de live streaming). Am găsit câteva soluții ingenioase, pe care le vom implementa și, în timp, îmbunătăți:
- selectarea câtorva școli de unde elevii vor intra în direct cu echipa de la fața locului, prin Zoom (platforma de comunicare sincron, în timp real),
- anticiparea interacțiunii printr-un scenariu bine pus la punct și activități la fața locului, pe care și profesorul-gazdă le poate urma în același timp, în clasă,
- interacțiunea live prin chat-ul deschis tuturor participanților pe YouTube live, între ei, cu un moderator și la final, cu echipa care transmite live,
- activități după ce se încheie transmisiunea live, pentru extindere și consolidare.
Descoperiți în ghidul cu cei patru pași de mai sus cum poate avea impact lecția live.
Pot participa și elevi de clase mai mici?
Da. Fiind o transmisiune live, nu vom îngrădi accesul public, ba chiar încurajăm să participați și cu elevi de clase mai mici de 9 ani, vârsta recomandată pentru a înțelege lecțiile. Dumneavoastră decideți dacă lecția este potrivită pentru nivelul clasei.
Pot participa dacă sunt părinte?
Da, lecțiile vor fi transmise live pe YouTube și accesibile oricui, iar înregistrările vor rămâne pe canalul Aspire Teachers la care vă invităm să vă abonați pentru a fi la curent cu cele mai proaspete vești.
Cum pot participa mai multe clase simultan din școală?
În oricare dintre două variante:
vă grupați într-o singură sală, de unde puteți proiecta pe un ecran / perete, folosind videoproiectorul, ecranul laptopului, cu transmisiunea în direct de pe YouTube
fiecare profesor proiectează în propria clasă, pentru elevii din clasă, transmisiunea în direct de pe YouTube (dacă fiecare clasă este dotată cu videoproiector, laptop/calculator conectat la internet).
Dar dacă nu sunt din România?
Ne adresăm profesorilor vorbitori de limbă română, indiferent dacă sunt din România, Republica Moldova sau alte țări.
Putem beneficia de un acord de parteneriat cu școala?
Intrarea dvs în direct ca profesor-gazdă înseamnă parteneriatul în acest proiect. Logistic, nu putem susține o birocrație specială și nici nu încurajăm hârtii care complică viața tuturor. Dacă profesorul consideră lecția ca o sursă de învățare care îi sprijină demersul didactic, atunci nu mai avem nevoie de niciun mediator. Aveți autonomie ca profesor și sperăm să vă bucurați de ea, alături de copiii dvs! În cazuri excepționale (profesori care au nevoie de o dovadă că s-au înscris în proiect pentru a-și convinge colegii/directorii să organizeze mai bine sala sau să facă ajustări la orar), putem oferi un document digital de acest fel.
Cum sunt selectați profesorii-creatori?
Procesul de selecție pentru profesorii-creatori ai sezonului 2 s-a încheiat în luna august. Selecția a inclus:
un video de 3 minute cu prezentarea unei părți dintr-o lecție, așa cum ei ar face dacă ar fi în direct. Subiectul este alegerea profesorului și e necesar să fie prezentat din altă perspectivă decât cea clasică. Clipul poate fi filmat cu telefonul, în format landscape;
link către un proiect în care au fost implicați sau link-ul portofoliului cu activitățile profesionale;
un text de 150 de cuvinte care să răspundă la întrebarea: ce vă motivează să fiți gazdă pentru o lecție Educație la înălțime?
Proiectul-pilot Educație la înălțime
Proiectul pilot „Educație la Înălțime” a fost declarat câștigător în cadrul concursului „RoSmart” de inovație în educație, organizat de către OMV Petrom.
Aici puteți vedea lecția transmisă live în școlile din Hunedoara participante la proiectul-pilot, din Ulmet (Buzău), prezentată de profesoara Irina Constantinescu, directoare la Eco-școala Matei Gr. Vlădeanu din Cândești-Vale, Dâmbovița, acum coordonatoare a proiectului din partea Aspire Teachers.
Proiectul pilot a fost realizat cu sprijinul Fundației Dacica.