Cum se văd provocările profesorilor prin ochii consultanților voluntari de la 3PillarGlobal?
De aproape două luni, o parte dintre angajații companiei de IT 3PillarGlobal petrec câteva ore săptămânal în sesiuni de asistență online pentru profesori. Printr-un parteneriat cu Aspire Teachers, aproape 80 de profesori și directori au avut parte de întâlniri cu voluntarii din companie, care le-au făcut mai ușoară tranziția către școala online și le-au oferit răspunsuri la tot felul de întrebări tehnice, dar și sugestii legate de aplicații și extensii utile.
Totul a început din dorința câtorva angajați, părinți la rândul lor, care au descoperit din martie cât de mare nevoie de ajutor au profesorii copiilor lor. Peste vară s-au parteneriat cu Aspire Teachers și au atras mai mulți voluntari din companie, care și-au dedicat timp pe care l-au petrecut cu profesorii în căutare de răspunsuri la tot felul de întrebări: cum organizez elevii pe grupe de lucru în Meet? Cum pot să mă asigur că testul online e completat de ei? Cum pot înregistra și edita fragmente de lecție? Deși au apărut numeroase cursuri și evenimente online care te ghidează pas cu pas, de multe ori un asistent priceput care te ajută atunci când nu știi cum să continui și ce să cauți, poate accelera învățarea și poate economisi timp prețios. În plus, atunci când apar blocaje, de multe ori profesorii nu cer ajutor în public, de teama de a nu fi judecați.
În discuțiile cu voluntarii, am descoperit că nu doar preocuparea pentru educația copiilor îi motivează, dar și recunoștința pentru profesorii care i-au influențat, respectul pentru profesie sau pur și simplu dorința de a fi de folos, dincolo de job. Cei 12 voluntari, Angela, Andreea, Ciprian, Dani, Ioana B, Ioana C, Mădălina, Mihai, Mircea, Oana, Paul și Vlad Andrei, au descoperit din spatele calculatoarelor, oamenii din spatele profesorilor, prin ochii cărora au înțeles mai bine provocările zilnice, dar și determinarea celor care continuă să învețe, indiferent de vârstă.
Andreea Rusu: Unii profesori investesc foarte mult timp să se reinventeze. Vârsta e doar un număr pe care îl folosesc drept paravan cei care nu sunt atat de pasionați.
Andreea are 27 de ani, s-a născut și a crescut în Cluj Napoca, este Senior Software Engineer la 3Pillar Global, și spune că interacțiunile cu profesorii sunt o sursă de energie. Simte că în timpul dedicat voluntariatului face ceva cu sens și datorită lor capătă o viziune asupra nevoilor de digitalizare a sistemului de educație. „Mutarea 100% în mediul online a scos la suprafață niște probleme foarte vechi, ignorate până acum.”
Când a terminat prima oră de voluntariat, a simțit că ajutorul pe care îl oferă contează mult pentru profesori. Înainte, credea că profesorii nu au nevoie de ajutor și știu mai bine ce au de făcut. A realizat, însă, că sunt mai asemănători decât credea, și ei au provocări în lucrul de la distanță și trebuie să jongleze cu mai multe roluri într-o singură zi.
Motivația de a continua vine tocmai din determinarea profesorilor de a învăța cât mai multe despre tehnologie și aplicațiile cu care să-și facă orele mai bune. „Unul din lucrurile care m-au surprins a fost faptul că unii profesori investesc foarte mult timp să se reinventeze. Am avut plăcerea să lucrez cu profesori care au folosit Google Forms mai mult decât bine. Am învățat că orice e posibil și mi s-a reconfirmat că vârsta e doar un număr pe care îl folosesc drept paravan cei care nu sunt atat de pasionați.”
Pentru Andreea, marele câștig din interacțiunile cu profesorii este răbdarea. „Am reușit să îmi dezvolt răbdarea cu mine, cu oamenii care mă înconjoară. Am învățat că pot să repet același lucru, dar sub altă formă de foarte multe ori. Am descoperit că sunt mult mai creativă decât credeam.”
