Șase principii cognitive cu exemple pe care trebuie să le știe orice profesor
Cât de des nu am auzit că „elevii de azi nu mai sunt ca pe vremea mea” sau că „fiecare copil învață în alt fel”? Imaginați-vă un profesor care predă după „stilurile de învățare" în clasă, convins că elevii săi „vizuali", „auditivi" sau „kinestezici" vor învăța mai eficient. Deși intenția este lăudabilă, cercetările științifice nu susțin această abordare. Stilurile de învățare nu sunt decât unul din miturile educaționale adoptate necritic în practica didactică.
Jared Cooney Horvath, neurocercetător și fost profesor, specializat în învățarea umană, argumentează că așa cum sistemul digestiv funcționează după aceleași principii pentru toți oamenii, și procesul de învățare urmează reguli universale.
Creierul tuturor oamenilor procesează informațiile în mod similar: nu putem învăța eficient ascultând pasiv, ci trebuie să interacționăm activ cu noile cunoștințe, să le conectăm la ceea ce știm deja și să le aplicăm în contexte diferite.
Asta înseamnă că, indiferent de vârstă, stil personal sau materie, principiile fundamentale ale învățării rămân aceleași. Așa cum nu putem „sări” peste digestie și totuși să beneficiem de nutrienți, nu putem sări peste procesarea activă a informațiilor și să ne așteptăm să învățăm profund.
De ce avem nevoie de dovezi în practica predării?
Dacă am avea un fundament riguros bazat pe dovezi despre cum funcționează mintea umană, am ști ce strategii de predare sunt cele mai eficiente, cum să captăm atenția elevilor sau cum să îi ajutăm să rețină informațiile pe termen lung. Am putea lua decizii bazate pe dovezi, și nu pe mituri sau intuiții.
Adesea principiile științelor cognitive sunt „îngropate” în articole academice mai greu de digerat.
La Aspire Teachers, ne propunem să aducem un filtru de calitate care să aducă în fața profesorilor cele mai bune resurse, aplicații și studii care să „traducă” ceea ce a devenit știința învățării în termeni simpli și aplicabili.
Acest material e o astfel de punte necesară între cercetare și practică, traducând șase principii cognitive fundamentale în strategii concrete de predare-învățare-evaluare.
Documentul este o traducere, adaptare și completare după materialul ”Science of learning” dezvoltat de asociația Deans for Impact în colaborare cu Dan Willingham, profesor de științe cognitive la Universitatea din Virginia și cu Paul Bruno, fost profesor de științe pentru gimnaziu, integrând comentarii și observații de la numeroși practicieni și cercetători.
Principiile cognitive răspund la șase mari întrebări:
Cum învață elevii idei noi?
Cum învață și rețin elevii informațiile noi?
Cum rezolvă elevii probleme?
Cum se transferă învățarea în situații noi
Ce motivează elevii să învețe?
Mituri frecvente despre cum gândesc și învață elevii
Un exemplu din material:
4. Cum se transferă învățarea în situații noi?
Principii cognitive
Transferul cunoștințelor sau abilităților către o problemă nouă necesită atât cunoștințe despre contextul problemei, cât și o înțelegere profundă a structurii de bază a problemei.
Putem înțelege idei noi prin exemple, dar adesea e greu să vedem structurile din spate comune mai multor exemple.
Cum pot fi aplicate în clasă?
Trebuie să vă asigurați că elevii au cunoștințe suficiente pentru a aprecia contextul unei probleme.
Puteți cere elevilor să compare probleme cu structuri de suprafață diferite, dar care împărtășesc aceeași structură din spate. De exemplu, un elev poate învăța să calculeze aria unui dreptunghi printr-un exemplu de problemă cu o masă. Același elev poate să nu recunoască imediat că aceeași practică poate fi aplicată într-o problemă care îi cere să calculeze aria unui teren de fotbal. Compararea problemelor îl va ajuta să observe și să-și amintească structura comună.
Pentru proceduri în mai mulți pași, puteți încuraja elevii să identifice și să numească subpașii necesari pentru rezolvarea unei probleme. Asta îi face să recunoască mai ușor structura din spate și să aplice aceiași pași și în alte probleme.
Puteți alterna exemple concrete (de exemplu, probleme din viața cotidinaă) cu reprezentări abstracte (de exemplu, formule matematice) pentru a ajuta elevii să recunoască structura din spatele problemelor.
Puteți descărca materialul complet aici sau îl puteți parcurge mai jos.
Autor: Măriuca Morariu
Februarie 2025