Reconectarea cu elevii: 8 idei la început de an școlar
Începutul noului an școlar pentru profesori și părinți se resimte deja ca un maraton, mai intens, mai lung și mai neobișnuit decât altele, pentru că regulile se schimbă din mers. Dar contextul distanțării sociale, împotriva instinctelor noastre, a ajuns să ne apropie în altă formă: ne-a arătat exact ceea ce avem cu toții în comun, și anume nevoia de răspunsuri. Iar în absența lor, ne simțim vulnerabili.
Despre vulnerabilitate și cum ne conectăm cu cei din jur, după atâtea luni petrecute în fața laptopului, am discutat, pe 13 august, într-o întâlnire online a profesorilor din comunitatea Aspire Teachers cu Ramona Buzgar, psiholog și cadru didactic universitar în Cluj. Au fost peste 70 de profesori care au împărtășit cum au s-au simțit în perioada aceasta, ce au făcut când s-au simțit copleșiți și ce pot face pentru ei și pentru elevi la început de an școlar. A fost un exercițiu de curaj și onestitate. A fi vulnerabil înseamnă puterea de a vorbi despre cum ne simțim, despre temerile și nevoile noastre, și, în final, asumarea lor.
A fi vulnerabil înseamnă și acceptarea lipsei de control asupra lucrurilor care se întâmplă în jurul nostru. Stabilirea limitei dintre ce ține de noi și ce e dincolo de controlul nostru e esențială atunci când ne simțim copleșiți de provocările noului an. Asta a reieșit și din modurile diferite de a reacționa ale profesorilor - unii și-au luat o vacanță binemeritată și s-au deconectat complet, alții s-au pregătit pentru mai multe scenarii și și-au recăpătat o parte din control, dar foarte mulți au simțit că nu au avut o pauză adevărată și resimt presiunea și stresul.
“Vulnerabilitatea este o putere. Implică risc, incertitudine, expunere emoțională”, sunt cuvintele lui Brené Brown, cercetătoarea care studiază de peste 20 de ani curajul, vulnerabilitatea, puterea empatiei, cu care Ramona ne-a lăsat la finalul discuției alături de sugestii de activități de reconectare cu elevii la început de an școlar.
Cum ne reconectăm cu elevii?
Dincolo de toată munca din culise pe care o face un profesor înainte să se revadă cu elevii, de cursuri și conferințe online, planificări și ședințe, un aspect rămâne crucial: reconectarea cu elevii și nevoile lor la început de an școlar. Înainte de orice recapitulare, e important să prioritizăm nevoile sociale și emoționale ale copiilor și tinerilor.
Studiile arată că dezvoltarea relației de apartenență și încrederea între elevi și profesor este cel mai important aspect înainte ca învățarea să aibă loc. Psihologii americani Richard Ryan și Edward Deci au arătat în teoria autodeterminării că oamenii sunt motivați intrinsec atunci când le sunt satisfăcute simultan cele trei nevoi psihologice de bază: nevoia de autonomie, nevoia de competență și nevoia de conectare sau relaționare. Altfel spus, elevii își găsesc cel mai ușor motivația de a învăța, atunci când simt că au control și putere de decizie, când se simt capabili în domeniul respectiv, în relație cu mediul și când se simt conectați cu cei din jur, că aparțin unei comunități.
Fără această componentă de reconectare, fără ca elevii să simtă că aparțin unui mediu sigur, în care sunt acceptați și înțeleși, capacitatea lui de concentrare scade, iar memoria de scurtă durată rostogolește gânduri nesănătoase, care duc la emoții nefolositoare.
Astfel, prima lecție este despre reconectare și crearea unui mediu sigur de învățare, în care elevii să înțeleagă noile reguli și dincolo de măști și distanță, să își poată vedea ochii și să se vadă unii pe alții.
Opt idei de reconectare cu elevii
Ne-am inspirat din experiența profesorilor din comunitate pentru cele mai bune idei de activități de reconectare:
Două minute de conectare vizuală. Invită elevii să se privească unii pe alții, în liniște, timp de două minute. Indiferent de cum sunt așezați în bănci și dincolo de măștile de pe față, roagă-i să se întoarcă unii către alții și să facă contact vizual cu fiecare coleg din clasă și cu profesorul. Exercițiul îi va ajuta să fie prezenți și atenți la cei din jur.
Jocul numelor: Ca să înveți numele elevilor la început de an școlar, poți juca jocul numelor - începând cu profesorul, fiecare își spune prenumele și o calitate sau o trăsătură reprezentativă care începe cu inițiala prenumelui. De ex, Mădălina-moale, Filip-fotbal. Și fiecare elev repetă prenumele celor dinainte și trăsătura, înainte de a și-l spune pe al său. După 15 minute, 30 de elevi își vor ști numele și se vor conecta între ei și cu tine.
Povestea mea: Înainte ca elevii să povestească despre ei, sparge gheața spunându-le ce ai descoperit cât ai fost departe de școală. Ți-a fost dor? Ce ți-a lipsit cel mai mult? Ce ai învățat între timp? Asigură-i că pentru toată lumea este o perioadă foarte dificilă și e firesc să simtă teamă sau tristețe. Validează-le emoțiile și ajută-i să le accepte, amintindu-le că ele sunt temporare și că împreună formați o comunitate de susținere în care nimeni nu e lăsat în urmă și nu se simte singur.
Înainte credeam / acum cred… Provoacă-i să se gândească la școală și să reflecteze la ce credeau înainte de vacanță și ce cred acum despre importanța școlii. Lasă 2 minute de discuții în perechi și invită fiecare pereche să prezinte concluziile.
Lista cu lucrurile bune în vacanță: Obiceiul de a scoate la iveală lucrurile pozitive, când mintea tinde să își amintească mai degrabă de cele negative, e una din formele de a ne regla emoțional și de a ne crea o stare de bine. Află de la elevi câte un lucru pozitiv pe care l-au descoperit în timpul liber. Roagă-i să arate și poze dacă au telefon. Adună toate răspunsurile într-o listă care să fie un mini-jurnal de vacanță al clasei.
Creează împreună cu elevii regulile clasei / ale întâlnirilor cu profesorul: E de ajuns să stabiliți împreună un număr mic de reguli, ușor de măsurat, repetate constant, fără excepții, pentru un comportament de durată. De exemplu, două minute de reconectare la început de zi, ascultăm când cineva vorbește către clasă, ne spălăm pe mâini înainte de a reîncepe ora.
Luați masa / gustarea împreună: Acțiunea de a mânca împreună creează o conexiune profundă. La școală puteți mânca sandvișul împreună, chiar de la distanță, în online beți ceaiul sau cafeaua.
Jocul complimentelor: Împarte copiii în două șiruri, cu fața unul spre celălalt. Timp de 1-2 minute fiecare elev face complimente și spune ce anume apreciază la colegul din fața lui. La final, când s-au întors în bănci, întreabă-i cum s-au simțit, ce le-a plăcut și ce nu. Ce a fost mai greu - să ofere sau să primească complimente? Încearcă să dai ocazia fiecărui elev să-și spună părerea. Ocazional, amestecă șirurile și repetă activitatea pentru a crea alte legături între alți copii.
Nu subestima puterea cuvintelor însoțite de emoție: fiecare joc, fiecare glumă, mesaj personalizat sau încurajare oferită poate face diferența pentru starea de bine și sentimentul de apartenență pe care îl simt copiii la școală.
Material de: Diana Gheorghe, Roxana Tănăsachi, Măriuca Morariu