Snorkl: feedback instant pentru sarcini în contexte autentice
Context
La puțin peste doi ani de la apariție, inteligența artificială generativă a ajuns să fie folosită de peste jumătate dintre studenți pentru a se pregăti la examene. Studiul e reprezentativ pentru Marea Britanie, dar același tip de comportament se normalizează și în România. Cel mai comun mod este cel de meditator privat (36%), adică o resursă care oferă explicații și ajută la înțelegere. (Higher Education Policy Institute, 2024)
Și elevii români folosesc tot mai mult IA precum ChatGpt, Gemini sau Copilot pentru rezolvarea temelor. Încă nu avem date reprezentative despre cum o fac și la ce îi ajută în afara efectului temelor copiate, una din dovezile anecdotale cel mai des invocate de profesori.
Până ca IA să facă o diferență vizibilă în înțelegerea și formarea reală a competențelor elevilor, abundența de aplicații și resurse generate cu ajutorul IA pare debusolantă.
De aceea, la Aspire Teachers ne-am propus să construim un filtru de calitate și să săpăm mai adânc în cele mai bune practici, dovezi din cercetare și instrumente care sunt de folos profesorilor, educatorilor și specialiștilor L&D în misiunea dificilă de a produce înțelegere, cunoaștere, iluminare. De a educa.
Așa că, periodic, aducem în prim-plan cele mai promițătoare resurse sau deconstruim cele mai populare mituri despre ce funcționeză în educație. Ne dorim să dezvoltăm o audiență bine informată, care cercetează mai în profunzime, judecă independent și folosește cu rost instrumentele propuse.
Azi, despre o aplicație care folosește IA generativă pentru a analiza lucrări în contexte autentice și a produce feedback personalizat.
Snorkl: feedback instant la gândirea elevilor
Puține sunt resursele care pot face o diferență pentru munca dificilă a profesorului când corectează lucrări care să înțeleagă… înțelegerea elevului.
Una dintre ele este Snorkl, o aplicație recent descoperită în newsletter-ul lui Dan Meyer (cel care a creat Desmos, poate cea mai faină aplicație pentru predarea matematicii).
Ce e deosebit la Snorkl este că permite crearea și evaluarea unor sarcini interesante, care pun elevul în contextul de a gândi (nu doar de a exersa niște exerciții după șablon sau a copia răspunsuri din ChatGPT). Spre deosebire de alte aplicații, unde nu poți exprima gândirea sub formă de grafice, imagini sau chiar răspunsuri scrise de mână, Snorkl reușește să evalueze astfel de răspunsuri și oferă un feedback foarte bun.
Probabil și numele vine de la activitatea snorkelling - înotul în apă cu ajutorul unui instrument care te ajută să respiri (snorkel). Cam așa îmi imaginez că scot profesorii la suprafață adâncimea (gândurile elevilor).
E gratuită pentru profesori și are un plan premium pentru școli și districte cu funcții extra.
Cum vă ajută aplicația?
Snorkl permite profesorilor:
să încarce sarcini (de obicei în context autentic), sub formă de imagini (cu text care nu poate fi pur și simplu copiat într-un chatbot ca să genereze instant un răspuns),
să ceară elevilor să răspundă, înregistrând ecranul cu explicațiile audio și schițele lor. Cu cât mai explicite răspunsurile, deci cu cât un elev își va face gândirea vizibilă în scris sau vorbit, cu atât mai bun feedback-ul.
să analizeze răspunsurile elevilor la aceste sarcini deschise. Snorkl analizează datele din înregistrare și generează în 10-20 de secunde un răspuns personalizat, cu sugestii care pot ajuta elevii să înțeleagă ce au greșit și cum ar putea corecta răspunsul. În plus, soft-ul generază subtitrări automate și marchează și temporal elementele relevante pentru feedback-ul generat.
Co-fondatorii sunt Jeff Plourd și Jon Laven, profesori care s-au întâlnit la Teach for America și au multă experiență în predarea matematicii. Am ascultat cu plăcere în podcastul MyEdTechLife cum au creat aplicația pornind de la problemele cu care se confruntau în practica cu elevii lor.
Aproape totul poate fi tradus în română (mai puțin graficele, care pot fi preluate ca poze, iar textul de sub ele tradus cu ajutorul Google Lens). La fel, răspunsurile elevilor pot fi exprimate în română, iar feedback-ul va fi primit tot în română.
