Dream Management sau cum să te conectezi cu visul tău prin metoda COPIL – un webinar cu Mirela Oprea
Pe 24 octombrie, primul webinar din seria de dezvoltare personală cu Aspire Teachers a avut-o ca invitată pe Mirela Oprea, life coach și consilier filantropic, adică un antrenor care ajută alți oameni să-și urmeze visele și organizațiile să strângă fonduri. Aproape 100 de participanți din toată țara s-au conectat pe platforma Zoom.
Mirela Oprea a studiat psihologie, dar nemulțumită de metodele învechite de predare din facultate, a schimbat macazul profesional. Și-a dezvoltat o carieră în dezvoltare internațională, urmând un doctorat în Italia, și lucrând cu organizații non-guvernamentale precum World Vision.
Un medicament universal: scopul în viață
Invitata a început prezentarea printr-o provocare care a pus participanții să aleagă cea mai mare temere dintr-o listă de tragedii, de la cancer la singurătate. Dacă am ști că există deja un medicament care să prevină riscul acestor tragedii, cât am plăti pentru el?
De fapt, există deja un medicament miraculos și adesea ignorat care reduce riscul apariției tragediilor din lista anterioară: se numește scopul în viață. Studii serioase demonstrează că persoanele bolnave care au nevoie de spitalizare se recuperează mai repede dacă își urmăresc visurile. Victor Frankl, celebrul psihiatru și supraviețuitor al lagărului din Auschwitz scria „Vai de acela care nu avea nici un rost în viață, niciun obiectiv și, prin urmare, niciun motiv de a mai continua. Se pierdea repede.”
Victor J. Strecher, profesor şi director de inovaţie şi antreprenoriat social la Şcoala de Sănătate Publică a Universităţii din Michigan, în cartea „De ce e important un scop în viață”, face acest exercițiu cu cititorii. Cartea detaliază metode de îmbunătăţire a energiei, sănătăţii şi voinței pe termen lung, pe baza studiilor științifice care au confirmat cât de importantă este conexiunea dintre starea fizică și antrenamentul mental.
Sonja Lyubomirsky, profesoară de psihologie la Universitatea din California, Riverside, în cartea ei, „Cum să fii fericit, o abordare ştiinţifică pentru a avea viaţa pe care ţi-o doreşti” analizează relaţia dintre obiectivele personale şi nivelul de fericire. Bazată pe experimente derulate pe mii de subiecți, autoarea arată cum exercițiile de practică a optimismului, pașii mici și activitățile intenționale, conștiente, făcute constant, pot conduce la o viață mai fericită, indiferent de contextul în care ne aflăm.
Lista visurilor noastre
În următorul deceniu vor fi multe job-uri automatizate, mai ales cele care țin de proceduri clare și repetitive, precum cele din domeniile contabilitate sau juridic, a mai spus Mirela. Companii precum UI Path deja folosesc algoritmi de învățare pentru a ajuta companiile să elimine erorile umane, automatizând mai multe procese. Prin urmare, nu putem antrena elevii pentru un anume job care încă nu există, însă îi putem ajuta să își urmeze visurile cu perseverență și să se reseteze pentru a se adaptea unei lumi în continuă schimbare.
Inspirată din psihologia pozitivă, Mirela a recomandat exercițiul „lista celor 100 de visuri”. De ce tocmai 100? Prima treime sunt lucrurile de la suprafața conștiinței tale. Următoarea treime sunt cele pentru care trebuie să sapi mai adânc în sine, iar ultima treime sunt visurile care ar putea să fie materia primă pentru situația în care vrei să te reinventezi.
A urmat un exercițiu cu un participant-voluntar care a împărtășit visul său. Cu video și microfonul pornit, învățătoarea Luminița a spus „Vreau o școală mai primitoare, mai caldă și mai aproape de nevoile copiilor, fără să le mai tăiem din creativitate. De multe ori vedem că ei reușesc să învețe prin metode non-formale, non-tradiționale.”
Mirela a continuat dialogul: „Dacă ai fi ministrul educației, ce ai face ca să îți realizezi visul?”. Participanta a spus că face întâlniri cu profesori despre toate problemele reale din sistem, dar și cu copii și părinții, care trebuie să aibă un cuvânt de spus. Dacă ar avea o baghetă magică, ar dilata timpul, ca să poată face lucrurile pe îndelete. Ar schimba forma claselor, așezarea în bănci și modul cum abordăm elevii, în general.
