Aurora Zamfir, directoare de școală în Pucioasa: „Am învățat să nu uit să învăț în joacă și să nu rămân înțepenită pe un singur drum.”
Aurora Zamfir este directoarea Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul” din Pucioasa, județul Dâmbovița, de patru ani. Locuiește în Buciumeni, la 12 de kilometri distanță, și face naveta zilnic. Aurora e omul care aduce toată comunitatea laolaltă, pentru ca impactul școlii să fie major. Este liderul care, prin exemplul propriu, îi motivează constant pe cei din jur să-și alimenteze curiozitatea și dorința de perfecționare. Are culoarea părului de un roșu intens și spune că deja e parte din personalitatea ei, „colorată și îndrăzneață.”
Vreme de două decenii a fost învățătoare, iar acum este profesoară. „Predau limba română de 11 ani. E grozav! La comunicare mereu mi-au venit ideile șnur, la celelalte materii făceam eforturi să le adun. Și mama mea a fost profesoară de română, probabil că s-a transmis pasiunea.”
A făcut Liceul Pedagogic la Ploiești. La 30 de ani, în timp ce era învățătoare, a început o specializare nouă, cea de institutor educație muzicală și a continuat cu studii superioare la Facultatea de Teologie Ortodoxă - Litere, de la Universitatea „Valahia” din Târgoviște, apoi a urmat masterul „Limbă, cultură și civilizație română în context european” la Facultatea de Științe Umaniste.
De anul trecut, este membră Aspire Teachers, în echipa care a pus bazele hub-ului regional din centru (Dâmbovița, Prahova, Argeș). Spune că Aspire este locul în care a întâlnit oameni motivați și deschiși, care produc schimbare reală, dar modești în a vorbi despre meritele lor. În comunitate se simte ca în clasele elevilor cărora le era dirigintă: „Putem vorbi deschis, orice.”
Oricine poate învăța, oriunde și oricând
Aurora își iubește meseria și spune onest că e conștientă că își oferă toată energia, școlii. Povestește zâmbind că este workaholică și își „tratează” momentele de burnout cu și mai multă muncă. Dar tot ea vine cu justificarea spunând că „știu că nu e bine și trebuie să mă opresc, dar îmi place ce fac.”
În 2019, Asociația pentru Valori în Educație (AVE) i-a oferit premiul pentru Directorul anului în Inovație, o recunoaștere a muncii pentru felul în care a schimbat experiența de învățare prin educație non-formală pentru cei peste 600 de copii și implicarea întregii comunități în susținerea educației. „Inovația nu-mi aparține, eu doar am adus-o în școală, dar am amplificat-o cu ajutorul colegilor mei.”
A descoperit educația non-formală în urmă cu vreo șapte ani și spune că rezultatele s-au văzut imediat în starea de bine a elevilor. Treptat, metodele au fost replicate de colegii săi. În plus, acela a fost momentul în care s-a dat startul creativității și inovării în metode de predare. „Cred în puterea echipelor. Creativitatea e sporită direct proporțional cu câte persoane sunt implicate într-un proces. Când combinăm ideile, iese ceva grozav pentru toți.”
În 2020, cursurile școlare au început în scenariul hibrid, despre care Aurora spune că e ineficient atât pentru profesori, cât și pentru învățarea copiilor. Dar până acum, o reușită a colectivului este adaptabilitatea profesorilor la nou. Dacă la început majoritatea foloseau adresele de mail de Yahoo și primeau temele pe grupurile de Whatsapp și Messenger, acum toți cei 43 de profesori utilizează Google Classroom, iar temele sunt puse într-un drive comun. Editarea lor de către elevi și verificarea de către profesori se face preponderent electronic.
În tranziția către o mai bună organizare online s-a lovit și de reticență, a apărut întrebarea dacă decizia nu ar trebui să fie despre nevoile copiilor, și nu o aliniere impusă. „Le-am arătat că e necesar să ieșim din cercul nostru de confort, fiindcă elevii oricum sunt mult mai avansați decât noi. Nu e o obligație, ci o recomandare susținută să ne adunăm cu toții în spațiul comun. Am trecut cu toții în Google Suite, dar provocarea e ca acest spațiu să fie funcțional 100%. Acum este întru totul utilizat eficient de mai bine de 85% dintre profesori.”
