Lecția 2: Sistemul de axe ortogonale. Coordonate în plan
(Durata: 2 ore)
Scop
Elevii vor identifica poziția unor obiecte într-un plan, vor descrie poziția unui punct cu ajutorul unei perechi ordonate și vor asocia diferite reprezentări prin desen cu descrierea matematică a situației.
Competențe specifice
4.3. Descrierea în limbajul specific matematicii a unor elemente de organizare a datelor
Neînțelegeri / greșeli tipice
Numeroși elevi reprezintă greșit punctele în sistemul de coordonate/ confundă axele.
Numeroși elevi localizează greșit punctele care au una dintre cele două coordonate 0.
Marea idee
O pereche de două numere descrie poziția unui punct în plan.
Note
În această lecție, elevii sunt provocați să răspundă la câteva întrebări de localizare. Pentru a răspunde la întrebări, elevii vor explora coordonatele unui punct și poziția lui în plan.
Pe parcursul majorității activităților, clasa este organizată în echipe de câte 4 elevi.
În cadrul echipelor fiecare elev are o responsabilitate exersată și în lecția anterioară:
Arbitrul - cel care va citi colegilor sarcinile de lucru: va citi cu voce tare (în cadrul grupei) sarcina de lucru și se va convinge că fiecare membru a înțeles mesajul.
Prezentatorul - cel care va prezenta la sfârșit soluția dată de echipă: își va nota răspunsul (cu justificare) la care a ajuns echipa la fiecare provocare și îl va prezenta în plen.
Evaluatorul - cel care răspunde de atmosfera de lucru, de completarea răspunsurilor de către fiecare membru: va avea grijă să existe cooperare, interes și spirit civic în cadrul echipei.
Secretarul general - cel care notează diferite probleme sau întrebări: va urmări cu atenție dacă toți din echipă înțeleg, va nota eventualele contradicții sau nelămuriri.
În cadrul activităților, elevii vor avea la dispoziție fișe de lucru (care pot fi descărcate mai jos, la „Resurse descărcabile”); asigurați-vă că fiecare elev primește fișele, chiar dacă activitatea se desfășoară în grup.
Pentru realizarea activității „Matematica și geografia” este nevoie de harta geografică a lumii, un videoproiector și de conexiune la internet.
Pentru realizarea activității „Joc - Localizarea pionilor” este necesar ca fiecare elev să aibă un pion sau obiect mic colorat (într-o grupă pionii ar trebui să fie de culori diferite): În plus, fiecare echipă are nevoie de o tablă de joc (Anexa 3.2 Lectia 2).
Pentru realizarea activității Învățare - evaluare interactivă, elevii au nevoie de un telefon/ tabletă conectată la internet.
Activitățile de învățare în grup permit evaluarea formativă, iar feedback-ul individual și frontal (în cazul în care mai mulți elevi fac aceeași greșeală) sunt bune ocazii de a corecta erorile și a accelera învățarea.
În plus, puteți realiza evaluarea formativă și diferențierea învățării și cu ajutorul activității Desmos, iar elevii se pot autoevalua prin aplicația thatquiz.org, rezolvând itemii din cele 3 quiz-uri:
Quiz 1 - conține itemi de poziționare a punctului cu coordonate cunoscute
Quiz 2 - conține itemi de stabilire a coordonatelor unui punct
Quiz 3 - conține itemi de identificare a cadranului/ axei în/ pe care se află punctul de coordonate date.
În ultima parte a lecției se lansează prima etapă (formularea întrebării) din cadrul investigației statistice pe care elevii o vor realiza pentru evaluarea sumativă Anexa 1 - Lecția 7.
Intro
Anunțați a doua lecție din cadrul unității.
Provocarea 1. Orientează-te în cartier
Fiecare elev primește fișa de lucru cu numele Anexa 1 Lectia 2.
Fișa de lucru are două părți:
„Localizarea obiectivelor pe hartă ” - elevii vor căuta obiectivele cu ajutorul coordonatelor, iar după aceasta vor scrie coordonatele obiectivelor indicate.
„Coordonate în plan” - elevii vor căuta cuvântul ascuns prin identificarea literei corespunzătoare coordonatelor punctelor date.
Elevii vor lucra în echipe, iar la sfârșit se vor prezenta răspunsurile, urmând ca acestea să fie discutate.
Elevii vor conștientiza că localizarea punctelor se poate face prin perechi ordonate.
Cuprins
Provocarea 2. Matematică și geografie
Fiecare elev primește fișa de lucru Anexa 2 Lectia 2. Parcurgeți cu elevii în mod frontal noțiunile de: paralelă, meridian, latitudine, longitudine. Pentru activitatea frontală recomandăm folosirea videoproiectorului.
După citirea coordonatelor celor două puncte marcate pe hartă, lansați elevilor sarcina de a aprecia coordonatele reședinței de județ din care fac parte. Cereți elevilor să facă verificarea pe hartă și Wikipedia.
În continuare propuneți echipelor să rezolve sarcinile de lucru din fișă. Elevii vor lucra în echipe, doi dintre ei caută pe harta lumii localitățile indicate și își notează coordonatele acestora. Ceilalți doi elevi caută pe Wikipedia și confruntă datele de pe internet cu cele citite de colegii de echipă.
