„Suntem mărginiți, limitați și avem scăderi, dar dincolo de toate astea un copil poate să simtă dragostea ta. Asta e mai presus de orice.” - Violeta Nedelcu, conector și creator de educație

Violeta Daniela Nedelcu este profesoară la Școala Gimnazială nr. 2 „Diaconu Coresi” din Brașov și are o experiență profesională de 29 de ani. Este mamă a două fete, de 25 și 32 de ani, iar în camera din care le predă acum copiilor, pe unul dintre pereți, este un tablou pictat de fiica cea mică, copilăria în viziunea ei.

Read More
Cum se văd provocările profesorilor prin ochii consultanților voluntari de la 3PillarGlobal?

De aproape două luni, o parte dintre angajații companiei de IT 3PillarGlobal petrec câteva ore săptămânal în sesiuni de asistență online pentru profesori. Printr-un parteneriat cu Aspire Teachers, aproape 80 de profesori și directori au avut parte de întâlniri cu voluntarii din companie, care le-au făcut mai ușoară tranziția către școala online și le-au oferit răspunsuri la tot felul de întrebări tehnice, dar și sugestii legate de aplicații și extensii utile.

Totul a început din dorința câtorva angajați, părinți la rândul lor, care au descoperit din martie cât de mare nevoie de ajutor au profesorii copiilor lor. Peste vară s-au parteneriat cu Aspire Teachers și au atras mai mulți voluntari din companie, care și-au dedicat timp pe care l-au petrecut cu profesorii în căutare de răspunsuri la tot felul de întrebări: cum organizez elevii pe grupe de lucru în Meet? Cum pot să mă asigur că testul online e completat de ei? Cum pot înregistra și edita fragmente de lecție? Deși au apărut numeroase cursuri și evenimente online care te ghidează pas cu pas, de multe ori un asistent priceput care te ajută atunci când nu știi cum să continui și ce să cauți, poate accelera învățarea și poate economisi timp prețios. În plus, atunci când apar blocaje, de multe ori profesorii nu cer ajutor în public, de teama de a nu fi judecați.

Read More
Cum arată ziua unui profesor în pandemie și soluțiile în fața noilor măsuri impuse

La aproape două luni de la începutul școlii, profesorii au trecut prin toate scenariile din semafor și au fost nevoiți să se adapteze într-un ritm alert, cu termene strânse și excepții de tot felul. De multe ori realitatea arată diferit de la un județ la altul și de la o clasă la alta. Am întrebat profesorii din rețeaua Aspire Teachers și am primit răspunsuri detaliate despre ce a funcționat și ce ar schimba în modul de organizare a școlii până acum.

Odată cu anunțul Guvernului, în urma căruia toate școlile din țară au trecut în scenariul roșu, ne-am întrebat cât de pregătită este școala românească să se desfășoare exclusiv de la distanță. Printre toate prioritățile, unde se află învățarea? Ce soluții au profesorii care trăiesc aceste realități la firul ierbii? Experiențele menționate arată mai multe fațete ale provocărilor prin care trece un profesor dedicat în contextul școlii de astăzi.

Read More
Colaborarea cu colegii și profesori din alte țări - posibilă indiferent de scenariu la o școală din Tecuci

Când scenariul în care operează școala devine imprevizibil, cel mai bun lucru pe care îl poate face un lider este să se asigure că profesorii înțeleg schimbările și se susțin reciproc, urmărind un țel comun. Asta a înțeles Adriana Lefter, director adjunct al Școlii Gimnaziale nr. 5 „Elena Doamna” din Tecuci, încă din martie, când a început să caute cele mai bune metode de a închega relația dintre ceilalți colegi pentru a se adapta noului context.