C.O.P.I.L. – de la Clarificare la Liniște mentală
Exact așa începe și metoda COPIL – cu Clarificarea: odată ce ne lămurim visurile, e ca și cum am seta în creierul nostru o instrucțiune care îl face să fie atent la ele și să caute în jur resurse pentru a le îndeplini.
Pentru pasul următor, Obstacolele, Mirela a recomandat metoda contrastului mental, promovată de Gabriela Oettingen, profesoară de psihologie la Universitățile din New York și Hamburg (“Rethinking Positive Thinking”). Autoarea a arătat că visarea cu ochii deschiși nu ne aduce mai aproape de visurile noastre, ci tinde să ne relaxeze pe moment, cu riscul să ne complacem în inerție. Simpla atitudine “you can do it” nu e suficientă, ci e important să și conștientizăm obstacolele, de unde și contrastul mental dintre vis și provocări.
Obstacolele ne ajută să identificăm soluțiile, iar pentru a avansa, cel mai important este acel Pas mic care să ne deblocheze. Ceea ce antreprenorii numesc Minimum Viable Product (MVP) sau primul prototip viabil. Rostul acestui mic pas este să ne scoată din inerție și să ne hrănească motivația ulterioară, odată început procesul. În recomandările suplimentare, Mirela ne-a trimis acest discurs al unuia dintre cei mai importanți cercetători în domeniu: B. J. Fogg, fondator și director al Stanford Behavior Design Lab. El povestește în clipul alăturat despre metoda pașilor mărunți în formarea obiceiurilor care să ne ajute să ne schimbăm comportamentele.
Urmează Inimă bună în continuarea acronimului. Aici, prezentatoarea ne-a recomandat-o pe Gail Matthews, psiholog clinician și profesor în California, care a arătat că cei care își asumă obiectivele, scriindu-le și arătându-le altor colegi care să le suțină, reușesc să și le atingă într-o proporție mai mare.
În fine, fără o minte Liniștită, eliberată de zgomotul gândurilor contraproductive, nu reușim să conturăm obiceiurile bune care să ne sprijine în lungul drum spre visurile ambițioase. Aici, Mirela recomandă cartea lui Chamine Shirzad, sfătuitorul liderilor celor mai mari companii din lume, “Inteligenţa pozitivă”, despre care a povestit în acest video. Pe scurt, PQ (așa-zisa „inteligență pozitivă”) măsoară procentul de timp pe care mințile noastre îl ocupă cu gândurile sabotoare, care mănâncă din energia constructivă și micșorează potențialul pe care îl avem.
O școală de Dream Management?
Ca exercițiu practic, profesorii au fost invitați să urmeze cu elevii activitatea „trei stele și o dorință” prin care elevii să scrie despre punctele lor forte și o dorință pe care vor și pot să și-o îndeplinească, urmând ca toți elevii să își expună aceste visuri în clasă și să și le reamintească zilnic.
În final, Mirela ne-a împărtășit și unul din visurile sale - să introducă metodologia Dream Management în școli, pentru ca învățarea să fie conectată cu nevoile reale ale elevilor și toți actorii – elevi, profesori, părinți sau chiar parteneri locali să se ajute reciproc să își îndeplinească visurile. Consilierul ar putea fi un Dream manager, ca un fel de psihopedagog școlar care să sprijine copiii să își ia în serios visurile și să le îndeplinească, iar companiile pot adopta și sprijini visurile celor din jur.
Pe Mirela o puteți urmări și pe pagina de Facebook Dream Management, și o puteți citi pe Republica.ro. Urmează să își lanseze cartea în Timișoara și să susțină mai multe conferințe despre cum susținem visurile noastre și ale copiilor noștri.
Toți participanții au putut completa un scurt chestionar la final, de unde am aflat că 98% au fost total de acord și 2% parțial de acord că tema a fost relevantă, atelierul util și au găsit metode practice care îi ajută în munca lor (din 56 de răspunsuri primite până în prezent). Printre lucrurile pe care le vor aplica la clasă, participanții au scris:
„Realizarea unui panou cu visurile copiilor! Și ieșirea din inerție!”
„Voi încerca să susțin motivația propriilor elevi în actul învățării cu viziune pe termen lung. Metoda COPIL este nouă pentru mine și abia aștept să o aplic la clasă.”
„Primul pas - cel mai important.”
„Pentru că avem în lucru un proiect Erasmus+ ce are ca temă starea de bine din școală, voi încerca toate tehnicile propuse de Mirela.”
Seria de webinarii continuă în noiembrie cu un psiholog clinician care aduce starea de bine în școli. Pentru a fi la curent cu noutățile noastre, înscrieți-vă la newsletter-ul Aspire Teachers!