Matematica vizibilă - tema primului festival DataMathLab

Pe 6 și 7 iulie 2024, primul festival din România de educație matematică DataMathLab a adus împreună peste 150 de profesori de matematică, lideri educaționali din învățământul universitar și preuniversitar, reprezentanți ai ministerului, debutanți și liceeni voluntari, pentru o experiență de învățare unică la Colegiul Național Andrei Șaguna din Brașov.

Album foto pe pagina Facebook Aspire Teachers (foto: Inmotion Images)

Cum putem face vizibile concepte matematice pornind de la obiecte din jurul nostru? Cum motivăm elevii să „vadă” matematica dincolo de formule și teme? La aceste întrebări am explorat răspunsuri alături de invitații aleși - profesori, practicieni și cercetători reuniți de încrederea că toți putem avea acces la gândirea matematică, iar ea ne ajută să descoperim legături ascunse dacă ne antrenăm ochiul să observe tipare în lumea din jur.

Evenimentul îl aduce în România pe Mark Saul, consultant educațional internațional, profesor de matematică cu fostul director de competiții al Asociației Americane de Matematică, co-fondator al Festivalului de Matematică Julia Robinson și laureat al premiului prezidențial al SUA pentru excelență în predarea matematicii.

Inspirat din idei puse în practică în festivaluri și conferințe internaționale, formatul festivalului de educație matematică este inovator, cuprinzând:

  • menite să dea startul zilei, să evidențieze expertiza practicienilor și să promoveze o idee mare regăsită în celelalte sesiuni de învățare ale evenimentului

  • menite să stimuleze descoperirea unor concepte din programa școlară, spiritul de echipă al profesorilor de matematică, dar și atmosfera de competiție colegială

  • în care profesorii experimentează diverse strategii de predare a matematicii și metode eficiente de a face vizibile concepte matematice diferite pentru a captiva elevii

  • care pun sub lupă cum pot profesorii să treacă de matematica „fosilizată” a formulelor și a testelor după tipar, pentru a ușura înțelegerea și transferul dincolo de școală

Evenimentul este vârful unui program întreg de formare care se întinde pe tot parcursul anului școlar și este dedicat profesorilor de matematică din învățământul preuniversitar din România. Conceput de Aspire Teachers cu susținerea Romanian-American Foundation, programul DataMathLab sprijină profesorii de matematică să-și îmbunătățească practicile astfel încât elevii să învețe să gândească matematic.

Ne dorim ca Festivalul DataMathLab să fie mai mult decât un eveniment anual. Vrem ca în jurul lui să dezvoltăm o comunitate de profesioniști pasionați și dedicați care doresc să transforme modul în care se predă și se învață matematica. 

Pachetul de eveniment a inclus: acces la tot desfășurătorul, agendă, sacoșă, pix și sticlă de apă personalizate, prânz, pauze de cafea și răcoritoare pentru ambele zile, certificat digital de participare.

Agenda

Sâmbătă, 6 iulie 2024

9.00-9.30 Înregistrarea participanților
9.30-9.50 Deschidere (sala de conferințe, Colegiul Național Andrei Șaguna, Brașov)
9.50-10.30 Keynote speaker: Mark Saul - Visualizing Mathematics: Take it Off the Paper!
10.30-11.45 Stații de rezolvare cu probleme și experimente matematice (în curte)
11.45-12.00 Pauză
12.00-13.30 Sesiunea 1 de ateliere în paralel:

  • Mark Saul (SUA) - The Visible Curriculum: Turning procedures into concepts in the classroom (în engleză)

  • Cătălin Ciupală (Colegiul Național Andrei Șaguna, Brașov) - De ce le pare greu elevilor să învețe la matematică?

  • Cristian Voica (Universitatea din București) - Înțelegerea de adâncime prin rezolvări multiple

  • Liliana Olărașu (Școala Gimnazială Vasile Conta, Iași) - Probleme în context autentic pentru dezvoltarea gândirii matematice

  • Marius Lobază (Colegiul Național Bănățean, Timișoara) - Matematica prin ilustrații

13.30-14.45 Prânz
14.45-16.15 Sesiunea 2 de ateliere în paralel:

  • Szilárd András (Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj) - Îl ajutați pe Sherlock la investigații?

  • Daniela Vasile (Avenor College) - Matematica dintr-o coală de hârtie

  • Ariana Văcărețu (Colegiul Național Emil Racoviță, Cluj) - Cum pot face elevii matematica vizibilă?

