Am căutat să fiu un profesor atipic pentru elevii mei

Nick Munteanu are 40 de ani și este profesor de limba engleză la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu" Buhuși, județul Bacău, din anul 2000. Locuiește și profesează în orașul natal, Buhuși, după ce a absolvit cursurile Facultății de Litere și Științe din cadrul Universității „Vasile Alecsandri" din Bacău. Nick a acceptat să ne împărtășească gândurile lui despre primii ani petrecuți în domeniul care i-a devenit atât de drag și căruia i s-a dedicat din tot sufletul: învățământul.

Îmi aduc foarte bine aminte de primii ani ca profesor pentru că dădusem examen de titularizare direct la școala actuală, care era și este considerata cea mai bună scoală din oraș, fară lipsă de modestie. Având printre cei mai buni elevi din zonă și noi, ca profesori, trebuia și trebuie să oferim calitate, să îi „provocăm" permanent pe elevii noștri. Cele mai mari provocări au fost legate de lipsa manualelor adecvate pentru nivelul de cunoștinte al elevilor. La vremea aceea nu era xerox în scoală, nu aveam casete sau CD-uri la dispoziție. Mai pe scurt, lipsea tehnologia și trebuia să facem testele scrise de mână, iar toate materialele erau și ele scrise de mână. Realizez acum cât de mult s-a schimbat modalitatea de predare de 18 ani încoace.

Cred că, inspirat de metodele neconvenționale uneori, am căutat să fiu un profesor atipic pentru elevii mei, pentru că nu voiam să văd crispare și teamă în ochii lor. Activitățile mele cele mai dragi erau și sunt orele mele toate, în care, tot timpul, vreau să îi înțeleg pe elevi, să îmi dau seama de greutățile cu care se confrunta aceștia atunci când învață o limba străină.

Nick a aflat despre programul Aspire Teachers de la o fostă elevă, Elena Zaharia, participantă la Aspire High School în anul 2015. Ea a putut face recomandări pentru programul-pilot Aspire Teachers 2016. Deși a aflat de recomandare acesteia, i-a spus din prima că sigur nu va fi selecționat la final. Încrederea i-a dat-o tot ea, iar Nick susține că Elena i-a deschis ochii și mintea, arătându-i de ce merită să ajungă acolo.

Tot ce am scris în formularul de înscriere a fost o trecere în revistă a activității mele și atunci am realizat cât de multe făceam cu elevii, la clasă. Încrederea mi-o dau tot elevii, mă simt cel mai bine cu ei în clasă. Au energia aceea cu care mă încarc ori de câte ori îi văd. În ajunul zilei mele de naștere, am avut interviul cu Ruxandra Manea, mi-l aduc aminte perfect! Cred că a durat așa de mult pentru că m-am simțit bine vorbind despre mine și despre activitatea mea. Când am primit mail cu mesajul că am fost acceptat la program, am zis că sigur e o greșeală. Mă tot întrebam de ce m-au acceptat, era ireal, niciodată nu mi se întâmplase așa ceva. Totul s-a datorat unei eleve care a avut încredere în mine.

Anul 2016 a fost un an de cotitură pentru mine. Mă gândeam că o să ajung la program și că o să mă fac de rușine acolo. Din primul moment, însă, am văzut că toți suntem la fel, fară aere de vedete, de superioritate. Nu s-a vorbit deloc despre subaprecieri, nu au fost discuții în contradictoriu. M-am simțit perfect, parcă îi cunoșteam pe oamenii de acolo de o viață, dar nu reușisem să ne întâlnim vreodată.

Aspire schimbă vieți, creează legături trainice pe viață, adună oameni frumoși care au un scop comun: elevul, cum să realizezi lecții de calitate pentru elev, pentru a-i îmbunătăți dezvoltarea. Activitatea în echipă e foarte interesantă, mai ales că suntem din zone diferite și toți vor să împărtășească din experiența lor. Sentimentul este unic, nu îl poți descrie decât daca stai printre membrii Aspire. Când muncim împreună, suntem permanent zâmbitori, pozitivi, de ajutor și productivi, fiecare venind cu ideile proprii.

Viața mea s-a schimbat complet după Aspire 2016 și am optat să continui munca alături de unii colegi în echipa de organizare: Daniel Georgescu, Mihaela Pavel, Ștefan Apavaloaie, Aurelia Nicolae, Mirela Vîlcu, Raluca Dumitru. Am muncit împreună pentru realizarea diverselor evenimente pentru comunitatea Aspire Teachers: „Ora Aspire”, cu planuri de lecții de pus în practica la clasă, webinarii desfășurate în colaborare cu personalități din sfera educației: Ovidiu Pânișoară, Oana Moraru, Amalia Sterescu, Cătălin Stoica, Alexandru Agarici.

Nu vreau să enumăr prietenii pe care mi i-am făcut aici, pentru că toți îmi sunt prieteni de valoare și relaționez foarte bine cu majoritatea, pentru că Aspire este un program care are viziune, claritate și un plan de acțiune pe viitor. Am fost ales să particip la programul din 2017 în calitate de „diriginte” al noii generații de profesori, postură în care m-am aflat alături de Carmina Trâmbițaș Vakulovski, care a participat și ea la Aspire for Teachers 2016.  Acolo am văzut totul din alt punct de vedere, mai ales că, de la un an la altul, am văzut cât de mult am evoluat ca și comunitate. Cred că cel mai mult contează aici faptul că toți ne implicăm voluntar și din pasiune. Lucrurile se pot schimba încetul cu încetul.

Aspire Teachers oferă calitate, încredere în forțele proprii, resurse din partea membrilor pe care le poți folosi la clasă, în comunitatea din care provii, oferă întâlniri cu oameni din educație, cu oameni care fac lucruri de calitate și care vor să le transmită mai departe.

Interviu realizat de Adina Stratulat, Alumnă Aspire Teachers 2017