Pe lângă rolul de director, Aurora predă limba română la clasele a V-a și a VII-a. Cel mai mult i-a plăcut să fie dirigintă, fiindcă atunci a făcut cele mai multe activități non-formale. Un exemplu drag ei este când și-a provocat elevii să iasă în afara școlii și să întrebe oameni din comunitate despre sensul unor proverbe și zicători.
S-au împărțit pe echipe și fiecare a avut rolul său - unul ținea microfonul și adresa întrebarea, unul nota răspunsurile, altul fotografia, unul nota numărul intervievaților, iar doi centralizau răspunsurile, în urma cărora au publicat un articol în ziarul local. A fost un exercițiu prin care copiii au aflat, la rândul lor, alte expresii și sensul lor, dar organizarea întregului proces și rezultatul său au însemnat esența învățării non-formale, spune Aurora: „Oricine poate învăța, oriunde și oricând.”
Școala face parte și din comunitatea asociației Outdoor Classroom Day, din Marea Britanie, alături de școli din toată lumea. Asociația propune tematica unor activități care se desfășoară anual, în lunile mai și noiembrie, și au loc în aceeași zi, în toată lumea. Iar învățarea are loc în diverse locuri, nu doar în grădinița școlii. Profesorul care vrea să se alăture, înscrie clasa pe site-ul organizației, numele activității pe care o va implementată și câți elevi vor participa. „Le place grozav copiilor!”
Astăzi, elevii din școala Aurorei fac parte dintr-o mișcare internațională, alături de alte 10 milioane de copii din întreaga lume, care au învățat despre importanța consumului de fructe și legume, de exemplu. Rezultatul final al activității din Pucioasa a fost un clip video publicat pe canalul de Youtube al Aurorei și pe pagina de Facebook a școlii. Elevii nu doar că au vorbit despre beneficiul consumului căpșunilor, cireșelor, merelor ori al castraveților, dar s-au și deghizat în fructul pe care l-au prezentat. Iar acum Școala Nr. 1 din Pucioasa este pe harta interactivă a lumii!
Și proiectele Erasmus+ le sunt familiare copiilor. Prin Proiectul de Parteneriat Strategic European Media Coaches in Action, copiii din clasa a VIII-a au fost în școala parteneră din Spania, la un curs de formare de cinci zile, iar doi profesori în Germania, unde au învățat despre siguranța pe internet. Au aprofundat cunoștințe despre cyberbullying, sexting, fake news și social media. Întorși acasă, au fost ei înșiși traineri pentru părinți, profesori și colegii din clasele mai mici. „Părinții mi-au povestit că au învățat multe de la copii, că nici prin cap nu le dădea că lucrurile sunt atât de complicate. Iar faptul că au învățat lucrurile acestea de la copii mi s-a părut și li s-a părut nemaipomenit! A fost un mare câștig pentru toți!”
Aurora crede că școala trebuie să fie conectată la realitate pentru ca elevul să poată aplica în viața reală ce învață. Implicarea școlii în Programul Erasmus+ a venit după propria experiență de mobilitate individuală, dincolo de Cercul Polar, în 2010. Atunci a realizat că mobilitățile individuale sunt valoroase dacă ele sunt încadrate într-un context al nevoilor unei școli și implică mai mulți profesori.
Astfel că, în 2017, șapte colegi au plecat în mobilități individuale Erasmus. Odată întorși, i-au învățat pe ceilalți colegi despre aplicațiile digitale. Atunci au învățat și au început să folosească în predarea lor aplicații precum Kahoot, Plickers și Comics. Între timp, școala a primit acreditarea Erasmus+, ceea ce deschide oportunități de proiecte coerente și în acord cu nevoile școlii, pentru următorii cinci ani.
Cel mai recent proiect Erasmus+ se numește ProElev: 18 profesori vor călători în trei orașe din Spania și Italia, unde vor învăța despre metodele de predare pentru copii cu nevoi speciale, despre starea de bine în școală și elemente moderne de pedagogie digitală. Aurora e mândră că numărul colegilor interesați și implicați în activitățile Erasmus+ crește constant, în fiecare an. La început, profesorii erau reticenți pentru că nu stăpâneau limba engleză, însă Aurora a cerut ajutorul Casei Corpului Didactic Dâmbovița. „Au dorit să învețe engleza, unii la nivel începător, unii la avansați. E un pas mare pentru niște adulți, care au o autocenzură puternică în privința comunicării în limba engleză, în special în public. La început au fost șapte profesori interesați de Erasmus+, acum sunt peste 20. E un progres.”
