Lecția 8: Evaluare formativă - Bastoanele călușarilor

(Durata: 1 oră)

 

Scop

Elevii reprezintă matematic o problemă care simulează un context, exersând reprezentarea fracțiilor pe axa numerelor și compararea fracțiilor.

Competențe specifice

4.2. Utilizarea limbajului specific fracţiilor / procentelor în situații date
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

Neînțelegeri /

greșeli tipice

Atunci când compară fracțiile cu același numărător, unii elevi consideră că este mai mare fracția care are numitorul mai mare.

Marea idee

Fracțiile se pot compara, folosind mai multe strategii, precum estimarea și poziționarea pe axa numerelor.

Note

Folosiți această oră pentru a verifica înțelegerea elevilor și a corecta potențialele greșeli. Elevii vor lucra independent și vor simula o situație de testare sumativă, dar fără notare. 

Este important să observați cum s-ar descurca elevii singuri cu o problemă la prima vedere, prin care se pune accent pe reprezentarea matematică a unei probleme din realitate și pe compararea fracțiilor cu numitori diferiți. 

Dați-le ocazia să greșească și scoateți la iveală neînțelegerile, pentru a pregăti mai bine elevii pentru noi situații la prima vedere în evaluarea sumativă.

Intro

Întrebați elevii dacă știu ce sunt călușarii. Ei practică un dans acrobatic numit călușul, care simulează galopul unui cal. Este răspândit mai ales în Oltenia și e unul dintre cele mai rapide dansuri tradiționale din lume și presupune multă practică și coordonare. Plus o ținută adecvată, din care nu poate lipsi bastonul! 

Anunțați elevii că vor primi o problemă la prima vedere în care e vorba despre bastoanele călușarilor. Explicați-le că scopul este să încerce să rezolve singuri cerințele în primele 20 min, pentru ca restul orei să discutați rezolvarea și să corectați împreună eventualele erori.

Cuprins

Proiectați problema pe tablă sau rugați un voluntar să citească cu voce tare și să noteze datele problemei și cerințele, folosind fișa Bastoanele călușarilor: Conducătorul formației de călușari din comuna Alunișu de Sus a cumpărat bastoane din lemn pentru dansul tradițional. Pentru copiii până în 10 ani a luat bastoane lungi de 80 cm, iar pentru cei de peste 11 ani, cu lungimea de 1 metru și 20 cm. Călușarii vor să le înfrumusețeze cu desene, așa că au creat un model pentru artistul popular.  

Ei au desenat bastonul lung de 120 cm pe linia marcată cu punctele 0, 1, 2, 3 la distanțe egale. 

  • Cerința 1 - elevii trebuie să reprezinte pe axă 120 cm, pentru a face corespondența unitate pe axă - cm. Astfel, la cerința 2, trebuie să observe că 80 cm vor ocupa doar 2 unități pe axă. 

  • La sarcina 3, trebuie să compare fracții cu numitori diferiți, așezând cotele pe care le va reprezenta meșterul popular pe bastoanele călușarilor. 

  • La sarcina 4, elevii vor identifica fracții echivalente (cote care se suprapun). 

  • Cerința 5 poate fi rezolvată dacă reprezintă fracțiile pe axa numerelor. 

  • Sarcina 6 arată dacă au înțeles că trebuie să elimine fracțiile reprezentate anterior între 2 și 3 (bastonul de 80 cm).

Pentru a verifica răspunsurile tuturor, alegeți aleator elevii care vor răspunde (nu neapărat dintre cei care ridică mâna). Rugați toți elevii să își acorde punctajele aferente. Miza nu este nota, ci o autoevaluare corectă. Arătați-le baremul și discutați ce punctaj ar lua. 

Folosiți ocazia să observați neînțelegerile și să le corectați prin alte exemple. 

Dacă mai rămâne timp, discutați și provocarea bonus: creează-ți propriul model pe bastonul de 120 cm, cu maxim 8 cote, astfel încât prima să fie la 10 cm și distanța dintre oricare două cote să fie minim 110 metri. Alege 2 modele pe placul tău și notează în tabel cotele rezultate.

Discutați cum “traduc” problema în limbaj matematic și lăsați restul exercițiului pentru data viitoare.

Încheiere

Întrebați elevii cum li s-a părut tipul de problemă și rugați-i să-și analizeze rezultatele: urmărind baremul, ce au știut, ce nu au reușit încă și care sunt pașii următori. (De exemplu, dacă nu au știut să așeze fracțiile în ordine, atunci ar trebui reluate strategiile de comparare a fracțiilor).

Resurse descărcabile

Autori

Marius Lobază, Daniela Vasile, Măriuca Morariu

Categorii

Clasa a V-a, Fracții ordinare

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)