Am făcut un test cu o problemă tradusă în română din biblioteca de activități sugerate Snorkl.
Rezultatul a fost o surprinză plăcută. Puteți testa singuri aici: https://student.snorkl.app/336cye (Logare ca oaspete)
Așa arată feedback-ul la rezolvarea mea a sarcinii de matematică (clasa a VIII-a), pe care am trimis-o sub formă de înregistrare audio și video a ecranului (sub 2 minute):
A început cu o apreciere și o evaluare specifică a răspunsului. Mi-a dat și un calificativ: 3/4 (explicație puternică).
Și-a dat seama că în loc să calculez valorile la partea a 3-a, le-am comparat și mi-a cerut mai multe explicații despre cum am ajuns la rezultat.
Mi-a oferit sugestii despre cum să dau o explicație și mai bună cuiva care poate nu ghicește tot raționamentul meu (oricât de clar mi se pare mie).
Cum puteți folosi Snorkl?
Poate fi un instrument excelent de evaluare formativă – creați o sarcină de lucru autentică pentru a vedea cum gândesc elevii. Puteți să vă inspirați din biblioteca de sarcini cu resurse pentru matematică, literație, limbă la clase diferite.
Eu am folosit o sarcină pre-existentă pe care am adăugat-o în „Biblioteca mea” (My library), de unde am putut să o editez. Am transformat textul prins în poză cu Google Lens în text editabil și am folosit ChatGPT pentru traducerea în română.
După ce elevii au lucrat la aceeași problemă în moduri diferite, Snorkl pregătește un rezumat de „perspective”, adică face evidența răspunsurilor, arătând greșelile sau îmbunătățirile elevilor. Aceasta e cea mai valoroasă informație pentru un profesor următoarea oră: clarificarea acestor greșeși, care poate fi făcută în multe moduri: printr-o sarcină nouă, care să provoace elevii să revizuiască acele erori, prin activități scurte care implică întreaga clasă (de exemplu, Gândește-lucrează în echipă-Împărtășește) și scot în evidență gândirea elevilor.
Pentru problema cu funcții, am colectat câteva „perspective” de la elevii mei imaginari care mi-au făcut viața mai simplă.
Exemplele din biblioteca de resurse Snorkl pot inspira și alte resurse originale, adaptate la nevoile învățăceilor voștri.
Cum ar fi să aveți la început de an o colecție de astfel de sarcini pe care să le revizuiți periodic ca să măsurați cât de bine înțeleg elevii ce credeți că au învățat?
Limitări și oportunități
Ca orice soft, cu puțin efort, elevul poate trișa și înregistra un răspuns după ce se inspiră din ChatGPT, deci aplicația nu măsoară numaidecât gândirea independentă a elevului, mai ales dacă el e nesupravegheat.
M-am prefăcut că sunt un astfel de trișor și am descoperit că și dacă transform poza în text și folosesc ChatGPT pentru a descoperi răspunsul corect, faptul că trebuie să înregistrez răspunsul, deci să explic cu vocea mea și să scriu în timp real (nu merge să copiez text din altă parte în răspuns), mă ajută să înțeleg mai bine răspunsul corect. Iar reluarea procesului de gândire pentru a genera răspunsuri mai corecte mă poate face să devin mai autonom. În plus, forțează justificarea, raționamentul atât scris, cât și oral, o raritate la matematică, unde cuvântul „comunicare” nu apare nicăieri în programa școlară de gimnaziu.
Feedback-ul e corect când scrisul e lizibil. Dar dacă răspunsul nu e prezentat clar sau Snorkl înregistrează greșit un semn sau o exprimare, poate oferi un feedback nepotrivit.
În asemenea cazuri, elevul singur poate realiza că Snorkl n-a înțeles și poate relua răspunsul, exprimându-l mai clar. Aici, se poate activa motivația intrinsecă de a corecta o neînțelegere, deci tot răul spre bine.
Marea oportunitate este curajul pe care îl redă profesorilor de a aduce în clasă sarcini în contexte autentice, mai aproape de viața reală, dacă înainte nu ar fi avut timp să corecteze zeci sau sute de răspunsuri.
Dacă miza reală a educației este gândirea autonomă și transferul înțelegerilor conceptuale tot mai profunde în contexte (ne)familiare, atunci aplicații precum Snorkl, create de practicieni care înțeleg nevoile profunde ale profesorilor și elevilor, se îndreaptă în direcția corectă.
22 ianuarie 2025
Autor: Măriuca Morariu