Urmăriți discuțiile elevilor, iar la sfârșit discutați cu ei răspunsurile găsite și corectați unde este cazul.
Elevii își vor reaminti și își vor fixa cunoștințe de geografie, referitoare la coordonatele geografice, ei vor conștientiza că localizarea punctelor geografice se poate face tot prin perechi ordonate.
Activitatea 3: Joc - Localizarea pionilor
Distribuiți fiecărui elev fișa de lucru cu numele Anexa 3.1 Lectia 2. Cereți elevilor să citească atent instrucțiunile jocului.
Distribuiți fiecărei echipe tabla de joc (Anexa 3.2 Lectia 2) și câte un pion pentru fiecare membru al echipei.
În fiecare echipă elevii poziționează fiecare pion, conform instrucțiunilor de joc. Colectați coordonatele stabilite de fiecare echipă, discutați cu elevii corectitudinea răspunsurilor și anunțați echipa câștigătoare.
Anunțați titlul lecției și, cu ajutorul elevilor, stabiliți modul de reprezentare a punctelor în sistemul de coordonate.
Provocarea 4. Citirea și interpretarea desenelor
Asigurați-vă că fiecare elev primește fișa de lucru cu numele Anexa 4 Lectia 2 și că efectuează sarcina descrisă. Cereți elevilor să rezolve părțile I și II; decideți cum veți folosi părțile III și IV. După rezolvarea sarcinilor de lucru, verificați frontal răspunsurile date de fiecare echipă în parte.
Activitatea 5. Învățare - evaluare interactivă
Invitați elevii să acceseze link-urile de mai jos; rezolvând quiz-urile elevii își vor fixa cunoștințele în mod autonom, obținând în final și feedback despre rezultatul obținut.
Quiz 1 - conține itemi de poziționare a punctului cu coordonate cunoscute
Quiz 2 - conține itemi de stabilire a coordonatelor unui punct
Quiz 3 - conține itemi de identificare a cadranului/ axei în/ pe care se află punctul de coordonate date.
Notă: Dacă folosiți cu elevii din clasă platforma thatquiz pentru prima oară, acest clip descrie modul de utilizare a platformei.
Încheiere
Moment de reflecție
La final de lecție pentru a stimula elevii să reflecteze la ce au învățat: legătura dintre poziția punctului și coordonatele carteziene. Ce li s-a părut interesant? Ce întrebări își pun?
Pregătirea evaluării sumative
Anunțați elevii că în cadrul evaluării sumative vor lucra în echipele de câte 4-5 persoane. Fiecare echipă stabilește o întrebare prin care să investigheze o temă de interes pentru ei: Anexa 1 - Lecția 7
Iată câteva idei orientative:
Câți prieteni are fiecare elev din clasă pe Facebook/ Instagram (o rețea de socializare)?
Cât timp (pe zi/ pe săptămână) stă fiecare elev din clasă pe scaun?
Cât timp petrece fiecare elev din clasă pentru pregătirea lecțiilor (pe zi/ pe săptămână)?
Câte/ care din aplicații de mesagerie multimedia (Instagram, TikTok, Discord, Mesagerie Facebook, Instagram, Snapchat etc.) sunt folosite de elevii din clasă?
Care sunt genurile de filme (ficțiune - comedie, acțiune, horror etc, documentar, animație, etc.) preferate de elevii din clasă?
Dați posibilitatea elevilor din fiecare echipă să formuleze tema de interes/ întrebarea la care ar dori să afle răspunsul. Eventual, pentru a pregăti alegerea temei de interes de către elevii din fiecare echipă, organizați o discuție cu întreaga clasă despre ce anume îi interesează să afle despre colegii lor.
De asemenea, este de dorit ca temele de interes/ întrebările echipelor să fie diferite - pentru a da ocazia fiecărei grupe să realizeze colectarea de date.
Solicitați fiecărei echipe să formuleze o singură întrebare de investigație, preferabil, ca întrebarea să fie cu variante de răspuns și să decidă dacă acceptă un singur răspuns sau mai multe variante de răspuns. Informați elevii că vor avea de realizat colectarea datelor înainte de lecția de evaluare sumativă - dați elevilor posibilitatea de a decide cum doresc să facă acest lucru (în pauze, în ora de dirigenție, cu un chestionar Google, cu o aplicație de mesagerie etc.).
Temă:
Parcurgerea materialelor care nu au fost analizate în timpul orei.
Aprofundarea celor învățate cu ajutorul materialelor digitale din secțiunea Extra.
Resurse descărcabile
Anexa 1 Lectia 2 (docx)
Anexa 2 Lectia 2 (pdf)
Anexa 3.1 Lectia 2 (docx)
Anexa 3.2 Lectia 2 (docx)
Anexa 4 Lectia 2 (docx)
Anexa 1 - Lecția 7 (docx)- pentru lansarea proiectului din cadrul evaluării sumative
Extra
Prezentarea cadranelor: Geogebra
Prezentarea modului de utilizare a platformei ThatQuiz (YouTube)
Quiz 1 - conține itemi de poziționare a punctului cu coordonate cunoscute
Quiz 2 - conține itemi de stabilire a coordonatelor unui punct
Quiz 3 - conține itemi de identificare a cadranului/ axei în/ pe care se află punctul de coordonate date.
Autori
Ariana-Stanca Văcărețu, Margit Dénes