Ce au învățat elevii la opționalul Aspire Talks după un semestru?
Opționalul „Aspire Talks” a fost creat în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrat pe vorbire în public, autodeterminare, feedback și lucru în echipă, opționalul se adresează elevilor din clasele V-VI și este recomandat profesorilor de științe socio-umane, de limba și literatura română și diriginților din învățământul gimnazial.
Anul acesta școlar, 66 de profesori de gimnaziu au parcurs cursul online sincron de pregătire și au primit manualul cu toate activitățile. Am vorbit cu Georgiana Moldoveanu și Bianca Sădeanu, două dintre profesoarele care l-au implementat la clasă, care ne-au povestit care au fost provocările din mediul online și ce schimbări au văzut la elevii lor după primul semestru de școală.
De la ABC-ul emoțional și analiza unor discursuri TED la vorbit în public și organizarea evenimentului Aspire Talks în Câmpina
Georgiana Moldoveanu a urmat opționalul Aspire Talks elevilor săi de clasa a V-a, de la Colegiul Național „Nicolae Grigorescu” din Câmpina, la orele de dirigenție.
Predă din 2011 și nu mai fusese dirigintă din 2013. În vara anului trecut, când a decis să ia ore de dirigenție, începuse să caute manuale de consiliere și orientare pentru clasa a V-a. Voia să facă activități cu impact asupra dezvoltării lor și să-i cunoască mai bine pe elevi, dincolo de cele două ore de engleză pe care ar fi urmat să le petreacă împreună săptămânal. „Când am văzut opționalul, am zis că acesta e răspunsul. Nu aveam doar programa, ci și fișele de lucru și toată planificarea lecțiilor.”
După ce a urmat cursul online de pregătire din septembrie cu psihologul Ramona Buzgar, unul dintre creatorii programului, l-a pus în aplicare din prima zi de școală, singura în care au fost toți împreună fizic la școală. Elevii s-au cunoscut mai bine prin jocul human bingo. Pentru că nu li se permitea imprimarea fișelor din opțional, Georgiana a scos copiii în curtea școlii și a pus cartonașele lecției în live worksheet, apoi le-a distribuit copiilor pe telefoane. Atunci elevii au realizat că deși se cunosc de cinci ani, nu știau că unii erau pasionați de un anumit sport, ori că alții au animale de companie acasă.
Vreme de câteva săptămâni, Georgiana le-a predat opționalul în sistemul hibrid. A pus manualul și în panoul Classroom al clasei, să vadă toți ce urmează să învețe. Însă chiar dacă școala e dotată cu cele necesare, proiector, laptop, sistem de sunet, lecțiile despre comunicarea nonverbală și paraverbală au fost dificil de pus în practică în absența interactivității.
Apoi, în scenariul roșu, două dintre activitățile preferate ale elevilor au fost cele despre recunoașterea emoțiilor și despre analiza discursurilor de tip TED. Fiecare elev a vorbit la oră despre propriile trăiri și s-au ascultat în liniște unii pe alții, după ce Georgiana a urcat cartonașele specifice fiecărei emoții într-un padlet. Acum, Georgiana spune că aude deseori în interacțiunile dintre copii: „spune-mi mai mult, de ce spui asta?.”
Cea de-a doua activitate de succes a fost despre fișa de observație a unui discurs TED. Elevii au fost împărțiți pe echipe, și-au ales un discurs TED recomandat în opțional și, ca temă, au avut analiza acestuia bazat pe grila de analiză. „Nu mi-am închipuit că în aceeași zi se întâlnesc pe Zoom, se uită la clip, își fac propria prezentare ca să-mi arate ce au înțeles, și după aceea completează fișa de grup și mi-o trimit. Au făcut un document Word în care unii au pus poze, alții au ascultat cu atenție și au inclus citate în prezentare. S-au mobilizat extraordinar.”
Încă de la începutul opționalului, copiii și-au făcut propriile caiete, unde își notează gânduri și feedback despre fiecare activitate. La finalul semestrului, elevii au transmis propriul feedback printr-un mesaj către autorii manualului Aspire Talks. “A făcut o minunăție pentru că este un manual bun pentru elevii de vârsta mea. I-aș recomanda să rămână la acest job pentru că manualul este foarte bun.”, a scris Yannis. Ionuț a spus: „Cei care au făcut manualul sunt creativi în crearea activităților, de ajutor și pentru alți copii care vor folosi manualul.” Iar Alexandru le-a transmis autorilor că manualul este: „Foarte interactiv, amuzant și frumos.”
