DataMathLab - primul program din România prin care toți elevii au șansa
să înțeleagă matematica la școală
Început în 2021, #DataMathLab este programul asociației Aspire Teachers care sprijină profesorii de matematică să își transforme practica pentru ca toți elevii să aibă șansa de a înțelege cu adevărat matematica.
La finalul programului, profesorii își vor dezvolta competențe esențiale prin care pot crea un mediu de învățare relevant și eficient pentru înțelegerea și transferul conceptelor matematice în viața reală.
Programul vine ca răspuns la o problemă care costă România miliarde de lei anual: analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind ce învață la școală.
Vedeți prezentarea programului în Browser aici.
100 000 de elevi cu șansa de a gândi matematic
Matematica nu este doar o disciplină, ci un set de competențe fundamentale care prezic succesul în carieră și viață. Toți trebuie să avem acces la gândirea matematică, nu doar câțiva care vor face performanță.
DataMathLab este un „laborator” în care profesorii de matematică au șansa să învețe pe parcursul unui an școlar cum să activeze gândirea profundă a elevilor printr-un program practic și bazat pe dovezi, care include:
un curs hibrid susținut de practicieni cu expertiză,
un sistem de suport care facilitează învățarea și aprofundarea (cu resurse gata de adaptat și folosit la clasă, o comunitate de practică, lecții în care elevii se conectează direct cu profesioniști care folosesc matematica în diferite domenii și alte oportunități de învățare și transfer)
În patru ani vrem să susținem transformarea practicii a 1 000 de profesori, cu impact direct pentru 100 000 de elevi anual.
Până în 2030, vrem ca 90% dintre elevii de gimnaziu care intră la liceu să fie alfabetizați matematic.
Problema
Suntem printre ultimii din Europa la capitolul alfabetizare matematică: aproape jumătate dintre elevii români nu știu să rezolve probleme din viața reală folosind cunoștințele de la școală. Mai precis: 49% dintre elevii din România nu ating nivelul 2 din 6 la cel mai recent test PISA (2022), echivalentul analfabetismului funcțional la matematică. Și testul TIMSS arată că aproape un sfert din elevii români nu se descurcă nici măcar cu operații aritmetice de bază (de exemplu, să compare distanța totală a două rute alternative sau să convertească prețuri în valută.)
Principalele cauze sunt lipsa de conectare între școală și viața reală, metodele de predare, problemele abstracte și evaluările folosite de profesori în școală. Ele nu produc înțelegere și transfer în viața reală.
Ce e diferit în abordarea noastră?
În mod obișnuit, matematica se predă tradițional: profesorul explică la tablă, iar elevii scriu pe caiete și rezolvă probleme după șablon, adesea fără legătură cu viața lor. Percepția matematicii ca o disciplină dificilă și abstractă contribuie la dezvoltarea unui fenomen real, cu impact negativ asupra performanței academice, a alegerilor de carieră și a încrederii în sine: anxietatea față de matematică. Ea este mai mare cu cât încrederea în competența profesorului este mai scăzută.
Opt motive pentru care DataMathLab propune un mod eficient de a abordare a predării-învățării-evaluării matematicii care duce către transfer dincolo de școală:
-
DataMathLab e primul program de acest fel din România care oferă o soluție integrată, cu training aplicat și exemple concrete conectate la practicile internaționale.
-
E bazat pe dovezi și practici gata de pus în aplicare la clasă de către toți profesorii, fără să prescrie rețete universale, ci îmbinând tradiționalul cu modernul, investigația cu explicația, respectând programa școlară românească și sprijinind profesorii să găsească singuri soluțiile potrivite pentru aceste clase.
-
Promovează practici prin care elevii construiesc propriile înțelegeri (în loc să memoreze proceduri), precum probleme conectate la viața reală de tip PISA, reprezentări vizuale, lucru în echipă, jocuri și sarcini care activează gândirea profundă și fac învățarea plăcută.
-
Oferă modele gata de adaptat la clasă, cu unități și lecții planificate care inspiră și arată coerența și relevanța demersului didactic.
-
Avem o echipă de profesori practicieni, consultanți și sociologi cu experiență internațională care pot vedea educația matematică comparativ și vin cu perspective proaspete, adaptate la nevoile profesorilor și elevilor din România.
-
Se întinde pe an școlar, cu posibilitatea de a continua în anii viitori aplicarea și reflecția în comunități de practică, iar schimbarea să fie pe termen lung.
-
Programul evoluează în funcție de impactul măsurat printr-o cercetare care include elevii și profesorii care sunt partenerii noștri în această călătorie.
Rezultate
Din 2021 până azi am testat cu succes diferite componente ale programului cu 300 de profesori și impact direct asupra a 6,000 + de elevi.
