Marea putere a numerelor mici
Dacă te numeri printre cei care încep Anul Nou cu planuri mari sau mai mici, statistica nu este chiar în favoarea ta: aproape 80% dintre persoanele care își stabilesc obiective pentru Anul Nou renunță la ele până la sfârșitul lunii februarie, iar 30% dintre oameni nu reușesc să ducă la îndeplinire nici măcar un obiectiv major. (Psychology Today, 2024).
Situația nu este specifică doar acestei perioade, de „nou început”, căci avem peste tot statistici care reflectă o tendință frecventă de abandon:
48% dintre studenți nu finalizează facultatea pe care au început-o. (ProTv, 2024)
Între 80 și 90% dintre cei care se înscriu la programe educaționale online le abandonează. (International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2024)
Unu din doi care încep un program de exerciții fizice renunță în primele 6 luni (2024 Fitness Industry Report).
Pare că probabilitatea de apariție a obstacolelor în calea atingerii obiectivelor noastre, oricare ar fi ele, este foarte mare. Cu siguranță, mulți, trecuți prin experiențele acestea, au și renunțat să-și mai propună ceva. “Que Será, Será” (Whatever Will Be, Will Be), refrenul unui cântec ușor de fredonat, se poate transforma în filosofie de viață bazată pe evidențe și date.
Dar omenirea a progresat în multe domenii pentru că niște încăpățânați: (1) nu s-au luat după statistici ori (2) au căutat alte statistici care să îi ajute să înțeleagă cum de-au reușit cei 20% care și-au îndeplinit obiectivele stabilite la începutul anului, cei 50% care au terminat facultatea, cei 10% adulți care și-au terminat cursul online de formare sau cei 50% care continuă să facă exerciții fizice.
Am căutat prin dovezile celor care reușesc să realizeze ceea ce și-au propus, prin studii și practici care au rezistat testul timpului și mă întorc înarmată cu patru idei de început de an 2025.
1. Totuși, este mai bine să ai obiective, chiar dacă nu le îndeplinești întotdeauna.
12 studii realizate pe impactul stabilirii de obiective personale asupra rezultatelor academice arată că acestea conduc la o performanța academică îmbunătățită prin creșterea motivației, a autoeficacității și a angajamentului, indiferent de mediul educațional și grupul de vârstă. De exemplu, o echipă de patru psihologi din Canada a condus un studiu experimental prin care a investigat eficiența unui program intensiv de stabilire a obiectivelor, destinat studenților care se confruntă cu dificultăți academice. (Journal of Applied Psychology, 2010).
După o perioadă de patru luni, studenții care au participat la programul de stabilire a obiectivelor au obținut îmbunătățiri semnificative în performanțele academice comparativ cu cei din grupul de control.
În sistemul de notare românesc, ar fi însemnat o creștere a notei de la 5,63 la 7,28, a celor care și-au formulat obiective, comparativ cu nota finală de 6,15 a celor care nu și-au formulat obiective. Am ales special acest exemplu, pentru că el sugerează că intervențiile de stabilire a obiectivelor pot fi un instrument bun pentru îmbunătățirea performanței chiar și pentru elevii care se confruntă cu dificultăți academice.
2. Dacă tot îți stabilești niște obiective, specialiștii recomandă să le pui și pe hârtie - agendă, panou, frigider.
Studii din psihologie și educație au demonstrat că scrierea obiectivelor ajută nu doar la clarificarea intențiilor, dar și la creșterea șanselor de succes. Un studiu realizat de Dr. Gail Matthews, profesor la University of Dominican, a arătat că oamenii care își scriu obiectivele au o probabilitate cu 42% mai mare să le îndeplinească decât cei care le păstrează doar în minte. (Inc.com, 2019)
Această descoperire este aplicabilă în special în domeniul academic, unde studenții care își stabilesc și notează planurile pentru examene, proiecte sau cercetări au tendința de a obține rezultate mult mai bune decât cei care nu au un plan scris.
3. 1% pe zi este mai mare decât 30% în fiecare lună.
Pentru un profesor de matematică e clar, dar pentru noi, ceilalți, trebuie să explic: teoria cu 1% pe zi este una destul de populară și inspirată din gândirea lui Adam Grant, profesor la Wharton School din cadrul Universității din Pennsylvania, specializat în psihologie organizațională și a altor autori care promovează îmbunătățirea continuă.
În esență, ideea este că îmbunătățirile mici, dar constante, în fiecare zi, duc la progrese semnificative pe termen lung. Când facem conștient un lucru și reflectăm asupra lui, nu avem cum să nu obținem măcar un procent în plus de mai bine. Și aceste procente la un moment dat se adună exponențial. La început nu pare cine știe ce creștere, dar la un moment dat o ia serios în sus (și iată cum avem ocazia să vedem la ce sunt bune funcțiile studiate în școală).
