Informatică+ Matematică = LOVE

- Interviu cu Lorena Ilin, profesoară de informatică și TIC la Școala Gimnazială nr 19, Brașov

Foto: Lorena Ilin (arhivă personală)

Lorena Ilin a intrat în învățământ în urma unei combinații dintre pasiunea pentru matematică și o serie de circumstanțe personale. Cu o diplomă în Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației de la Politehnică, Lorena nu își propusese să devină profesor și a activat o bună perioadă din viața ei de adult în afacerea familiei sale. 

Momentul care a marcat începutul implicării ei în domeniul educației este anul când foarte mulți elevi de clasa a XII-a nu au reușit să promoveze examenul de Bacalaureat. În acea vară, a început să ofere pregătiri suplimentare pentru elevi, folosindu-se de experiența și cunoștințele sale de matematică. Provocările și bucuriile oferite de interacțiunea directă cu elevii, precum și satisfacția de a vedea progresele lor au încurajat-o să continue activitatea educațională. S-a înscris la modulul Psihopedagogic și a inițiat un centru de pregătire privată la Slatina, alături de alți profesori pasionați, oferind elevilor cursuri de matematică, engleză, franceză și șah.

Au urmat o serie de schimbări în viața ei, care au inclus și schimbarea localităților de domiciliu și, deși nu a mai putut păstra centrul de pregătire pentru elevi, i-a rămas dorința de a preda. A reluat studiul informaticii, s-a pregătit și a luat examenul de titularizare la Informatică și Tehnologia Informației. Este profesoară de Informatică și TIC din 2018, și de trei ani predă doar la Școala Gimnazială nr. 19 din Brașov.

Un profesor care iubește să predea, nu părăsește niciodată școala  

Învățarea este fundamentală în evoluția profesională a oricărui profesor, iar Lorena exemplifică perfect această idee. A revenit la procesul ei de învățare începând cu reflecția asupra experiențelor ei din școală, din care a extras abordările profesorilor care au avut impact asupra ei și colegilor ei. 

S-a înscris la cursuri și programe de formare dedicate profesorilor de informatică, precum cele oferite de Asociația Techsoup. A parcurs cu interes Modulul Psihopedagogic despre care vorbește cu plăcere: „Nu l-am făcut în facultate, ci când știam exact de ce îl fac și de ce am nevoie de el. Mă interesa și personal, aveam deja doi copii, citisem despre Piaget și m-a ajutat să învăț despre psihologia vârstelor și etapele de gândire ale copiilor”. 

De pe platforma Techsoup a ajuns la cursul Aspire Teachers, „Date, Mate și Viața noastră”, iar acum este unul dintre cei 24 de participanți ai programului de anul acesta, DataMathLab. Lorena ne mărturisește că citește mult, chiar dacă nu atât cât ar dori, și caută programe de formare bune pentru că: „vreau să îi înțeleg mai bine pe copii și cum pot eu preda mai bine, învățând de la oameni care știu mai multe, din cercetări și studii pe care le-au făcut”.

Informatica + Matematica = LOVE

Foto: elevii din clasa unde predă Lorena Ilin lucrează în echipă un exercițiu de identificare a tiparelor de pe o fișă cu numere (arhivă personală)

Foto: problemă de calcul a laturilor pătratelor (arhivă personală)

Lorena îmbină predarea informaticii cu folosirea și dezvoltarea competențelor de matematică printr-o abordare integrată și interdisciplinară. Își vede rolul ei, ca profesoară de informatică și TIC, în felul următor: „Privesc materia în ansamblu și încerc să găsesc legăturile cu celelalte materii, astfel încât elevii să aibă o învățare spre continuu și conectată”. Ne-a dat câteva exemple despre cum face concret acest lucru.