Deși nu este mamă, Andreea crede că părinții ar trebui să fie sprijin și parteneri pentru profesori, mai ales în această perioadă. „Pe lângă faptul că elevii sunt debusolați total, fiindcă nu știu cum să-și gestioneze emoțiile și reacțiile, un dezechilibru ca cel creat de tensiuni între profesori și părinți poate fi devastator. Judecând din exterior, eu neavând copii, consider că părinții ar trebui să fie înțelegători și răbdători atunci când vine vorba de cadrele didactice. Ar fi util să-i întrebe cum pot ajuta, cum pot să îmbunătățească procesul. Ar trebui să nu intervină deloc în nicio oră de curs.”
La rândul său, Andreea își amintește cu drag de profesoara de română, care i-a stimulat gândirea critică și a învățat-o să aibă curajul să se exprime, fără să depindă de aprobarea celorlalți.
Crede că profesorii din școala viitorului ar trebui să pună accent pe dezvoltarea inteligenței emoționale a elevilor, pe etică și moralitate. „Copii ar trebui învățați de mici despre valoarea bunăstării psihice, a bunăstării materiale, a echilibrului minte-corp.”
Oana Teodora Crețu: Școala în care am terminat eu, empatia era foarte rar întâlnită. Am rămas impresionată acum.
Oana lucrează ca Java Software Engineer la 3Pillar Global. Odată ce a devenit mamă, și-a schimbat complet percepția asupra sistemului de educație. A conștientizat importanța domeniului, fiindcă acum, la 35 de ani, se raportează la educație prin prisma posibilităților la care vor avea acces în curând cele două fete de trei și cinci ani. „Am început să văd lumea prin alți ochi, atât al copiilor, cât și al profesorilor. M-a ajutat enorm să percep cât de mare e nevoia lor de adaptare la mediul online. Lucrand în domeniu, efortul depus în a oferi consultanță este foarte mic, însă pentru profesori și copii, poate face o mare diferență.”
A avut trei întâlniri cu trei profesori diferiți și va continua să voluntarieze, fiindcă simte că orele sunt lecții de empatie și pentru ea. Privea profesorii ca pe niște oameni care le știu pe toate, însă cursurile i-au arătat și latura lor umană, pe care n-a descoperit-o în timpul școlii, când era elevă.
Motivația Oanei vine și din dorința profesorilor a învăța mai mult, mai bine, de a descoperi lucruri noi cu care să facă școala mai atractivă. „Sunt profesori care nu primesc ajutor din altă parte, efectiv nu are cine să-i ajute. Văd disperarea din ochii lor. Învață odată cu noi și își doresc să se adapteze la noile timpuri.”
Însă ce a surprins-o și mai mult pe Oana a fost să vadă că profesorii sunt foarte preocupați și de starea emoțională a elevilor, nu doar de cum învață la oră. Cel puțin cei cu care a interacționat sunt pe deplin conștienți de impactul emoțional pe care orele de la distanță o va lăsa asupra dezvoltării lor. În școala din Vatra Dornei, județul Suceava, pe care Oana a urmat-o nu a simțit că are parte de această grijă din partea profesorilor. „Școala în care am terminat eu, empatia era foarte rar întâlnită. Am rămas impresionată acum.”
După mai bine de o lună de voluntariat, interacțiunea dintre Oana și profesori trece dincolo de întâlnirea săptămânală, primește deseori întrebări de la ei atunci când au blocaje. Spune că profesorii din școala viitorului trebuie să cultive empatia în rândul elevilor, înainte de toate, iar părinții să fie sprijin în acest demers pentru a consolida munca profesorului. „Părintele poate crea o relație cu profesorul astfel încât să se simtă confortabil să semnaleze anumite probleme și să ceară, ori să dea sfaturi atunci când este cazul.”