„O echipă mică poate muta munții din loc, dacă motivația e stimulată cum trebuie.”
Aurora creează contextele și climatul necesar astfel încât fiecare dintre cele 53 de cadre didactice să simtă că are un rol în viața școlii. I-a implicat inclusiv în renovarea școlii de acum patru ani, alături de părinții elevilor și alți voluntari. Clipul publicat de Aurora pe canalul său de Youtube îi arată pe toți în timp ce vopsesc, schimbă lambriuri, lipesc abțibilduri colorate pe holuri, iar rezultatul final este o școală plină de culoare, sigură, care să facă învățarea mai plăcută pentru fiecare elev.
Spune că schimbările pe care le-a făcut în mandatul său vin natural și a învățat, la rândul ei, cum să pună școala în centrul întregii comunități și datorită cursurilor pentru directori de la Academia pentru Valori în Educație. A reușit să includă școala în rețeaua EDU Networks, o alianță de organizații prin care directorii, profesorii și părinții sunt susținuți să își transforme școlile. Directorii dezvoltă un plan realist, iar profesorii parcurg mai multe module de învățare. Până acum, au învățat împreună despre: conducerea echipelor de la distanță, de la viziune la acțiune, mentorat și rolul directorului în schimbarea organizațională. Lecția valoroasă învățată în urma acestor cursuri e că o echipă mică poate muta munții din loc dacă motivația e stimulată cum trebuie.
A ales să includă școala în acest program fiindcă simțea că e nevoie să recupereze un avans față de celelalte două școli din oraș. Acum, Aurora e bucuroasă că a reușit să atragă peste jumătate dintre elevi de pe o rază de câteva zeci de kilometri. E conștientă însă că ridicarea standardelor vine la pachet cu și mai multă muncă pentru a livra rezultate. „Nu numai elevii au venit la noi la școală, dar s-au transferat și colegi de la școlile din oraș. Asta ne bucură, dar ne și obligă.”
Dezvoltarea competențelor de literație și a celor digitale sunt prioritățile școlii. Le-au identificat cu ajutorul instrumentelor de pe platformele BRIO și SELFIE. SELFIE este un instrument conceput de Comisia Europeană pentru a ajuta școlile să integreze tehnologii digitale în procesele de predare, învățare și evaluare. E vorba despre o evaluare de 360 de grade aplicată elevilor, profesorilor și părinților. Prin testele de literație BRIO, toți elevii școlii și-au verificat capacitatea de a procesa în mod complex un text la prima vedere, trecând printr-un proces etapizat de lucru, pentru a genera noi informații, proces care urmează trei etape: literația de bază, literația funcțională și literația multiplă (corespunzătoare nivelului 5 din testele PISA).
În urma unui curs online organizat de SELLification, i-a venit ideea de le dărui colegilor de Crăciun o carte inspirațională și o agendă care să-i ajute în procesul de adaptare la online și de a deveni din ce în ce mai buni în interacțiunea online cu elevii. „Într-o noapte, înainte să le pun sub bradul din holul școlii, am scris, la începutul fiecărei cărți, un mesaj personalizat pentru fiecare coleg. Am făcut-o pentru că vreau să facem mai mult decât o echipă. Când am devenit director, mi-am pus în minte să ajungem o familie.”
Îi vin natural astfel de gesturi, dincolo de dorința de a-i motiva. E atentă la nevoile profesorilor, fiindcă e conștientă de faptul că performanța elevilor vine în urma stării de bine a profesorului. Învățătorilor, care aveau nevoie să le arate copiilor scrisul de mână, dar și profesorilor de desen, fizică, matematică, franceză le-a cumpărat câte un stylus pen. Iar la începutul lunii martie va aduce un speaker motivațional să le vorbească în cancelaria virtuală despre cum să motiveze copiii.
Spune că încearcă să răspundă nevoilor pe care și ea le-a avut înainte de a fi directoare. Știe că recunoașterea meritelor în fața întregii școli, printr-un mesaj pe grupul de Facebook, poate face minuni uneori pentru moralul unui profesor. „Aprecierea publică e motivantă pentru mulți dintre ei. Eu am suferit din cauza asta, pe vremea când nu eram directoare. Și n-aveam nevoie decât de un «Mulțumesc», nimic mai mult.”