  • Colaborează cu colegii: „Văd unde au ajuns copiii la matematică și folosesc competențele de acolo, corelat de ceea ce avem noi în programa de Informatică și TIC. De exemplu, la clasa a VIII-a, la programare, avem șirul lui Fermat și am făcut analogia cu o succesiune de pătrate concentrice folosind problema pătratelor incluse unul în altul exemplificată la cursul DataMathLab”.   

  • Utilizează exemple practice: Lorena integrează interesele elevilor în lecțiile sale; de pildă, a învățat elevii să aplice instrumentele de colectare a datelor și să analizeze apoi aceste date pentru a afla preferințele prioritare în alegerea modelului și culorilor pentru mascota clasei, pe care urmau oricum să o facă. Acesta este și un exemplu de sarcină de evaluare sumativă la finalul unității despre fracții zecimale, proiectată în cadrul resurselor gata de folosit DataMathLab.

  • Folosește obiecte cotidiene: A preluat de la cursul DataMathLab problema estimării ariei și volumului cilindrului pentru care se folosește o simplă foaie A4 și i-a ajutat astfel pe elevi să înțeleagă și să aplice conceptele matematice într-un mod tangibil. Apoi elevii au folosit Excel pentru a nota măsurătorile și a face calcule și comparații.

  • Construiește probleme de matematică aplicată: Utilizarea tehnologiei este implicită la disciplina de Informatică și TIC, dar Lorena folosește aplicațiile, cum ar fi Google Forms, Office sau mediile de programare, pentru a-i implica pe elevi în activități interactive și pentru a le permite să aplice cunoștințele de matematică și informatică în mod practic și creativ. Spre exemplu: pentru clasa a VII-a, Lorena a creat o problemă de antreprenoriat. „Am desenat un poligon în care erau loturi de teren sub formă de triunghiuri, care se vând succesiv, cu prețuri crescânde. Elevii trebuiau să găsească un model optim de cumpărare a loturilor. Rezolvarea problemei presupune multe competențe matematice iar la informatică învață să construiască în medii de programare algoritmi pentru calculul ariilor, calculul creșterii procentuale și tabele pentru colectarea datelor”. 

Problema construită de Lorena Ilin:  Antreprenor - de la idee, la succes 

Ești un antreprenor pasionat de achiziționarea proprietăților imobiliare pentru a dezvolta proiecte noi. În căutarea ta pentru terenuri potrivite, ai găsit o serie de 5 parcele triunghiulare, în centrul orașului. Ele formează o suprafață numai bună de construit cel mai mare Mall din oraș. 

Găsești lungimile laturilor parcelelor în tabelul de mai jos.

Pentru a lua cea mai bună decizie în ceea ce privește achiziționarea acestor terenuri, trebuie să evaluezi cu atenție ariile triunghiurilor determinate de laturile fiecărei parcele. 

Primul proprietar îți va vinde terenul cu 100 euro pe mp, urmând ca apoi, fiecare proprietar, să scumpească prețul cu 20% față de vânzătorul precedent. 

Deci, îți propui să folosești cunoștințele tale antreprenoriale și abilitățile matematice pentru a calcula ariile acestor triunghiuri, astfel încât să iei decizii optime în ceea ce privește ordinea de cumpărare a terenurilor. 

Calculează prețul minim pe care îl vei plăti pe cele 5 terenuri și explică în câteva fraze cum ai ajuns la el.
Succes în proiectele tale imobiliare și spor la calculat!

Predare sistematică, cu finalul în minte

Lorena Ilin subliniază o schimbare semnificativă pe care i-a adus-o programul DataMathLab în abordarea sa de predare-învățare. În trecut, recunoaște că nu acorda suficientă atenție competențelor și că se concentra mai mult pe predarea conținutului. Acum, în loc să integreze la orele ei exerciții și probleme într-un mod fragmentat, depune eforturi pentru a avea un plan strategic pentru întreaga perioadă școlară, cu un scop clar și finalitate de învățare pentru elevi și doar pe urmă, în funcție de acestea, să propună și exercițiile. 