Profesorul care a marcat-o pe Oana este profesoara de matematică din liceu fiindcă datorită ei a înțeles că pasiunile sale sunt materiile de profil real, și nu uman, cum credea până la intrarea în liceu. „De aici și meseria mea. Avea un stil de predat foarte implicat și concentrat pe copil. Își dorea cu adevărat să înțelegi ceea ce voia să predea și oferea suport ori de câte ori aveai nevoie. Îi mulțumesc enorm!”
Dani Bako: Efortul de a descâlci niște aplicații e infim comparativ cu satisfacția de a vedea sclipirea din ochii profesorilor atunci când au înțeles și de a ajuta, indirect, zeci de copii.
Sunt două lucruri care îl motivează pe Dani să se implice în asistența profesorilor: că le vede sclipirea din ochi atunci când au înțeles cum să facă anumite lucruri și sentimentul că ajută, indirect, zeci de copii.
Tată a doi copii, Dani a văzut provocarea școlii online și prin prisma rolului de părinte. Crede că în aceste vremuri, profesorii și părinții trebuie să lucreze împreună pentru a face procesul de predare și învățare mai ușor pentru toți. Are 44 de ani și locuiește în Timișoara, iar la 3PillarGlobal este Engineer Manager. Spune că efortul pe care îl depune în a descâlci aplicațiile alături de profesori este infim comparativ cu împlinirea pe care o are în urma interacțiunilor.
„90% din interacțiunile pe care le-am avut sunt cu oameni pasionați, care-și doresc să facă o treabă bună pentru elevii lor, se zbat să găsească soluții pentru ei. E foarte fain sentimentul să știi că ai ajutat 50 de copii, de exemplu. Că ajuți niște oameni care vor să îi ajute pe alții.” Voluntariatul l-a ajutat să înțeleagă eforturile foarte mari pe care profesorii le depun ca să țină pasul cu sistemul educațional românesc, care de multă vreme bate pasul pe loc.
Dani spune că unor profesori le lipsesc atât un set de cunoștințe minime tehnice, dar și platformele concrete de pe care să facă predarea. „Sesiunile pe care le-am avut au fost extrem de diferite pentru că nevoile profesorilor au fost diferite. Cele mai mari provocări au fost atunci când profesorii au avut dificultăți tehnice care erau extrem de greu de rezolvat de la distanță, de exemplu nu puteau prezenta ecranul sau aveau o problemă cu calculatorul propriu.”
Crede că școala din viitor, inclusiv cea din mediul online, trebuie să aibă o curriculă adaptată noului tip de predare, iar accentul să fie pe modul în care este livrat conținutul elevilor, și mai puțin cantitatea de informații predată.
Uitându-se în urmă, Dani spune că profesorii care l-au marcat de-a lungul educației sale au fost cei care au reușit să-i transmită pasiunea pe care o aveau pentru materia predată. „La materiile respective era mai puțin important memorarea unui conținut, ci mai degrabă înțelegerea unor principii, fenomene.”
Mircea Bugan: Am un respect deosebit față de profesori și de capacitatea lor de a modela viitorul.
Implicarea lui Mircea în voluntariat este felul lui de a da ceva înapoi meseriei pe care mama sa a practicat-o toată viața. Dar și pentru că formarea lui ca adult și profesionist se datorează unor profesori.
„Am un respect deosebit față de profesori și de capacitatea lor de a modela viitorul. În general, îmi place să ajut atunci când pot, iar în situația actuală mi se pare un efort mic, care poate ajuta foarte mult atât profesorii, cât și elevii să se adapteze mai ușor particularităților interacțiunii online, astfel încât procesul de învățare să nu aibă de suferit, ba poate chiar să fie îmbunătățit.”
Mircea are 37 ani și este Technical Lead la 3Pillar Global, locuiește în Cluj și face voluntariat de câte ori poate. Crede în puterea de schimbarea a unei comunități în urma implicării individuale. E din Turnu Severin, a făcut facultatea de Electronică și Telecomunicații în Timișoara, învățând aceleași materii pe care le-a predat și mama sa, acum ieșită la pensie.