  • Eugen Păltănea (Universitatea Transilvania, Brașov) - Știm să numărăm?

  • Constantin Lomaca (Franconian International School, Erlangen) - Ce este „vizibil” în testările sumative?

16.15-16.30 Pauză
16.30-17.45 Discuție plenară: Cum facem vizibilă matematica în școală pentru viața de după școală?

  • Invitați: Ariana Văcărețu, Cătălin Ciupală, Daniela Vasile, Marius Lobază

  • Moderator: Anca Gaidoș

17.45-18.00 Feedback și încheiere


Duminică, 7 iulie 2024

9.30-10.00 Introducere: Ce este DataMathLab? (Anca Gaidoș)
10.00-10.30 Keynote speaker: Daniela Vasile - Cum facem matematica vizibilă pentru toți elevii?
10.30-11.45 Stații de rezolvare cu probleme și experimente matematice (în curte) / Absolvenți DataMathLab (10.30-11.30)
11.30-11.45 Pauză
12.00-13.30 Sesiunea 1 de ateliere în paralel:

  • Szilárd András (Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj) - Îl ajutați pe Sherlock la investigații?

  • Daniela Vasile (Avenor College) - Matematica dintr-o coală de hârtie

  • Ariana Văcărețu (Colegiul Național Emil Racoviță, Cluj) - Cum pot face elevii matematica vizibilă?

  • Eugen Păltănea (Universitatea Transilvania, Brașov) - Știm să numărăm?

  • Constantin Lomaca (Franconian International School, Erlangen) - Ce este „vizibil” în testările sumative?

13.30-14.45 Prânz
14.45-16.15 Sesiunea 2 de ateliere în paralel:

  • Mark Saul (SUA) - The Visible Curriculum: Turning procedures into concepts in the classroom (în engleză)

  • Cătălin Ciupală (Colegiul Național Andrei Șaguna, Brașov) - De ce le pare greu elevilor să învețe la matematică?

  • Cristian Voica (Universitatea din București) - Înțelegerea de adâncime prin rezolvări multiple

  • Liliana Olărașu (Școala Gimnazială Vasile Conta, Iași) - Probleme în context autentic pentru dezvoltarea gândirii matematice

  • Marius Lobază (Colegiul Național Bănățean, Timișoara) - Matematica prin ilustrații

16.15-16.30 Pauză
16.30-17.45 Discuție plenară: Cum arată viitorul educației matematice?

  • Invitați: Cristian Voica, Daniela Vasile, Elisabeta Ana Naghi, Gabriel Vrînceanu

  • Moderator: Măriuca Morariu

17.45-18.00 Discurs de încheiere: Mark Saul


INVITAȚI

Mark Saul, Phd

Mark Saul aduce în program o experiență vastă acumulată pe multiple paliere ale educației, de la lucrul cu elevi care întâmpină dificultăți în învățare până la cei de excepție de la Olimpiada Internațională de Matematică. Mark Saul și-a obținut licența la Universitatea Columbia și doctoratul la Universitatea din New York. A predat în școli cu elevi cu vârste cuprinse între 8 și 18 ani, a dezvoltat și promovat numeroase evenimente extracurriculare. A coordonat evenimente internaționale precum Concursurile Americane de Matematică pentru Asociația Americană de Matematică și Festivalul de Matematică Julia Robinson. A fost Senior Scholar pentru Fundația John Templeton și director de program pentru Fundația Națională pentru Știință, unde portofoliul său a inclus Premiile Prezidențiale pentru Excelență în Predarea Matematicii. El însuși este laureat al acestui premiu din anul 1984. Bazându-se pe aceste experiențe și pe cei 35 de ani de predare directă în clasă, Mark Saul a susținut prelegeri și ateliere în 20 de țări, a scris sau editat 15 cărți și numeroase articole prin care împărtășește bucuria matematicii.

Dr. Daniela Vasile

Daniela Vasile este Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College, București, consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional, cu experiență de predare în școli internaționale din Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong, cu doctorat în matematică de la Universitatea Lomonosov din Moscova și licență la Facultatea de Matematică din cadrul Universității din București. Daniela s-a alăturat programului DataMathLab din 2021, fiind co-lider (creator și trainer) al programului de formare pentru profesori și creatoare de lecții gata de adoptat la clasă.

