Lansarea DataMathLab: prima zi de training dintr-un program de învățare unic pentru profesorii de matematică

Programul DataMathLab a debutat pe 21 octombrie 2023 la Brașov cu o zi intensă de training care a adunat 25 de profesori de matematică din 14 școli din județele Brașov, Prahova și Sibiu. Evenimentul a marcat începerea programului de dezvoltare profesională pentru profesorii de matematică, primul program care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice.

Pe parcursul zilei, participanții au devenit colegi într-o călătorie ce își propune să transforme modul în care matematica este predată și învățată în timpul orelor. Ei și-au împărtășit experiențele și ideile, marcând începerea procesului de formare a unei comunități de învățare, ghidați de formatoarele experimentate, dr. Daniela Vasile (Director of Learning, la Avenor College din București, consultant și formator cu experiență internațională) și Ariana Văcărețu (profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, fondatoare și președintă a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice din România).

Read More
Anca Păușan, învățătoare în Cluj: „Copiii au nevoie de profesori care să-i inspire și să le spună că pot face orice.”

Anca are 30 de ani și este învățătoare la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. S-a îndrăgostit de meserie la prima oră de practică de la Facultatea de Științele Educației și o face cu pasiune de peste șapte ani.

S-a născut în Reghin, județul Mureș, și a crescut cu pasiunea pentru muzică. Face pian de mică, de când părinții i-au cumpărat o pianină. A fost și olimpică la pian, iar pasiunea pentru muzică a făcut-o să urmeze Liceul de Muzică din Cluj și Conservatorul.

Read More
Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane: „Am căutat mereu să le transmit copiilor să nu le fie frică să greșească”

Laura Borbe este profesoară de științe socio-umane la Liceul „Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca. Spune că mereu a căutat sensul a ceea ce face și a cerut detalii de la cei din jur când i s-a spus un lucru, inclusiv față de părinții ei. A crescut punându-și întrebarea de ce?, astfel că cei din jur au îndrumat-o spre facultatea de Drept, datorită abilităților de argumentare și persuasiune.

A ales Filosofia, dar nu le-a spus părinților. Nu ar fi fost de acord cu decizia ei. „După ce le-am zis că am intrat, i-am lăsat să se bucure, au făcut și chef, dar le-am zis: „când vă lăudați cu mine prin urbe, nu ziceți că-s la Drept, că nu-s, ci la Filosofie”, spune râzând Laura.

Read More
Cum își provoacă elevii să „vorbească” matematica Ariana Văcărețu, profesoară în Cluj

Ariana este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În 2002 a fondat o asociație prin care ajută zeci de profesori din țară să devină mai buni la dezvoltarea competențelor de literație ale elevilor. Îi provoacă pe elevi cu exerciții prin care să „vorbească” matematica, iar pe profesori să le cultive elevilor gândirea critică, prin cărți, ghiduri, cursuri de formare și mentorat.

Din 2013, elevii săi participă la programe de cercetare în colaborare cu școli din Franța. Este membră a comunității Aspire Teachers, unde lucrează alături de câțiva colegi dedicați pentru a aduce data science în orele de matematică.

Read More
Începe Caravana Aspire Teachers - evenimente care reunesc lideri în educație pe tema evaluării din șase comunități din România

Vara aceasta organizăm în premieră caravana „Drumul către învățare autentică”, alături de profesori, lideri educaționali care transformă educația de la firul ierbii. Echipa pornește din București, trecând prin Cluj Napoca (10-11 iulie), Pucioasa (18-19 iulie), Brașov (22-23 iulie), Sibiu (25-26 iulie), Galați (2-3 august), Bacău (5-6 august).

Read More
„Nu aș găsi nimic altceva să iubesc așa de mult cum iubesc să fiu profesor” - Cristina Branea, profesoara care predă „știința vieții” și cum creează performanță

Cristina Branea este profesoară de biologie la Colegiul Național „Unirea” din Târgu Mureș. Predă la liceu, dar anual are și cel puțin o clasă de gimnaziu. Face învățarea ușoară elevilor prin exemple practice. În fiecare an are elevi care ajung la olimpiada națională de biologie și zeci de elevi merg la Medicină datorită ei.