„Pot spune că predau mult mai sistematic și privesc mult înainte. Acum pun foarte mult accent pe competențe; nici nu le citeam atent înainte, mă uitam pe manuale și ziceam - lasă, că știu ce am de predat. Dar acum am înțeles cu adevărat cât sunt de importante competențele, pentru că de acolo îmi extrag obiectivele. Acum am un plan despre ce vreau să fac până la finalul anului școlar”, spune profesoara.

Schimbările încep să se vadă și la elevi

Pentru Lorena, elevii sunt cei mai importanți, doar pentru ei s-a făcut profesoară. Reflectează mult asupra reacțiilor lor: 

„Ei sunt obișnuiți să calculeze, să calculeze, să calculeze, să aplice formule… așa au început și la exercițiul cu cilindrul, și la cel cu problema antreprenorială. Unul dintre copii, foarte bun la matematică și informatică, a făcut operațiile în ordinea numerotării parcelelor și nu s-a prins că trebuia să înceapă cu terenul cu suprafață mai mare, pentru că pe urmă terenurile se scumpeau. Concluzia lui a fost că nu o să fie un bun antreprenor, dar provocarea este să începem să gândim în afara cutiei, în afara unui capitol.”

Lorena spune că la început sunt reticenți și obișnuiți ca școala să fie despre predat și apoi aplicat formule. A făcut exercițiul de probabilitate cu zarurile la clasa a VIII-a. 

„Copiii au fost surprinși și chiar au vociferat: ne învățați să dăm cu zarurile la școală?? Dar le-am explicat că ce facem este să învățăm să evaluăm probabilitatea întâmplării unui anumit lucru, apariției unui eveniment și până la urmă le-a plăcut. Și apoi am făcut cu ei predicția notelor la simularea de la Evaluarea Națională.”

Așa au devenit curioși și bucuroși că pot vedea cum se aplică conceptele abstracte, deși la început sunt surprinși și reticenți când sunt puși în fața unei abordări diferite. 

„Am început să le pun câte un puzzle din Brilliant și acum caută imediat prin căpșorul lor ce formule s-ar aplica, ce fel de triunghi este și stau liniștiți, caută imaginea de ansamblu, caută în afara cutiei. Iar mai mult, din fericire, nu sunt singura profesoară în școala care face asta și atunci copiii încep să se obișnuiască cu abordările acestea care îi scot în afara „cutiilor” ”, adaugă Lorena.

Aceste exemple ilustrează abordarea curajoasă și implicarea Lorenei în procesul de predare și învățare, pentru a oferi elevilor săi o experiență educațională integrată și captivantă, chiar dacă și ea, și elevii ies din zona de confort. Iar atunci când schimbi lucruri vin și provocări emoționale pe care Lorena le abordează cu înțelepciune: 

„Când îmi este greu, spun, nu las să fiarbă nemulțumirile și disconfortul. Și în școală avem o conducere care ne sprijină să comunicăm, să ne organizăm mai bine. Primul pas în a găsi o soluție este să verbalizezi problema și chiar dacă nu găsesc imediat sprijin, pare că se setează ceva în creier și devine mai ușor. Suntem suma reacțiilor celorlalți, spunea Solomon Marcus, și atunci, ca să știm cine suntem, ne dezvăluim și așteptăm reacții. Și cum suntem rezolvitori de probleme, ne rezolvăm problemele și din viața reală.”

****

Interviu de Anca Gaidoș
Martie 2024

#DataMathLab este programul de formare profesională creat de Aspire Teachers cu sprijinul Romanian-American Foundation pentru a sprijini profesorii de matematică să-și îmbunătățească practicile astfel încât elevii să învețe să gândească matematic. Accentul este pus pe conectarea matematicii cu viața reală și pe dezvoltarea gândirii elevilor. Până în 2026, programul își propune să aducă o schimbare vizibilă în practica a 1 000 de profesori de matematică, cu impact direct pentru 100 000 de elevi.