Ariana-Stanca Văcărețu

Ariana Văcărețu este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, președinte și co-fondatoare a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România (ALSDGC), autoare și coordonatoare de programe de educație și cercetare matematică în parteneriat cu școli europene. Este alături de echipa DataMathLab încă de la început, fiind co-lider (creator și trainer) al programului de formare pentru profesori și creatoare de lecții gata de adoptat la clasă.

Radu Gologan

Radu Gologan este profesor universitar la Universitatea Politehnica din București și președintele Societăţii de Ştiinţe Matematice din România. A fost coordonator al olimpiadelor de matematică și conducătorul Lotului Olimpic Național la Olimpiadele Internaționale din 2001 până în 2018. S-a născut la Brașov și a absolvit Liceul Andrei Șaguna, fiind olimpic internațional în 1970 (locul 2) și 1972 (locul 3). Și-a obținut doctoratul în 1981, sub îndrumarea profesorului acad. Marius Iosifescu. Este autor a numeroase articole științifice și manuale pentru clasele XI-XII, fiind implicat în problemele învățământului românesc, prin articole în presă, interviuri, comisii naționale, cu accente adesea critice la modul de predare a matematicii ca o parte aridă a științei, în loc să fie o „muzică” a gândirii.

Cristian Voica

Cristian Voica este conferențiar la Departamentul de Matematică al Universității din București. Este autor sau coautor a peste 50 de lucrări de cercetare în geometrie algebrică sau în educație matematică și a peste de 20 de cărți. Ceea ce îl deosebește în domeniul său de activitate este faptul că îi place să predea: drept recunoaștere, a primit din partea ANOSR titlul de „Profesor Bologna” în 2014, iar din partea Senatului Universității din București distincțiile „Cel mai inovator program de studiu” pentru programul de master Matematică Didactică în 2020 și „Cel mai inovator curs din domeniul Științe exacte” pentru cursul Introducere în cercetarea didactică în 2022. Pe lângă acestea, s-a implicat în diverse proiecte privind predarea matematicii sau formarea inițială și continuă a profesorilor din România, precum „Convergențe esențiale în formarea etică, profesională și a inovației didactice", proiectul „SMART 2020 – Sistem multidisciplinar de pregătire practică” sau programul de conversie profesională „Pedagogia învățământului primar și preșcolar” la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității din București.

Szilárd András

András Szilárd-Károly este conferențiar la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, în cadrul Departamentului de Matematică și Informatică al Liniei Maghiare, pe care îl conduce din 2016. Tot aici și-a finalizat licența și doctoratul în matematică în 2004. A fost pasionat de matematica elementară și de predarea matematicii încă de când era elev, la Colegiul „Márton Áron” din Miercurea-Ciuc. Continuă această pasiune pentru didactica matematicii prin activitățile axate pe formarea noilor generații de profesori, folosind inclusiv abordări alternative. Din 2008 a lucrat în cadrul mai multor proiecte internaționale dedicate aplicării metodelor IBL (Inquiry Based Learning) în predarea matematicii, precum Developing Quality in Mathematics Education II (DQME II), PRIMAS, Mathematics and Science for Life (MASCIL) accesibile și în limba română, prin cărțile Predarea matematicii prin metode bazate pe curiozitate și investigații (alături de mai mulți autori) și Cine locuiește lângă violoncelist? Construirea de poduri  între matematica claselor I-IV și V-VIII, cu ajutorul activităților bazate pe curiozitate (împreună cu Gabriella Zsombori).

eugen păltănea

Eugen Păltănea este conferențiar universitar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității Transilvania din Brașov, vicepreședinte al Societății de Științe Matematice din România și președinte al filialei Brașov a societății. A susținut doctorate în teoria probabilităților la Universitatea Transilvania din Brașov și la Universitatea Paris-Sud, Orsay. A obținut premiul Gheoghe Lazăr în matematică al Academiei Române (2010). Este autor a peste 80 de lucrări de specialitate și membru al Comisiei Centrale a Olimpiadei Naționale de Matematică.

Cătălin ciupală

Cătălin Ciupală este profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Şaguna” din Braşov, unde a construit platforma pentru învăţare şi evaluare „EduAS” pe care o folosesc cu succes elevii școlii. A primit ordinul „Meritul pentru învățământ” în grad de „Cavaler” din partea Președintelui României și premiul Merito din partea Romanian Business Leaders pentru activitatea sa profesională. Are un doctorat în geometrie necomutativă de la Universitatea Transilvania din Brașov și o tradiție în pasiunea pentru matematică pe care a cultivat-o și în familie - cele două fiice ale sale sunt în prezent studente la matematică.