Read More
Harta competențelor: un instrument-pilot pentru învățători. Partea I: MATEMATICA

Dacă luăm în serios principiul echității în educație, pentru a micșora prăpastia dintre copiii cu acces diferit la educație, avem nevoie cel puțin de un reper care să arate măsura în care fiecare elev a dobândit la final de an competențele din programele școlare în vigoare.

Instrumentul-pilot construit pe baza programelor școlare propune un astfel de reper. El include continuitatea competențelor specifice pe parcursul celor 5 ani de învățământ primar și operaționalizarea lor prin descriptori de performanță care să poată orienta chiar și un învățător debutant.

Propunerea a fost dezvoltată de către un grup de lucru în martie-iunie 2021, sub umbrela Aspire Teachers, la inițiativa Nataliei Ginghină, profesoară Teach for Romania și fondatoare EduBuzz, cu invitația către toți învățătorii de a-l testa și folosi în cadrul evaluărilor sumative de la finalul acestui an școlar.

Feedbackul oferit până la 1 iulie 2021 va fi folosit pentru a îmbunătăți propunerea inițială și a o transforma într-o adevărată hartă a competențelor pentru învățământul primar, ușor de înțeles și de utilizat de către orice părinte, voluntar în educație și copil pe care îl dorim autonom în învățare.

Read More
Angelina Rivera Rocabado, profesoară și director adjunct, transformă școala din Râmnicu Sărat, acum înscrisă și în programul național școli-pilot

Angelina Rivera Rocabado este profesoară de engleză și franceză la Școala „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat. O școală de cartier, unde o parte dintre elevi provin din medii defavorizate, sau căsuțe de tip familial. Pentru toți caută soluții prin care școala să fie un întreg: spațiu în care învață, se dezvoltă, primesc o masă caldă și sprijin în depășirea traumelor emoționale de acasă. Din toamnă, vor face parte din programul „școală-pilot”, adoptat de Guvern în 2020, ce permite profesorilor să creeze propria curriculă adaptată nevoilor specifice ale școlii.

Read More
„Dacă putem ajunge pe Marte, atunci putem să schimbăm și relația cu educația în comunitățile cu abandon”, Natalia Ginghină

Natalia Ginghină e profesoară în Augustin, județul Brașov, o comunitate vulnerabilă în care inechitățile sociale țin în loc accesul la educație al copiilor. De un an și jumătate a intrat în învățământ prin programul Teach for România. Împreună cu Adrian Secal, fost învățător în aceeași școală, a recondiționat un autobuz și l-a transformat în EduBuzz, locul unde copiii vin și își fac temele, învață și se joacă.

Read More
Mihaela Ciocan, învățătoare și director adjunct în Galați: „Impactul nu se măsoară în calificative, ci în autonomia și implicarea elevilor în comunitate”

Mihaela Ciocan e învățătoare și director adjunct la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Galați. E omul care încearcă să implice toți profesorii în luarea deciziilor, căci vrea să crească coeziunea grupului și să fie motivați în clase. Aduce împreună elevii, părinții și colegii din școală în numeroase acțiuni de voluntariat și inițiative civice pentru a produce schimbare în comunitate.

Read More
Mihaela Mihăilescu, singura directoare din Independența care vine cu bicicleta la școală și ține orele de istorie cu ușa deschisă

Mihaela Mihăilescu predă elevilor istoria așa cum ar fi vrut să o învețe ea la școală: cu scopul ca ei să înțeleagă evenimentele și cauzele producerii lor, nu să memoreze niște nume și ani. Are 53 de ani și pe ultimii 31 ani i-a petrecut în Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Independența, județul Galați, ca profesor și, de 26 de ani, ca directoare.

Read More
Învățătoarea Ema Patrichi despre rutine, empatie și motivații pozitive la elevii de clasa I

Ema Patrichi este profesoară pentru învățământ primar la Școala Gimnazială „Dacia” din Târgu-Mureș și colegii o cunosc cel mai bine de pe blogul Ema la școală. Folosește diverse tehnici de predare prin care face învățarea cu sens, dar spune că un rol important în procesul de învățare al copiilor din clasa I îl au rutina și etapizarea activităților.

Read More
Costinela Cigăran, profesoară în Voinești: „Vreau să fiu alături de elevi când își descoperă vocea și vor să și-o facă auzită.”

