Luni, 7 august 2023, a avut loc evenimentul anual de învățare și conectare ReFRESH „Joc și explorare în învățare”. La Cârța, județul Sibiu, am adus împreună peste 160 de profesori și alte județe din țară într-o experiență plină de învățare, joc și reflecție, cu ateliere și practici gata de încercat la clasă.
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Romanian-American Foundation prin programul #DataSciLab și a fost susținut local de partenerii: Școala Gimnazială Cârța - prin directoarea Camelia Limbășan, Primăria Cârţa prin primarul Daniel Cândulețiu, ISJ Sibiu prin inspectorul pentru învățământ primar Diana Bucuță și DSM Distribution prin directorul de vânzări Cristian Fitzek.
Album foto pe pagina Facebook Aspire Teachers
De ce o pedagogie a jocului?
Școlile au ajuns să opereze într-o falsă dilemă, în care jocul și emoțiile asociate acestuia sunt percepute ca fiind în opoziție cu rigoarea și învățarea „serioasă”. Dar jocul e doar una din multiplele metode de a crea experiențe de învățare riguroasă, indiferent de vârstă.
Evenimentul „Joc și explorare în învățare” vine să reamintească profesorilor de orice vârstă că pedagogia ludicului, departe de a fi în opoziție cu rigoarea și disciplina învățării, le potențează. Câtă vreme are scop și reguli, jocul poate fi un instrument excelent de a cultiva cele mai importante abilități și valori de care au nevoie elevii în această lume: spiritul de echipă, învățarea cu plăcere, creativitatea, autonomia și metacogniția.
Prin acest eveniment, am adus în față principii și exemple din practică și cercetare care răspund la întrebările:
de ce avem nevoie de o pedagogie a jocului?
ce înseamnă o pedagogie a jocului în practică?
cum pot folosi jocul și explorarea pentru a produce învățare cu impact?
ce implică învățarea prin explorare?
ce practici pot prelua în activitatea mea pentru a folosi la maxim potențialul pedagogiei jocului?
Ne-am întâlnit la Cârța, o comună plină de istorie din județul Sibiu, pentru că acolo am descoperit profesori dedicați care de câțiva ani derulează atelierele PEL – Play, Explore, Learn în școlile lor, prin care ghidează elevii de la cele mai mici vârste să descopere lumea și să învețe prin joc și explorare, folosind obiecte la îndemâna oricui.
În plus, anul acesta se împlinesc 800 de ani de la atestarea localității Cârța, unde se află ruinele mănăstirii cisterciene, un simbol de neratat al Transilvaniei medievale.
Ne-am inspirat și din cartea publicată în 2023 de către cercetătorii din cadrul Project Zero (Harvard Graduate School of Education) - A Pedagogy of Play: Supporting playful learning in classrooms and schools pentru a reflecta la câteva mari idei în cadrul unor ateliere practice conduse de profesori și formatori experimentați:
Competențele de ordin cognitiv superior sunt construite prin experiență și reflectarea la acea experiență, adesea împreună cu ceilalți. Jocul este una din aceste experiențe care produce învățare.
Învățarea prin joc implică un scop și reguli clare. Profesorii pot produce învățare cu impact prin joc dacă obiectivele învățării se aliniază cu interesul și curiozitatea elevilor.
Profesorii pot cultiva o mentalitate a ludicului – un set de credințe și atitudini prin care școala însăși poate fi privită drept spațiu în care elevii explorează noul, sunt co-creatori ai procesului educațional și se bucură de învățare.
În pedagogia jocului, jucătorii își dezvoltă autonomie și exersează colaborarea și feedback-ul, câtă vreme profesorul facilitează reflecția prin conversații cu sens.
În pedagogia jocului, greșeala și riscul sunt ingrediente obligatorii ale învățării, pentru că implică explorarea noului, deci curajul de a adresa întrebări și de a încerca soluții noi.
Trei ingrediente ale învățării prin joc: alegerea, mirarea și bucuria
În cadrul evenimentului am experimentat împreună practici și exemple prin care jocul cultivă gândirea, spiritul de echipă, creativitatea, autonomia și metacogniția. Pe grupe în cadrul atelierelor în paralel, am testat cele 3 ingrediente ale învățării prin joc: alegerea, mirarea și bucuria.
La atelierul PEL, alături de Viora Rozorea și Tudorel Drăgoi, în stații de învățare, profesorii-elevi au descoperit conceptul „ECHILIBRU”, experimentând prin joacă cu bărcuțe din capace, pietre și apă, paie, cuie, piese de lemn, jocuri pentru mai multe vârste și alte resurse la îndemâna oricui, urmate de o reflecție în plen pe baza unui jurnal de învățare.
Alături de Liliana Olărașu (Puterea jocului în lecțiile STEM) participanții au jucat în echipe un joc conceput în cadrul programului nostru #DataSciLab și apoi au creat sau adaptat propriile jocuri gata de folosit la clasă urmărind un obiectiv de învățare bine definit.
Bianca Dobrin și Francesca Răileanu (Electionville - educație civică prin joc) au provocat participanții să joace rolul unor consilieri locali care trebuie să ia decizii importante pentru comunitate, negociind între resurse limitate. Jocul Electionville creat de un profesor suedez este folosit cu succes de școli din toată Europa, iar în România l-am oferit gratuit profesorilor cu sprijin de la Ambasada Suediei și am antrenat zeci de profesori să îl folosească în clasă, pentru ca elevii lor să problematizeze, să gândească și să ia decizii pe baza unor valori bine definite.