Read More
Cum conectăm elevii la lumea de azi prin matematică și voluntariat? Exemple de la o profesoară care experimentează în fiecare zi

Indiferent de scenariu, profesorii care nu au încetat să învețe, găsesc soluții și oportunități prin care își implică elevii și îi aduc mai aproape de învățare. După 37 de ani, Liliana Olărașu încă se joacă, inventează și transformă orele de matematică și TIC în contexte de învățare în care succesul se măsoară în progres incremental, dar și într-o dezvoltare socio-emoțională armonioasă, nu în premianți cu coroniță.

Read More
Ce am învățat din experiența școlilor din Norvegia și Germania în pandemie?

Măștile au devenit o normalitate în spațiile publice și școli din întreaga lume. Majoritatea școlilor din România s-au redeschis săptămâna aceasta, iar profesorii și elevii vor experimenta o nouă formă de a fi împreună, în același spațiu, dar distanțați.

Pentru a câștiga puțină perspectivă și idei din experiența altor țări care au fost printre primele care și-au deschis școlile de mai bine de o lună, am organizat o întâlnire online. Pe 11 septembrie, 90 de profesori, consilieri și părinți au luat parte la webinarul care i-a avut ca invitați pe Caroline Lewis-Jones (lider de dezvoltare a Birralee International School din Trondheim, Norvegia) și Constantin Lomaca (liderul catedrei de științe de la Franconian International School din Erlangen, Germania).

Read More
Reconectarea cu elevii: 8 idei la început de an școlar

Despre vulnerabilitate și cum ne conectăm cu cei din jur, după atâtea luni petrecute în fața laptopului, am discutat, pe 13 august, într-o întâlnire online a celor din comunitatea Aspire Teachers cu Ramona Buzgar, psiholog și cadru didactic universitar în Cluj. Au fost peste 70 de profesori care au împărtășit cum au s-au simțit în perioada aceasta, ce au făcut când s-au simțit copleșiți și ce pot face pentru ei și pentru elevi la început de an școlar. A fost un exercițiu de curaj și onestitate. A fi vulnerabil înseamnă puterea de a vorbi despre cum ne simțim, despre temerile și nevoile noastre, și, în final, asumarea lor.

Read More
Flipped classroom sau lecția inversată, Partea 2 - Întrebări de ghidaj pentru un proces pedagogic coerent

Spre deosebire de clasa tradițională, clasa inversată este o modalitate de structurare a procesului de învățare în etape inversate:

A. În prima etapă elevul învață singur, pe baza unor instrucțiuni clare date de către profesor. Elevul primește sarcinile de rezolvat înaintea orei, pe canale de comunicare online și poate urca rezolvarea tot în această formă, urmând ca la oră să continue procesul de învățare pe baza a ceea ce a lucrat independent (sau în pereche, echipă).

B. În a doua etapă elevul se întâlnește cu profesorul în clasă (față în față sau online) și împărtășește ceea ce a învățat cu ceilalți, rezolvă împreună cu colegii diferite sarcini propuse de către profesor, pentru a învăța.

Read More
Flipped classroom sau clasa inversată, Partea 1 - lecții și reflecții

Pe 2 septembrie, peste 250 de profesori din toată țara au petrecut mai bine de două ore într-o conversație pe Zoom, care le-a avut ca invite pe Claudia Chiru, profesoară pentru învățământ primar și fondatoare SAGA Kid și Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane, care a lucrat ca specialist în programe educaționale la Fundația Noi Orizonturi. Întâlnirea a fost facilitată de Măriuca Morariu, liderul organizației Aspire Teachers, care a organizat întâlnirea împreună cu unul din liderii comunității, Carmina Trâmbițaș-Vakulovski.

Prezentările au urmărit clarificarea modelului pedagogic flipped classroom, sau clasa inversată - o formă de blended learning, învățare mixtă (atât offline, cât și online), pe care mulți profesori au experimentat-o deja, poate fără să știe că așa se numește. Exemplele au arătat cum poate fi folosit cu succes atât pentru elevii mai mici, cât și pentru elevii care au mai multă autonomie în învățare.

Read More
Patru ani de Aspire Teachers - ce schimbări au făcut profesorii din comunitate?