Costinela Cigăran este profesoară de limba engleză la Școala Gimnazială din Voinești, județul Dâmbovița. Spune că meseria de profesor este în ADN-ul ei. Mama a fost profesoară de istorie și geografie, tatăl de educație fizică și fratele de psihologie. E membră Aspire Teachers din 2018 și spune că e cel mai bun lucru care ar fi putut să i se întâmple în carieră, pentru că se simte parte dintr-o rețea de profesori aleși.

Read More
Nick Munteanu, profesor de engleză în Buhuși: „Experiențele prin care elevii învață să se accepte unii pe alții produc transformări, nu neapărat ce le predau eu despre prezentul simplu.”

Nicolae (Nick) Munteanu este profesor de engleză la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Buhuși, județul Bacău, din anul 2000. Le spune copiilor că predă din alt mileniu, dar nu e un dinozaur. Este profesor la primar și gimnaziu și este diriginte la clasa a VI-a.

Read More
Aurora Zamfir, directoare de școală în Pucioasa: „Am învățat să nu uit să învăț în joacă și să nu rămân înțepenită pe un singur drum.”

Aurora Zamfir este directoarea Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul” din Pucioasa, județul Dâmbovița, de patru ani. Locuiește în Buciumeni, la 12 de kilometri distanță, și face naveta zilnic. Aurora e omul care aduce toată comunitatea laolaltă, pentru ca impactul școlii să fie major. Este liderul care, prin exemplul propriu, îi motivează constant pe cei din jur să-și alimenteze curiozitatea și dorința de perfecționare.

Read More
Raluca Voina, învățătoare în Brașov: „Aleg să vorbesc onest cu elevii pentru că apoi pot să livrez orice”

Raluca Voina este membră Aspire Teachers și una dintre învățătoarele care au lucrat la dezvoltarea opționalului Călătorie în lumea emoțiilor, fiindcă a vrut să contribuie la un material care aduce expertiză în direcția la care programa școlară e deficitară – dezvoltarea emoțională a copiilor.

Read More
Cum au adaptat opționalele „Aspire Talks” și „Călătorie în lumea emoțiilor” trei profesoare în online

Opționalele „Aspire Talks” și „Călătorie în lumea emoțiilor” au fost create în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrate pe competențe precum reglarea emoțională și gestionarea conflictelor, vorbire în public și colaborare, opționalele au fost adoptate de peste 200 de profesori în anul acesta școlar.

Am vorbit cu Laura Secoșan, profesor consilier și cu învățătoarele Mona Hazu și Flori Grozavu care au implementat și adaptat lecțiile în clasa de la distanță și au observat mai multe schimbări în atitudinea și comportamentul elevilor.

Read More
Cum să gândești evaluarea finală încă de la început de semestru?

Cu cât mai repede apare evaluarea în planificarea unităților, cu atât mai limpede va fi ce urmează să faci, pentru că dacă nu știi cum măsori învățarea, cum știi că s-a întâmplat?

Joi, pe 11 februarie, alături de 160 de profesori am descoperit două proiecte planificate și implementate folosind cadrul "Understanding by Design" care, pornind cu finalul în minte, vă ușurează munca și vă ajută să prioritizați competențele și marile idei cu care vor rămâne elevii după o unitate de învățare.

Read More
Adina Stratulat, învățătoare în Bârlad: „Trebuie să pregătim copiii pentru un viitor pe care nu îl cunoaștem.”

Adina este învățătoare la Școala Gimnazială „George Tutoveanu” din Bârlad, iar de la 1 februarie 2021 și director adjunct. În primii trei ani după terminarea liceului Pedagogic din Bârlad a fost învățătoare în Brădești, satul natal. Apoi a urmat cursurile Colegiului Universitar de Institutori din Bârlad, înființat în colaborare cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.

Read More
Învățarea începe cu experiența directă în comunitate - Liliana Chivulescu, învățătoare în Picior de Munte

Liliana Chivulescu este membră Aspire Teachers, implicată activ în dezvoltarea hubului de la Dâmbovița, și unul dintre învățătorii care au participat la atelierul de dezvoltare a opționalului Călătorie în lumea emoțiilor. Este învățătoare din 1991 la Școala Gimnazială Nr. 2 Picior de Munte, din Dâmbovița, aceeași școală în care a învățat până în clasa a VIII-a.

Read More