Georgiana spune că opționalul Aspire se diferențiază de altele prin structura bine formată, însă simte că implementarea lui în online nu și-a atins adevăratul potențial fiindcă multe activități presupun interacțiunea fizică. „Aspire Talks e o comoară pentru mine. Structura bine închegată m-a ajutat și mi-a dat curaj să-l implementez, mai ales că am avut două zile de formare în care am aflat cum a ajuns opționalul la structura aceasta, care este procesul din spate, și care este alfabetul emoțiilor despre care nu știam chiar dacă sunt în școală de 10 ani.”
Întrebată despre rezultatele pe care le vede în rândul elevilor, Georgiana spune că sunt la nivel de comportament și atitudine. Dacă la începutul semestrului toți elevii erau dezorganizați, vorbeau unii peste alții și nu era o disciplină a discuțiilor, acum vede contrariul. Când cineva vorbește, toți ceilalți ascultă, când un elev vrea să spună ceva, ridică mână și așteaptă să-i vină rândul. Georgiana crede că schimbarea se datorează și feedback-ului pe care ea îl dă copiilor, îi încurajează să fie sinceri în discuții, îi felicită când fac ceva bine, iar fapta apreciată se rostogolește apoi și în rândul celorlalți.
O altă provocare de-a lungul semestrului a fost să-i convingă să-și țină camerele web deschise la ore. În ultima săptămână din decembrie, elevii și-au întâmpinat profesorii cu camerele deschise, s-au îmbrăcat frumos ca la școală și au pus pe ecran un mesaj surpriză: un bilet cu „Mulțumim”. „M-am chinuit mult cu ei să-și țină camerele pornite. Le-am zis că în luna iunie vom avea invitați la evenimentul nostru TED și până atunci să exersăm cu camera deschisă și să vedem cu culori de haine ne avantajează. Ba chiar să poarte toți un accesoriu de o anumită culoare stabilită, roșu, albastru, negru. Acum când copiii deschid camerele, nu mai văd buline colorate, ci îi văd aranjați și prezenți. Am insistat că suntem o echipă și că lucrăm împreună. Mi-au arătat că pot face asta.”
În luna iunie, Georgiana și-a propus să organizeze un eveniment TED, ca proiect final de opțional. A mai încercat și în alți ani cu elevii de liceu, dar spune că nu a reușit pentru n-a știut cum să-i facă să lucreze împreună și să le stabilească roluri clare. Acum are încredere că va reuși, opționalul oferă structura discursurilor, iar rolurile elevilor pe partea de organizare sunt bine definite. „Cu cei de liceu făcusem lucrurile după ureche. Opționalul Aspire este un model bun pentru că are un ciclu în spate după care se ghidează, activități practice care funcționează și un cadru care lasă loc pentru progres.”
Copiii s-au speriat când au auzit ce presupune un TED, iar perspectiva de a vorbi despre ei înșiși în fața altor oameni i-a blocat pe mulți. Georgiana spune că și dacă va avea trei elevi cu discursuri publice, tot va fi un succes. „Până atunci, au foarte mare nevoie de atenție, de îndrumare, nu se înțeleg pe ei înșiși. Vorbesc despre emoții cu ușurință, dar să și acționeze conform cuvintelor lor e foarte greu. Pe copii nu-i întreabă nimeni despre ei înșiși și nu au ocazia să vorbească cu familia altceva decât despre cum a fost la școală, ce au mai învățat. Nu le este cultivată încrederea în propria persoană și introspecția.”
Până acum au stabilit că discursurile vor avea o temă comună, adică pasiuni sau lucruri care le fac plăcere, în jurul cărora vor construi și titlul evenimentului. Printre discursurile anunțate se numără pasiunea pentru karate și ce îi învață sportul, ori pasiunea pentru tenis sau fotbal, sau umorul în istorie. „M-au întrebat dacă îl putem invita la eveniment și pe primarul orașului. Le-am zis că dacă îi trimitem o invitație frumoasă și îl convingem, sigur va veni.”
Ora de dirigenție este ancora Georgianei în relația cu elevii. Este oră de reflecție, în care caută împreună răspunsuri la întrebarea: de ce se comportă astfel?, dar și ora la care elevii se descoperă prin ochii colegilor. „Aș fi luat-o razna fără ora de opțional. O folosesc și pentru a le citi descrierile pe care și le fac ei singuri, sau aflăm cum îi văd ceilalți. Ar fi fost greu fără astfel de momente profunde. Aș fi crezut că îmi irosesc energia, timpul, meseria. Îi aud cum se descriu, cum discută, merită efortul pentru că văd un progres de la o oră la alta.”