Au trecut patru ani de când am organizat, fără să știm pe atunci prea bine încotro ne îndreptăm, prima școală de vară intensivă care să aducă împreună profesori dedicați, să-i inspire cu cele mai bune modele pedagogice și să le arate cât de importanți sunt, cum pot deveni și mai buni și cum pot da mai departe și altora. De atunci ne-am format ca o comunitate autentică, cu ajutorul profesorilor și consultanților voluntari care au lucrat împreună pentru a organiza academiile de vară, dar și alte evenimente care să aducă în fața și mai multor profesori modele de învățare eficientă, instrumente de dezvoltare personală și profesională, activități și lecții practice. Pe scurt, în patru ani, am devenit o adevărată comunitate de practică care reunește 200 de practicieni și care își propune să ajungă la miile de profesori din toată țara și să îi sprijine în activitatea lor profesională, prin formare continuă și resurse de calitate, gata de folosit la clasă.

Ne-am învățat să celebrăm fiecare etapă importantă, așa că am lansat o întrebare care să invite profesorii din comunitate să reflecteze la progresul și schimbările pe care le-au făcut de când au intrat în contact cu Aspire Teachers. Răspunsurile lor ne arată cât de mare e puterea unei comunități pentru profesori, nu doar a Aspire Teachers, dar și a celor câteva comunități care promovează colaborarea, excelența și creșterea continuă pentru profesorii din țară, precum AVE, Teach for Romania, Merito sau Noi Orizonturi.

Mulțumim pentru exercițiul de reflecție și onestitate, Raluca Voina (Brașov), Nadia Tufă (Onești), Violeta Nedelcu (Brașov), Adina Stratulat (Bârlad), Simona Vereș (Brașov), Crina Iancu (Cluj), Nick Munteanu (Buhuși), Irina Constantinescu (Cândești), Angelina Rivera-Rocabado (Râmnicu Sărat) și Cornelia Melcu (Brașov).

Read More
Evaluarea pentru învățare versus evaluarea învățării. Puterea feedback-ului constructiv

Evaluarea are de cele mai multe ori o conotație negativă. Este văzută ca acea perioadă de la final de semestru sau de an în care se încheie medii și situații, fără vreun beneficiu major pentru învățare. Pentru elevi, este perioada cea mai stresantă, în care trebuie să demonstreze ce știu, în comparație cu alți colegi, iar teama de a greși împreună cu presiunea unei testări le pot afecta performanța.

Însă evaluarea nu trebuie să arate așa. Până la urmă, orice progres în învățare depinde de o evaluare corectă și un feedback constructiv. Ce înseamnă, în practică, evaluarea cu sens? Mai jos am sumarizat ce spun cele mai relevante studii despre evaluare și ideile aplicabile prin care orice profesor poate ajuta elevii să descopere puterea evaluării pentru învățare.

Read More
Predă cum învață oamenii - webinar cu Olimpia Meșa

Miercuri, 3 iunie, ne-am reîntâlnit cu Olimpia Meșa, autoarea cărții „Cum învață oamenii?” la un webinar la care peste 200 de participanți au descoperit câteva principii fundamentale despre creier care să informeze un design eficient al contextelor de învățare autentică. Am trecut prin exemple despre ce înseamnă excelența, cum putem încuraja implicarea copiilor prin descoperirea scopului și puțin despre cum încurajăm motivația, atenția, memoria, etica și sustenabilitatea. Întâlnirea a fost inițiată de Marciana Streza, liderul asociației AVE din Făgăraș și găzduită pe platforma Zoom a Aspire Teachers, reunind profesori din mai multe comunități de învățare, curioși și dornici să descopere cele mai noi cercetări despre științele creierului.

Read More
Ce au învățat elevii de gimnaziu din școala online?