Mircea crede că un sistem educațional funcțional ar trebui să-și concentreze atenția pe utilitatea informației prezentate elevului. Nu este părinte, însă crede că școala în pandemie poate fi o lecție deopotrivă pentru părinți și profesori, un moment bun de consolidare a relațiilor pentru o dezvoltare sănătoasă a elevilor.
Profesorul de fizică dintr-a IX-a i-a marcat prima oară felul în care se raporta la școală. Datorită lui a văzut ce înseamnă învățarea cu sens și aplicabilitate în viața dincolo de școală. „A fost primul profesor care a subliniat importanța abilității de a căuta informația. Insistă că e important să găsești informația necesară și apoi să știi cum să o folosești. Nu ne obliga să memorăm formulele, ci ne spunea să ne creăm o «colecție» de care să ne folosim inclusiv la lucrările de control. Pentru anii ‘90 era ceva revoluționar.”
Ioana Bozga: Ce-mi place cel mai mult la întâlnirile cu profii este evadarea din zona de confort și schimbarea contextului.
Ioana a ales să se implice voluntar în ore de consultanță cu profesorii deoarece crede în puterea sistemului de educație și îmbunătățirea lui continuă. „În plus, am văzut cum este să fii înconjurat de oameni cu aceleași valori, cum începe să prindă contur planul, cum după toate eforturile în aceeași direcție, rezultatele și satisfacția nu întârzie să apară.”
Ioana Bozga are 33 de ani și este din Hațeg, județul Hunedoara, dar locuiește în Cluj de 14 ani, de când a venit la facultate. La 3Pillar Global este Inginer Software și spune că a învățat de la profesorii din Aspire Teachers și de la cei pe care i-a asistat că schimbarea din jurul nostru începe odată cu propria implicare. „Trebuie să acționăm, să facem ceva astfel încât să nu ne mai plângem că generațiile care urmează nu sunt atât de bine «șlefuite» sau că nu îndeplinesc cele mai bune cerințe.”
Nevoile profesorilor cu care a interacționat sunt diverse, a văzut blocaje atât în descrierea problemelor cu care se confruntă, dar și în procesul de prioritizare. „Mă pot declara un consultant fericit întrucât eu chiar pot spune că am interacționat cu profesori din «școala viitorului». Am avut ocazia să interacționez cu două doamne profesoare care m-au impresionat prin aptitudinile lor tehnice și pedagogice, precum și prin dedicarea și implicarea lor în a folosi cele mai bune metode și soluții de educare online.”
Orele cu profesorii sunt o provocare și pentru Ioana. Simte că întâlnirile o provoacă să iasă din zona de confort și învață ceva nou în urma fiecărei interacțiuni. „La prima întâlnire am avut câteva emoții, dar ulterior interacțiunile au devenit plăcute și foarte relaxante. Ce-mi place cel mai mult la întâlnirile cu profii este evadarea din zona de confort și schimbarea contextului, care în acest an sunt binevenite. Cu unii am râs, cu alții am empatizat, dar pe toți i-am încurajat și felicitat pentru ceea ce fac.”
Spune că, asemeni unui produs digital, pentru ca elevul să performeze, are nevoie de o bună colaborare între părinți și profesori. Iar procesul de învățare să fie susținut de ambele părți, mai ales în această perioadă cu provocări pentru toată lumea, dar cu impact major asupra elevilor. „O relație puternică de colaborare și încredere, o echipă care are același scop care să ducă la creșterea și dezvoltarea elevului. Și aș face aici o analogie cu echipele în care lucrăm noi, oamenii din IT, formate din programatori și asistenți de calitate, al căror obiectiv este dezvoltarea unui produs trainic și de calitate.”
Profesorii care au nevoie de asistență tehnică și încă au probleme cu predarea sau evaluarea în sincron sau asicron, pot completa acest scurt chestionar de nevoi și în funcție de priorități, vor fi contactați de consultanții voluntari de la 3PillarGlobal.