Progresul, spune Georgiana, e și faptul că se gândesc la ei ca la un colectiv, că îi vede un pic mai solidari față de începutul anului.
Odată cu noul semestru, de pe 8 februarie, Georgiana îi va aștepta la școală cu exercițiul de lucru în echipă provocarea bezelei, mai ales că vor avea și săptămâna altfel. Are temeri legate de scenariul în care vor învăța. Ar vrea să-i aibă pe toți la școală pentru a se bucura împreună de tot ce le-a pregătit.
„Dacă opționalul ar fi implementat la nivel național, am avea generații întregi capabile să-și spună povestea, ori părerea fără teamă, gata să-și asume greșelile atunci când le fac”, spune Bianca Sădeanu, profesoară în Sibiu
Bianca Sădeanu predă opționalul Aspire Talks la clasele a V-a și a VI-a de la Școala Gimnazială „Ion Luca Caragiale” din Sibiu. A intrat în învățământ în urmă cu trei ani. A studiat Științe Politice, apoi a făcut un master în Management European la Bruxelles și o vreme a lucrat la Parlamentul European.
Apoi s-a mutat în Spania și a lucrat la o companie multinațională. În cei opt ani s-a pregătit și ca trainer motivațional la Barcelona. În paralel cu jobul, a și predat limba engleză la școala unuia dintre cei doi fii ai săi, lucru care i-a permis să cunoască îndeaproape sistemul educațional spaniol. Asta a motivat-o să devină profesor și să se întoarcă în România. A ales opționalul fiindcă a văzut utilitatea din el, și mai ales pentru că elevii sunt încurajați să se descopere, așa cum a văzut și în curricula din Spania.
La școala din Sibiu, Bianca le predă educație socială elevilor de a V-a, unde vorbește despre drepturile și responsabilitățile cetățenilor, și educație interculturală elevilor din clasa a VI-a, ore la care îmbină cu ușurință activități sau informații din opționalul Aspire Talks. Înainte de a-l implementa la clasă, a citit toate prezentările și programa. După ce a primit acceptul directorului, le-a ținut o prezentare despre opțional și părinților. Toți au fost încântați. Structura bine realizată, materialele și competențele care ar fi urmat să fie dezvoltate, au convins pe toată lumea.
În primele zile de școală, în scenariul verde, a făcut activitățile din opțional în care elevii au învățat cum să se prezinte. Așa au aflat lucruri despre poziția corpului și importanța comunicării nonverbale. „În online a fost provocator. Mi-am dat seama că dacă nu ești față în față cu elevul, nu poți să vezi gesturi, mimica, iar totul devine mai greu. Am sărit peste lecțiile despre care am zis că nu le pot adapta și am trecut mai departe, le vom face când revenim la școală.”
Proiectul major cu elevii din clasa a VI-a este „Înapoi acasă” prin care copiii și-au propus să sensibilizeze românii din diaspora să se întoarcă în țară. Deadline-ul stabilit este luna aprilie, până atunci vor să construiască și un plan de măsuri, fiindcă Bianca i-a provocat să răspundă la întrebări de tipul: „de ce ar veni cineva de acolo aici.” Un alt obiectiv de pe listă este ca proiectul să ajungă și la reprezentanții diasporei din Parlament pentru a fi siguri că aceștia vor duce mesajul și în comunitățile de români de peste hotare.
Ideea le-a venit unor elevi la una dintre activitățile opționalului. Au făcut deja un logo înfățișând drapelul și două mâini care încearcă să se unească, iar acum lucrează la un slogan. „Se întâlnesc și dezbat pe grupul de Classroom, special creat pentru asta, și pe cel de Whatsapp. Îi încurajez să facă tot ce-și propun.”
Odată cu școala în online, au stabilit împreună că la opțional toți vor avea camera web pornită pentru a se bucura împreună de ce învață. Și așa se întâmplă din toamnă încoace. La lecția despre comunicarea nonverbală și mimică, au văzut împreună un videoclip cu Charlie Chaplin când acesta încerca să-și ducă familia în vacanță și întâmpina diferite obstacole. Partea practică a fost ca elevii să facă ceva fără să vorbească, să se exprime prin mimică.