Elevii din grupul de intervenție performează mai bine decât cei din grupul de control la teste cu probleme în context autentic din materia studiată.
(Pe baza studiului de impact din 2023 cu 161 de elevi din 7 clase, dintre care 92 în clase-experiment, cu rezultate semnificativ mai bune decât în grupurile control în 2 din 3 cazuri, la teste cu probleme de tip PISA)76% dintre elevi declară că au fost mai atenți decât de obicei la orele de mate din lecțiile-pilot.
83% dintre elevi declară că lecțiile au fost mai interactive.
(Pe baza chestionarelor completate anonim de 188 de elevi din clasele-pilot în 2022)
100% dintre profesorii care au testat lecțiile la clasă au observat că elevii sunt mai implicați în lecțiile lor, consideră materialele de înaltă calitate, accesibile, relevante și bine structurate.
(Pe baza chestionarelor finale completate de 39 de profesori care au urmat majoritatea planurilor de lecție în 2021)153 de profesori au absolvit primul curs online „Mate, date și viața noastră” care a îmbunătățit cunoștințele pedagogice pentru 8 din 10 și a schimbat semnificativ credințele limitative despre cum învață elevii matematică.
(Pe baza analizei statistice a datelor dinainte vs. după încheierea cursului)
Echipa 2024-2025
Daniela este Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College, București, consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional, cu experiență de predare în școli internaționale din Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong, cu doctorat în matematică de la Universitatea Lomonosov din Moscova.
Mihaela este Lider de curriculum matematic, membră în echipa de leadership și profesoară la Avenor College, cu 15+ ani de experiență în învățământul britanic și pregătire pentru examenele Cambridge, iar de un an inspector Penta International pentru școlile din străinătate.
Ariana este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, președinte și co-fondatoare a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România (ALSDGC), autoare și coordonatoare de programe de educație și cercetare matematică în parteneriat cu școli europene.
Marilena e profesoară de matematică la Colegiul Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan" din Cluj-Napoca, ambasadoare eTwinning cu o activitate bogată în derularea acestor tipuri de proiecte, autoare de auxiliare cu probleme de matematică aplicată în contexte autentice.
Liliana este profesoară de matematică și TIC la Școala Gimnazială „Vasile Conta” din Iași, lider al clubului de inițiativă comunitară IMPACT 36 CreActorii, membră Aspire Teachers și laureată Merito.
Mihaela este profesoară de matematică și director adjunct la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, coordonatoare de proiecte europene, formatoare, metodistă, autoare de auxiliare și ambasador senior în cadrul programului EPAS (Școli – ambasador ale Parlamentului European).
Constantin este Directorul Departamentului de Ştiinţe la Franconian International School Erlangen, Germania, specializat în Bacalaureat Internațional la Melbourne University, membru fondator al Școlii românești din Sydney, consultant, autor și formator.
Marius este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, cu contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare și experiență de 30 de ani, cu două decenii ca participant în proiecte educaționale internaționale.
Alf este profesor de didactica matematicii la Universitatea din Bristol, fost profesor de liceu cu 15 ani de experiență în Anglia, consultant educațional pentru guvernul Angliei și co-autor al cărții “I can’t do maths: why kids say it and what you can do about it” (Bloomsbury, 2022).
Anca este profesionist cu 20+ ani de experiență în sectorul civic în programe naționale și internaționale, fost director operațional la Fundația Noi Orizonturi, creator de programe și parteneriate durabile, cu masterat în Data Science la Bologna Business School (2024).
Măriuca este Director executiv și membru board Aspire Teachers, cu 12+ ani de experiență în dezvoltarea și coordonarea de programe de educație civică, științifică, de argumentare și dezbateri în România și Marea Britanie, are un master în comunicare de la Universitatea din Amsterdam.
Diana e studentă la Matematică-Informatică, anul II, la Universitatea Transilvania din Brașov, unde a terminat licența (Inginerie Medicală) și masterul (Mecatronică), cu 6 ani de experiență în lucrul cu copii și tineri ca mentor în educație financiară, matematică și mediu (Școala de Valori, Centrul de Matematică Interactivă din Brașov, AIESEC).
Bianca este specialist MERL (Monitorizare, Evaluare, Cercetare și Învățare) în proiecte educaționale, cu doctorat în sociologie de la UBB Cluj și studii post-doctorale la Academia Română, certificată INDEED în evaluarea și scrierea inițiativelor bazate pe dovezi.
Mulțumim și celorlalți contributori din 2021, care au creat resurse gata de folosit la clasă, au testat și oferit feedback util pentru dezvoltarea programului:
Margit Dénes, Cătălin Mîinescu, Florin Copilu, Corina Chesnoi, Oana-Georgiana Pop, Simona-Elena Covrig, Andrei Băleanu, Diana Băleanu