A doua parte din materialul despre cum au resimțit elevii această perioadă pune în prim plan vocile celor de gimnaziu. Dacă cei mai mici resimt mai puternic lipsa contactului fizic cu colegii și învățătorii, mulți elevi de gimnaziu au descoperit că se pot adapta mai repede, că le e dor de școala normală și chiar de trezitul de dimineață, au învățat să-și aprecieze mai mult profesorii și au descoperit puterea resurselor interactive online și a clipurilor video pe care le-ar lua și în școala fizică. Dacă ar fi profesori, cei mai mulți ar aduce jocuri și exerciții practice, prin care să facă învățarea mai ușoară și mai relevantă, și-ar implica toți colegii și chiar și-ar aduce la școală și părinții. Și pentru ei, lipsa de libertate i-a făcut să se confrunte cu emoții neplăcute, dar interacțiunile cu profesorii sau invitați externi și pe alte teme de învățare, în afara materiei obligatorii, i-au ajutat să se cunoască mai bine și să descopere că învățarea nu e doar despre materii clasice și teste, ci și despre ei înșiși și modul cum își învață să fie responsabili, disciplinați și să contribuie activ la propria educație.

Am selectat mai jos câteva reflecții ale profesorilor și elevilor din comunitate, așa cum au resimțit ei această perioadă. Au contribuit profesorii: Cristina Branea (Târgu Mureș), Cristina Dudan (Făgăraș), Irina Constantinescu (Cândești), Liliana Olărașu (Iași), Marius Lobază (Timișoara) și Nick Munteanu (Buhuși).

Read More
Ce au învățat elevii de clasele primare din școala online?

Pentru că vocile profesorilor și ale părinților s-au făcut bine auzite în perioada învățării de la distanță, am vrut să aducem în prim plan și ce cred elevii. Ce le-a plăcut în această perioadă? Ce au învățat și ce le-a lipsit cel mai mult? Despre ce ar vrea să învețe? Ce ar lua din școala online în cea normală? Și dacă ar fi ei profesori, ce ar face diferit în timpul lecțiilor online?

Am lansat întrebările în comunitatea Aspire Teachers și au răspuns 15 profesori. Așa a ieșit un articol în două părți: mai jos am sumarizat răspunsurile elevilor din ciclul primar. Toți simt lipsa spațiului fizic, al colegilor, învățătorilor și a atmosferei din clasă. Însă provocarea de a învăța de acasă a fost o bună ocazie care i-a forțat să se adapteze și au descoperit că și școala online are multe de oferit: au învățat să fie mai răbdători, să respecte când ceilalți vorbesc, să fie mai atenți, să lucreze mai mult individual în contextul unui program mai flexibil și cu ore mai puține. Unii elevi s-au bucurat de invitați externi cu care au făcut ore de dezvoltare personală, jocuri și experimente. Iar puterea instrumentelor online, precum clasa virtuală Google sau quiz-urile și aplicațiile online le-ar aduce și în școala fizică, unde le-ar plăcea ca lecțiile să fie mai amestecate cu astfel de stimuli.

Read More
Cum se organizează profesorii în timpul școlii de acasă? Exemplul comunității învățătorilor din Sibiu

Marți, 5 mai, am găzduit pe platforma Zoom întâlnirea online cu aproape 500 de învățători din județul Sibiu. Evenimentul a fost organizat de profesoara Diana Bucuță, inspector în învățământul primar în cadrul IȘJ Sibiu. Printre invitați s-au aflat Monica Anisie, Ministrul Educației, profesorul Alexandru Dumbravă, inspector școlar general și profesorii Gheorghe Bîrză și Rodica Țălnariu, inspectori școlari generali adjuncți. Seminarul a început cu o serie de mesaje de mulțumire din partea invitaților, care și-au manifestat prețuirea și aprecierea față de toți profesorii. Mesajul ministrului educației a fost de încurajare pentru învățători. Monica Anisie a subliniat că nu le va încărca inutil activitatea cu dovezi și rapoarte și că fără munca învățătorilor, nici cea a profesorilor nu ar exista.