„Cel mai inventiv a fost un băiețel care are o deficiență la un picior, are o proteză. A scos Ianis cârja și le-a arătat colegilor cum se conduce mașina în ciuda unei deficiențe. S-a așezat pe scaun și dădea din picioare și din mâini imitând perfect condusul. M-a emoționat pentru că a ajuns la el mesajul opționalului. Acela că activitățile Aspire crează cadrul prin care ajungem să fim noi înșine. Ne-am simțit extraordinar.”
Când vine vorba despre impactul asupra elevilor, cea mai mare schimbare a văzut-o la o elevă care la începutul anului școlar nu vorbea deloc. Inițial a pus absența ei pe seama tranziției către clasa a V-a, când elevii sunt bulversați de trecerea la interacțiunea cu mai mulți profesori.
Așa că Bianca și-a propus să rețină numele și fețele tuturor elevilor și să li se adreseze cu prenumele. A doua săptămână, a salutat-o pe elevă spunându-i pe nume, Daria. „A rămas uimită și a zis «doamna, îmi știți numele.» Și copiii au zis: «doamna, ea nu vorbește niciodată, cum ați făcut asta? Sunteți magician?».”
Apoi, înainte de vacanța de iarnă le-a spus elevilor să povestească fiecare despre jocurile copilăriei. „Daria a ridicat prima mâna și a zis că vrea să povestească. Pentru mine a fost extraordinar, înseamnă că mi-am îndeplinit scopul, acela de a le câștiga încrederea și de a-i face să vorbească despre ei. La Daria am văzut cea mai mare evoluție. Pe un elev am reușit să-l temperez, vorbea non-stop, acum vorbește când e momentul și îi ascultă și pe alții.”
Dar dincolo de obiectivul de a urmări schimbări de atitudine sau comportament, Bianca și-a propus să-i unească, să facă din ei o echipă cu ajutorul opționalului și să vadă mai multă solidaritate și toleranță. Spune asta pentru că a observat acțiuni de bullying între ei de-a lungul semestrului. Adică își trimit mesaje răutăcioase și al căror efect cu greu poate fi combătut când totul e online. „Unul dintre minusurile online-ului este că strică relația de toleranță și solidaritate între ei. Când am pornit opționalul, le-am zis că e locul în care suntem sinceri unii cu alții pe toată durata anului și încerc să combat ce nu pot controla când nu sunt la ora mea.”
În urma activității de descriere personală, au decis împreună să organizeze un eveniment TED. Iar discursurile să respecte structura celor 3S din manual: spune ce o să spui, spune ce ai de spus și spune ce le-ai spus. „Le-am zis ca textul trebuie doar să urmeze cei trei pași. Eu voi fi moderatorul și voi fi prima care va susține discursul după schița fișei din manual. Subiectul să fie unul care să le atragă atenția colegilor, să fie o întâmplare haioasă sau tristă, ceva din care au învățat. Mi-au trimis prezentările, le-am corectat, și azi le vom prezenta într-un format TED, apoi voi face un padlet în care voi pune toate prezentările lor.”
Cu elevii dintr-a V-a urma să aibă evenimentul online după discuția noastră, iar cu cei de-a VI-a speră că-l va pune în aplicare când vor se vor întoarce fizic la școală. Copiii au ales să vorbească despre hobby-urile lor, sportul, înotul, fotbalul. Altul despre jocurile video și ce învață jucându-se, sau despre întâmplări de când erau la grădiniță, despre cum bunica face cele mai bune gogoși, jocul preferat, sau vacanța la mare. „În general sunt lucruri care i-au marcat, îi marchează sau de care își aduc aminte cu plăcere.”
Acum, la finalul semestrului, Bianca spune că implementarea în online a fost dificilă dar, totodată, a însemnat niște momente de respiro în perioada de școală online când a fost greu să le țină captivă atenția copiilor. Chiar și așa, l-a propus deja și pentru anul viitor școlar, sperând că școala nu va mai fi online „Dacă nu ai și un pic de pregătire în zona de psihologie, e dificilă implementarea. Activitățile au prins bine în online pentru că oricum programa școlară a fost adaptată și a fost nevoie de astfel de interacțiuni care să urmărească dezvoltarea personală.”
Dacă opționalul ar fi implementat la nivel național, am avea generații întregi capabile să-și spună povestea, ori părerea fără teamă, gata să-și asume greșelile atunci când le fac, și abilități dezvoltate de comunicare, spune Bianca. „Noi încă suntem în faza în care la română se învață comentariul pe de rost, fără să extrapolăm la lumea reală ce învățăm la școală. Opționalul oferă încrederea necesară pentru a-ți dezvolta propria persoană.”
Interviuri de Roxana Tănăsachi