Marius Lobază

Marius Lobază este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, cu contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare și experiență de 30 de ani, cu două decenii ca participant în proiecte educaționale internaționale. Este membru al comunității Aspire Teachers încă de la începutul organizației și s-a implicat în programul DataMathLab încă din 2021, ca formator și creator de lecții gata de adoptat la clasă.

Liliana Olărașu

Liliana Olărașu este profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Vasile Conta” din Iași, lider al clubului de inițiativă comunitară IMPACT 36 CreActorii, membră Aspire Teachers și laureată a proiectului Merito (RBLS) de recunoaștere a meritelor profesorilor valoroși ai României. S-a implicat în DataMathLab încă de la început, în crearea de lecții și activități pe care le și pune în practică la clasă cu succes pentru și împreună cu elevii săi.

Elisabeta ana naghi

Elisabeta Ana Naghi este inspector școlar pentru disciplina Matematică și Astronomie în cadrul Ministerului Educației și profesoară de matematică titulară la Colegiul Economic „P. Cozma” din Oradea. Are experiență de aproape 40 de ani în învățământ, atât la catedră, cât și în inspectorat, în minister, ca președinte executiv la olimpiade naționale de matematică și alte specialități. A făcut parte din grupurile de lucru pentru elaborarea programelor școlare și a itemilor pentru examenele naționale. Din 2020 este coordonatoare și co-autoare a ghidului de reperele metodologice la disciplina matematică.

Gabriel-Narcis Vrînceanu

Gabriel-Narcis Vrînceanu este profesor de matematică titular la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, cu o experiență de aproape 30 de ani atât la catedră, cât și ca formator, metodist și lider educațional în roluri precum inspector școlar la matematică în București, director al Casei Corpului Didactic București și director al Direcției Învățământ Dual din cadrul Ministerului Educației. Din 2020 este șef al Serviciului Dezvoltare Curriculum din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, unde, alături de echipa construită în timp, coordonează procesul de elaborare a curriculumului național.

Constantin lomaca

Constantin Lomaca este Directorul Departamentului de Ştiinţe la Franconian International School din Erlangen, Germania, autor și formator. Absolvent al Facultății de Geologie din cadrul Universității București, cu studii post-universitare în științe la University of Technology Sydney, s-a specializat în Bacalaureat Internațional la Melbourne University și a fost profesor și membru fondator al Școlii românești din Sydney. Predă științe, filosofie pentru copii, teoria cunoașterii și perspective globale. Este consultant pentru mai multe organizații din țară, precum Aspire Teachers, Teach for Romania și Teleskop și autor a mai multor articole pe teme educaționale în spațiul public și al cărții „Profesor autentic. Repere si perspective” (editura Nomina, 2024).

Anca Gaidoș

Anca Gaidoș este managerul programului strategic DataMathLab al asociației Aspire Teachers. A lucrat în poziții de coordonare și leadership peste două decenii în sectorul civic în programe naționale și internaționale. A fost director operațional la Fundația Noi Orizonturi timp de 7 ani, fiind creator de programe și parteneriate durabile. Din 2023 urmează un master în Data Science la Bologna Business School. este managerul programului strategic DataMathLab al asociației Aspire Teachers. A lucrat în poziții de coordonare și leadership peste două decenii în sectorul civic în programe naționale și internaționale. A fost director operațional la Fundația Noi Orizonturi timp de 7 ani, fiind creator de programe și parteneriate durabile. Din 2023 urmează un master în Data Science la Bologna Business School.

Măriuca morariu

Măriuca Morariu este Director executiv și membru board Aspire Teachers, cu 12+ ani de experiență în dezvoltarea și coordonarea de programe de educație civică, științifică, de argumentare și dezbateri în România și Marea Britanie (precum Coral live sau Școala de vară Oxford for Romania). Are studii în comunicare de la UAIC Iași și un master în comunicare de la Universitatea din Amsterdam (Cum Laude). În 2021 a creat programul DataMathLab împreună cu o echipă de profesori de matematică din dorința de a face gândirea matematică și statistică norma, iar nu excepția, pentru o societate de cetățeni care gândesc critic și contribuie activ în comunitățile lor, oriunde s-ar afla.