Colecția de 16 jocuri matematice de echipă (e-Book)

Coperta cărții electronice „Jocuri matematice de echipă” (2024)

Traducerea în limba română a problemelor create și testate de profesoara Vivien Lucas este rodul unei colaborări fericite cu editura britanică Tarquin, care publică de peste 50 de ani materiale educaționale STEM, în special din domeniul matematicii, pentru întreaga lume.

Această carte este o colecție de probleme matematice de tip puzzle care produc o cooperare reală între membrii unei echipe. Aliniate la curriculumul obișnuit, problemele sunt ideale pentru a stimula gândirea elevilor, pentru a consolida concepte matematice relevante și a le antrena abilitatea de a traduce probleme inspirate din viața reală în limbaj matematic. 

Fiecare problemă este o oportunitate de a explora concepte matematice potrivite pentru vârste de la 11 la 18+ ani (sau chiar elevi cu abilități înalte din ciclul primar) într-un mod distractiv. Respectă pedagogia ludică, unde posibilitatea de a alege, curiozitatea și bucuria fac ca jocul să fie o formă serioasă de învățare.

O parte dintre aceste probleme au fost testate cu succes de către profesorii participanți la prima ediție a festivalului DataMathLab. La cererea ror, am tradus și adaptat colecția.

Materialul este în format electronic pentru a putea fi fotocopiat și folosit în clasă. Puteți cumpăra cartea electronică (sau varianta print) făcând o comandă pe site-ul editurii.

Cartea electronică este în format Adobe Digital Editions - un ereader gratuit pentru a accesa cartea electronică care este într-un format în stil PDF.

Prin parteneriatul cu Tarquin, am negociat un preț accesibil pentru cartea în limba română, pentru a recompensa munca autoarei și a editurii care a promovat-o. Profitul generat prin cumpărarea traducerii cărții care revine traducătorului se întoarce tot în beneficiul asociației non-profit Aspire Teachers, pentru a susține mai departe programul DataMathLab care face matematica accesibilă și relevantă pentru toți.

Unitățile din programa școlară planificate cap-coadă (gratuit)

Unitățile din cadrul programului DataMathLab au fost create urmărind cadrul de planificare cu final în minte Understanding by Design care prioritizează înțelegerea pentru transfer în viața reală. Zece profesori de matematică au lucrat în echipe alături de consultanți educaționali și designeri de învățare începând din 2021. În urma a trei bootcamp-uri creative și mai multe runde de feedback, testări și ajustări, am creat aceste unități cu toate resursele de care are nevoie un profesor pentru a le aplica la clasă.

Fiecare unitate include:

  • Înțelegerile din spatele unei unități tematice aliniată la programa școlară

  • Conexiuni între secvențe care susțin învățarea, nu doar lecții izolate

  • Activități care se inspiră din cele mai bune resurse folosite în școli de top din lume

  • Probleme din viața reală cu date și exemple proaspete, care anticipează greșeli frecvente și ghidează învățarea

  • Forme de evaluare la final de unitate care măsoară înțelegerea elevilor în contexte noi

  • Toate resursele gata de predat în format accesibil (fișe, jocuri, aplicații digitale).

Descoperiți mai jos toate planurile de lecție gata de predat pe care le puteți folosi la clasă și în alte prezentări fără costuri, citând sursa.

Unități planificate

Fracții ordinare (clasa a V-a)

O unitate cu 9 lecții (21-23 de ore) planificată pornind de la prioritizarea competențelor de aplicare a operațiilor cu fracții zecimale în probleme care țin de știința datelor, de analiză și modelare matematică a unor situații cu aplicații, jocuri, probleme și date în contexte variate.

Unitatea fracții zecimale - plan
L1 - Conceptul de număr zecimal (2h)
L2 - Importanța lui 0 (2h)
L3 - Reprezentarea fracțiilor zecimale pe axa; comparare, ordonare (2h)
L4 - Adunare și scădere cu fracții zecimale (2h)
L5 - Înmulțire și împărțire (4h)
L6 - Aplicații (3h - fracții periodice, probleme, aplicații inclusiv cu media aritmetică)
L7 - Rotunjiri și aproximări (2h)
L8 - Elemente de organizare și analiza a datelor (2h)
L9 - Evaluare sumativă și reflecție (2h)

Elemente de geometrie (clasa a V-a)

O unitate cu 10 lecții (10-11 ore) care prioritizează competențele de știința datelor, analiză și modelare matematică a unor situații în context transdisciplinar cu aplicații, jocuri, probleme și date din geografie, arhitectură și construcții.

Unitatea elemente de geometrie - plan
L1 - De la punct la segment (1h)
L2 - Puncte și drepte (poziții relative) (1h)
L3 - Distanțe și lungimi (2h)
L4 - Unghi - introducere (1h)
L5 - Unghiuri - măsură și congruență (1h) 
L6 - Unghiuri - clasificări (1h) 
L7 - Unghiuri - calcule cu măsuri (1h)
L8 - Congruență și simetrie (1h)
L9 - Recapitulare (1h)
L10 - Evaluare sumativă: Excursia (2h)

Elemente de organizare a datelor (clasa a VII-a)

O unitate cu 7 lecții (12 ore) care prioritizează competențele de știința datelor, analiză și modelare matematică a unor situații în context transdisciplinar cu aplicații, jocuri, probleme dintr-o varietate de situații din viața reală și un proiect de investigație statistică.

Unitatea elemente de organizare a datelor - plan
L1 - Produsul cartezian a două mulțimi nevide (1h)
L2 - Sistemul de axe ortogonale. Coordonate în plan 2h
L3 - Distanța dintre două puncte (2h)
L4 - Date prin tabele și diagrame (2h)
L5 - Grafice (2h)
L6 - Recapitulare (1h)
L7 - Evaluare sumativă (2h)