Read More
Ce au învățat profesorii din școala de la distanță?

Am invitat profesorii din comunitatea Aspire Teachers să împărtășească ce au învățat în această perioadă, ce a funcționat și ce vor îmbunătăți în perioada următoare. Am înțeles că în ciuda provocărilor fără precedent, școala la distanță a fost un prilej de reconectare, de redescoperire și învățare pentru toți. Profesorii au testat mai multe platforme online și și-au îmbunătățit abilitățile digitale, au învățat noi rutini de lucru și au descoperit că elevii pot fi un ajutor surprinzător în tot acest proces. Procesul nu e perfect pentru nimeni și nu toți elevii s-au putut mobiliza, însă exercițiul a venit cu multe descoperiri, de la implicarea elevilor în crearea unor lecții și îmbunătățirea autonomiei în învățare până la importanța conectării emoționale și crearea unei atmosfere relaxate, care a lăsat loc de joacă și împărtășire autentică a preocupărilor și intereselor elevilor.

Read More
Comunicarea online cu elevii - cum arată învățarea la distanță? Webinar cu Oana Moraru

Marți, 24 martie, am atins numărul maxim de participanți suportat de platforma Zoom: 500 de profesori au participat la webinarul cu Oana Moraru, profesoară și fondatoarea Școlii Helikon din Călărași. Timp de peste două ore, am discutat despre modalitățile de comunicare online cu elevii, am urmărit exemple concrete pe care Oana și colegele sale le aplică la școală și alți profesori au împărtășit practici, soluții și preocupările principale din această perioadă.

Întâlnirea a confirmat că deși nu există rețete standard despre cum poate funcționa școala în această perioadă, conectarea socio-emoțională cu elevii, planificarea și urmărirea unor obiective de învățare minimale sunt lucruri importante pe care le profesorii le pot realiza, chiar și cu resurse minimale.

Read More
Cum mutăm școala acasă? Cele mai eficiente instrumente și resurse gratuite pe care le pot folosi profesorii pentru a organiza lecțiile online

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a împins multe state să închidă școlile pe o perioadă care se poate extinde mai multe săptămâni, profesorii din România sunt acum provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare, putem face progrese împreună și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.

Tot acest context înseamnă mai mult timp de pregătire și un efort mai mare de coordonare pentru profesori. Chiar dacă nu va putea fi recuperată întru totul interacțiunea din clasa fizică și nu toate orele vor putea fi organizate online, exemplele reușite ale celor care au început deja să aplice aceste măsuri arată că oricât de anevoios, procesul este fezabil, cu motivație și multă răbdare. Succesul unui astfel de demers ține întâi de toate de o planificare cât mai bună. Mai jos vă oferim câteva soluții discutate împreună cu participanții, dar și recomandări suplimentare care vă vor ajuta să vă creați propriul kit de educație online pe care să-l testați și să-l îmbunătățiți și în viitor.

Read More
Filosofia pentru copii și obiceiurile de gândire vizibilă – ce am învățat de la webinarul cu Constantin Lomaca

Luni, 2 martie, peste 100 de profesori au participat la webinarul cu Constantin Lomaca, liderul Departamentului de Ştiinţe la Franconian International School (TheFIS), în Erlangen, Germania. Timp de aproape două ore, am trecut împreună prin exemple de obiceiuri de gândire vizibilă pe care le putem integra în lecții la orice disciplină, am discutat despre resurse adiționale și ce am putea face pentru ca profesorii din România să ridice calitatea educației, dincolo de ierarhii și formalisme.

După facultatea de Geologie, Constantin Lomaca a petrecut 23 de ani la Sydney și de cinci ani predă științe la școala din Elangen, Germania, în limba engleză. S-a perfecționat în științe și Bacalaureat Internațional (IB) – un program adoptat de școli din toată lumea care țintește deopotrivă către excelența academică și dezvoltarea personală a elevilor.

Read More