Ana Stamatescu (Jocuri de gândire computațională fără computer) a ajutat profesorii să „codeze” folosind reguli clare, propriile corpuri și lucrul în echipe în stații de învățare, demonstrând că gândirea computațională nu este dependentă de o mașinărie sofisticată – principiile ei ne sunt accesibile prin joaca cu obiecte simple, dacă urmăm un proces cu borne bine definite.
Liliana Chivulescu alături de Alina Vlăscean (Joc în predare și evaluare) au trecut participanții printr-un experiment în care au jucat rolul unor colegi care să ajute un elev cu nevoi speciale în drumul său către învățare plin de obstacole.
Îndemnul „nu preda, lasă-i să învețe” a celebrului profesor și psiholog Caleb Gattegno a fost ghidul întâlnirii, punând astfel lupa nu pe ce sau cum predau profesorii, ci pe cum învață elevii.
Mulțumim echipei de organizare care a plănuit acest eveniment din luna mai, reunind atât de mulți profesori într-o zi de vacanță - Tudorel Drăgoi, Viora Rozorea, Iuliana Turi, Diana Bucuță, Maria Denov, Anca Bodnarescu, Bianca Sădeanu, Francesca Răileanu și Măriuca Morariu, alături de profesori voluntari din școală.
Invitați
Agenda
9.45-10.30 Înregistrare participanți, cafea și răcoritoare la Căminul Cultural Cârța (lângă Școala Gimnazială Cârța)
10.30-11.30 Introducere gazde
11.30-11.45 Împărțirea pe săli
11:45-13:30 Ateliere - sesiunea 1
Atelier 1 partea 1: Play, Explore, Learn, cu Tudorel Drăgoi și Viora Rozorea (primar)
Atelierul de învățare prin joc și explorare PEL plasează copiii într-un mediu confortabil, dominat de joc, într-o atmosferă care invită la descoperirea lumii prin explorare. Presupune un parcurs dinamic, iar în etapa de reflecție se pune accent pe formarea de abilități și strategii metacognitive. Este o provocare pentru adulții care caută abordări inovative de predare-învățare-evaluare, cu accent pe formarea unor abilități de viață esențiale. În urmă cu cinci ani, prin intermediul unui parteneriat între Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și Universitatea din Berlin am descoperit Centrul Helleum (Berlin), unde am întâlnit această modalitate de a preda foarte apropiată de ceea ce noi făceam deja în contexte de educație nonformală. Impresionați de atmosfera atelierului, de întreaga filozofie pe care este construit demersul didactic, am preluat și am adaptat ideea la contextul nostru educațional.
Atelier 2 partea 1: Puterea jocului în lecțiile STEM, cu Liliana Olărașu (gimnaziu)
Atelierul se adresează cu precădere profesorilor care predau discipline STEM în ciclul gimnazial. Vom explora moduri prin care profesorii pot face lecțiile mai prietenoase pentru elevi prin proiectarea lor din perspectivă ludică. Vom analiza soluții creative pentru a crește impactul intervențiilor educaționale la clasă, împrumutând elemente din sfera jocului, ținând cont de obiectivele pedagogice. Participanții vor experimenta direct activități educaționale bazate pe joc cu eficiență validată la clasă și vor avea ocazia să proiecteze secvențe de lecție în care jocul răspunde cu succes obiectivelor de învățare. Exemple de resurse pe care le vom folosi se regăsesc și în programul DataSciLab.
Atelier 3 partea 1: Electionville - educație civică prin joc, cu Francesca Răileanu și Bianca Dobrin (gimnaziu+liceu)
Atelierul se adresează profesorilor de orice disciplină, cu precădere profesorilor-diriginți, profesori de științe socio-umane și consilierilor (liceu). Participanții vor experimenta și învăța cum să folosească Electionville, un joc de podea multipremiat, creat de un profesor de educație civică sub umbrela Agenției Suedeze și folosit de școli din mai multe țări europene. Jocul există și în variantă online și cuprinde toate resursele și instrucțiunile de folosire gratuit. Ca urmare a feedback-ului entuziast al profesorilor și elevilor care au experimentat jocul, oferim o sesiune de training completă care ajută elevii să se pună în picioarele consilierilor locali, negociind între interese concurente. Abilitățile și valorile vizate sunt negocierea, vorbitul în public, argumentarea și spiritul civic.
Atelier 4: Jocuri de gândire computațională fără computer, cu Ana Stamatescu (primar)
O sesiune dedicată profesorilor de ciclu primar și gimnaziu care vor să creeze jocuri de gândire computațională la clasă cu resurse puține (și mai ales, fără dispozitive electronice). Jocurile se bazează pe concepte digitale transpuse pe hârtie și în culori, muncă în echipă și imaginație. O parte din aceste jocuri sunt concepute pentru a oferi o bază despre cum funcționează calculatoare, fără a folosi deloc un calculator.
13.30-14.30 Prânz - bufet
14.30-16.30 Ateliere - sesiunea 2
Atelier 1 partea 2: Outoor - Play, Explore, Learn, cu Tudorel Drăgoi și Viora Rozorea
Atelier 2 partea 2: Puterea jocului în lecțiile STEM, cu Liliana Olărașu (gimnaziu)
Atelier 3 partea 2: Electionville - educație civică prin joc, cu Francesca Răileanu și Bianca Dobrin (gimnaziu+liceu)
Atelier 5: Joc în predare și evaluare, cu Liliana Chivulescu (primar)
Vom folosi jocul pentru a arăta: cum putem crea un parcurs de învățare pas cu pas pentru elevi care, la rândul lor, devin creatori ai propriei călătorii de învațare și cum putem evalua învățarea într-o formă prietenoasă, în care elevul devine conștient de propriul parcurs și de ce mai are de îmbunătățit.
16:30-16:45 Pauză răcoritoare
16:45-17:30 Reflecție, concluzii și provocare-joc