În misiunea ei, urmărește să facă din școală un loc în care profesorii se simt ascultați și îi încurajează să vină cu idei ca să facă învățarea mai bună pentru toată lumea. În plus, fiecare are un rol bine stabilit după ce un mentor i-a sugerat Aurorei să-și noteze punctele forte ale fiecărui profesor și să le stimuleze întocmai. Cei creativi scriu buletinul informativ al școlii, iar alții monitorizează dacă toți colegii au notat absențele sau dacă au scris condica. Deleagă aceste roluri fiindcă a învățat cam târziu că nu le poate face singură pe toate, o lecție la care încă lucrează.
Lecțiile învățate de la elevi și de la proprii copii
Aurora spune că își măsoară impactul prin legătura puternică pe care copiii o creează cu școala. Povestește că la prezentarea ofertei școlii, părinții interesați și copiii veniți în vizită au fost primiți de elevi. Unii au prezentat activitățile prin dansuri populare, alții s-au deghizat în mascote, alții i-au însoțit și le-au prezentat școala, au organizat un flashmob în curtea școlii, iar ziua a fost una de sărbătoare și mândrie că sunt elevii școlii „Mihai Viteazul” din Pucioasa.
Al doilea indicator ține de performanță: atât ea, cât și colegii, caută să descopere talentele copiilor și să îi ghideze către performanță. În holul Școlii Nr. 1, așa cum scrie pe un banner - puzzle uriaș lucrat de elevi și pus pe școală, se văd premiile și medaliile la Olimpiada Sportului unde elevii au obținut locul 1 la baschet pe țară, ori la concursurile internaționale de Karate, sau Democrație și toleranță unde, de aproape 10 ani, elevii școlii ocupă locurile fruntașe la nivel național. „Faptul că se înscriu și merg spre performanță e un indicator bun. În echipa de baschet, în echipajele de Educație rutieră sau Prietenii pompierilor sunt și copii care nu strălucesc neapărat la clasă, dar au talente extraordinare și profesorii au știut să le șlefuiască.”
Performanța cere, însă, sacrificii. Cel mai important lucru l-a învățat de la propriii săi copii, Andrei și Miruna, cărora le-a fost și învățătoare. Iar Mirunei și dirigintă, fiindcă în anul în care ea a terminat clasa a IV-a, a devenit profesoară de limba română. Cu clasa ei a petrecut opt ani și spune că ajunseseră la un nivel de cunoaștere și de comunicare între ei, încât se înțelegeau din priviri.
Andrei are 27 de ani și este IT-ist, iar Miruna va împlini 23 de ani în curând. A terminat Liceul de Arte de la Târgoviște, apoi a studiat Arhitectură și design interior la Coventry University, în Marea Britanie, iar acum s-a întors acasă și urmează un master la Universitatea de Arhitectură Ion Mincu din București.
Spune cu nostalgie că a învățat destul de târziu că poate nu a fost cea mai bună decizie să le fie și mamă, și învățătoare în același timp. Dacă ar fi să o ia de la capăt, s-ar gândi mai mult, fiindcă acei ani au fost cu sacrificii de ambele părți. Amândoi copiii a trebuit să fie mai luptători și să-și demonstreze potențialul mai mult decât alți elevi. Lecția dură a fost că nu poți fi performant în toate rolurile pe care le îndeplinești, tot timpul.
Elevii sunt cei de la care își ia energia și spune că tot de la ei a învățat să nu uite de copilul din ea, să fie veselă, indiferent de ce se petrece în jur și să-și păstreze curiozitatea vie. „Am învățat să nu uit să învăț în joacă și să nu fiu rigidă, să nu rămân înțepenită pe un singur drum.”
La 50 de ani, veselă și colorată, continuă să-și ia pe farfurie o mulțime de proiecte și de cursuri, iar serile o prind tot la școală. „Mi-e foame de toate noutățile! Dar nu îmi plac toate felurile servite. Aleg cu ce rezonez și îmi place să împărtășesc. Ești incomplet dacă știi doar pentru tine!”
Interviu realizat de Roxana Tănăsachi