Dacă faci un progres de 1% în fiecare zi, la sfârșitul anului vei observa o creștere cumulată de aproximativ 37 ori mai mare față valoarea inițială. Frumos, nu?
Grant explică în cuvinte acesta grafic: „Un progres constant, chiar și atunci când este mic, este mult mai eficient decât o abordare intensă, dar intermitentă”. Sau cum îmi spunea mama, care nu știa de Adam Grant: „nu se îngrașă porcul în ajun”. O abordare eficientă matematic și care ne ajută să rămânem constant în activitățile propuse, fără a ne simți depășiți de complexitatea acestora.
4. Reflectez, deci progresez!
Experiența fără reflecție este ca o farfurie de ciorbă fără lingură – știi că e acolo, dar nu prea știi cum să te descurci cu ea. John Dewey, un gânditor influent în domeniul educației și psihologiei a fost cel care a pus de fapt punctul pe i-ul din educație: „Nu învățăm din experiență, învățăm din reflecția asupra experienței.”
Toate studiile care s-au făcut de atunci i-au dat dreptate. O meta-analiză din domeniu a arătat că gândirea reflexivă ajută elevii să conecteze cunoștințele noi cu cele anterioare, îmbunătățind astfel performanța lor academică. (Chamdani et al, 2022)
Fitbit, cunoscuta aplicație de alergare, oferă un exemplu excelent de sistem simplificat de reflecție, numit “Reflection Companion”.
Studiul lor de impact descrie în detaliu un sistem de mini-dialog de reflecție facilitat de un chatbot. (Kocielnik et al, 2018)
Pentru noi, nealergătorii, esența pare la fel de simplă: cu doar 3-4 întrebări bine alese, putem crea momente de reflecție structurate în jurul a trei pași: Observare, Înțelegere și trasarea Acțiunilor Viitoare. Acest exercițiu simplu ne ajută, pe noi și pe elevii noștri deopotrivă, să dezvoltăm „mușchiul" reflecției pentru învățare.
La final de… început de an
Scrierea obiectivelor și urmărirea acestora cu consecvență sunt practici fundamentale pentru a obține succesul în orice domeniu. Așadar, anul acesta, te încurajăm nu doar să-ți stabilești obiective, ci și să le scrii și să le urmărești zilnic prin pași mici.
Aplicând principiile psihologului Adam Grant, poți transforma progresul zilnic într-o schimbare majoră, având o abordare care să te susțină constant, fără presiunea unor schimbări drastice.
Provocarea noastră pentru tine:
Alege trei schimbări pe care vrei să le faci în modul de a gândi și acționa.
Scrie-le și ia-ți angajamentul să le integrezi în viața ta, zilnic.
Fă pauze pentru reflecție.
Și nu uita – păstrează doar ce contează cu adevărat. Restul? Lasă-le să plece.
Începe-ți anul cu claritate, pasiune și un strop de curaj! Lumea are nevoie de oameni ca tine, inspirați și dedicați, iar succesul tău poate deveni cea mai frumoasă lecție pe care o predai.
Articol de: Anca Gaidoș
Referințe
Morin, A., “Why New Year’s Resolutions Set You Up to Fail”, Psychology Today, decembrie 2024
Puzdrea T., „Abandonul universitar în România: 50% dintre studenți părăsesc facultatea. Ce soluții propune Guvernul”, ProTv, octombrie 2024
Rahmani, A.M., Groot, W. & Rahmani, H. Dropout in online higher education: a systematic literature review. Int J Educ Technol High Educ 21, 19 (2024). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00450-9
Fitness on Demand, Gym Membership Statistics You Should Know in 2024, noiembrie 2024
Morisano D, Hirsh JB, Peterson JB, Pihl RO, Shore BM. (2010), Setting, elaborating, and reflecting on personal goals improves academic performance. J Appl Psychol. Mar;95(2):255-64. doi: 10.1037/a0018478. PMID: 20230067
Tabaka, M., ”New Study Says This Simple Step Will Increase the Odds of Achieving Your Goals (Substantially)”, Inc.com, ianuarie 2019
Grant, A. (2016). Originals: How Non-Conformists Move the World. Penguin Books.
Chamdani, M., Yusuf, F., Salimi, M., & Fajari, L. (2022). Meta-Analysis Study: The Relationship Between Reflective Thinking And Learning Achievement. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. https://doi.org/10.7160/eriesj.2022.150305.
Kocielnik, R., Xiao, L., Avrahami, D., Hsieh, G., (2018), Reflection Companion: A Conversational System for Engaging Users in Reflection on Physical Activity, Proceedings of the ACM on Interactive Mobile Wearable and Ubiquitous Technologies 2(2):1-26. DOI: 10.1145/3214273