„Secretul este să-ți cunoști elevii!" - Carmina Vakulovski, alumnă Aspire Teachers 2017

Astăzi prezentăm un alt membru al comunității Aspire Teachers, cadru didactic cu experiență, caracterizat de multă dedicație pentru învățare continuă. Carmina Vakulovski este profesoară la Liceul „Andrei Mureșanu” din Brașov, cadru didactic din 1993, cu experiență de predare la toate nivelurile de învățământ, dar și ca inspector, consilier, formator pentru cadre didactice. A activat și în domeniul juridic. Este mentor de practică pentru elevii de liceu de la profilul pedagogic, dar și pentru studenți. Este membru al Comisiei naționale pentru învățământ primar și al Comisiei pentru discipline socio-umane. Este fondator al primei reviste on-line, TIUK!, administrator al grupului PARTNERS și alumnă Aspire Teachers.

De la Drept la Olimpiada Animatorilor

Carmina alături de Marian Staș și Alexandra Copos de Prada la Academia Aspire (for) Teachers în 2017.

Carmina alături de Marian Staș și Alexandra Copos de Prada la Academia Aspire (for) Teachers în 2017.

Am cunoscut-o pe Carmina din postura de colegă în comunitatea Aspire Teachers și, încă de la început m-a surprins legătura strânsă dintre ea și elevii săi.

Carmina și-a început cariera de profesor ca absolventă de liceu pedagogic, pe care l-a îndrăgit. Și-a luat licența în științe juridice, dar s-a reîntors repede la prima dragoste, educația, și a revenit la liceul pedagogic, de data aceasta ca profesoară. Au urmat mai multe roluri în cadrul Casei Corpului Didactic Brașov, la ISJ Brașov și la Ministerul Educației, pe care le-a experimentat ca să aibă o imagine de ansamblu asupra provocărilor și satisfacțiilor din diferite unghiuri ale sistemului educațional.

Și-a valorificat și studiile juridice de când a început să predea opționalul de Educația juridică al asociației VeDemJust.

Am întrebat-o care dintre toate aceste activități îi este cea mai dragă și, neputând alege una dintre ele, mi-a vorbit despre cea mai veche. Un concurs cu bicicliștii, la care a pregătit copiii încă din primul an al carierei, concurs pe care nu l-a întrerupt niciodată, nici măcar atunci când activa în celălalt domeniu.

Carmina vorbește cu pasiune despre munca la clasă cu elevii. A implicat liceenii în Olimpiada Animatorilor, o activitate mai puțin cunoscută, care a pregătit liceenii ca facilitatori în activități nonformale, forma prin care elevul poate să prindă drag de școală.

„Cu elevii de liceu e puțin diferit față de ceea ce se întâmplă cu cei de nivel primar și cu cei din gimnaziu. Ei au altă putere de înțelegere și pe ei îi poți implica foarte mult să lucreze cu colegii lor mai mici. Ei sunt sătui de ceea ce înseamnă partea formală a școlii. Dacă tu ai disponibilitate, timp și daca îți place să te implici în activități nonformale cu ei, automat îi atragi și acest lucru se întâmplă cu toți.”, a spus Carmina.

De fapt, secretul este să-ți cunoști elevii, iar „că să cunoști un elev, sau un om în general, trebuie să-l vezi în cât mai multe contexte diferite și, mai ales, atunci când nu este încorsetat, prins într-un mediu în care nu se poate exprima cum, din păcate, este adesea în clasă”.

Comunitatea ca o familie extinsă

Carmina Vakulovski speaker

Carmina dă mai departe ce a primit de la cei din jurul său. Ea este cea care a înființat grupul de Facebook Partners pentru părinți, cadre didactice și viitori pedagogi, grup cu ajutorul căruia promovează oameni, evenimente și oportunități educaționale.

Despre academiile Aspire a aflat de la foști elevi și părinții acestora -așa a ajuns în 2017 și la Academia Aspire Teachers. Pentru Carmina, marele merit al școlii de vară este că nu vorbim despre un curs oarecare de la care pleci cu ceva ușor de uitat. „Aspire este altceva! Am beneficiat de o expertiză valoroasă a unor oameni absolut speciali.” Apreciază viziunea organizatorilor care pune accent pe implicarea foștilor cursanți ca voluntari în comunitate.

Aspire Teachers a impresionat-o prin deschiderea care caracterizează membrii comunității și prin modul în care s-a format și se dezvoltă echipa, pe care o percepe chiar „ca o familie. Ținem unii la alții, ne bucurăm de fiecare dată când ne vedem, ne bucurăm să împărtășim celorlalți noutăți. Oamenii fac foarte mult cu suflet și chiar simt că trebuie făcut ceva în sistemul de învățământ din România”.

O impresie puternică, o lasă „fetele” care organizează academia (Alexandra, Roxi, Ana, Teo), pentru că „au o viziune din afara sistemului și în permanența se gândesc la cum ar trebui să arate profilul elevului care va termina peste cinci ani, peste zece ani, peste cincisprezece ani”. La toate se adaugă flexibilitatea echipei, fiecare implicându-se în ritmul care i se potrivește.

Carmina este implicată în echipa de Community Engagement, care ține viu spiritul comunității, implicând alți membri în evenimente preucum „Caravanele Aspire”, webinariile, reuniuni și întâlniri de împărtășire a bunelor practici cu alți profesori și membri ai comunităților de învățare locale.

Aspire a produs multe schimbări în viață Carminei, de la îmbunătățirea managementului timpului la munca efectivă la clasă, unde încearcă să aplice metode practice învățate la academie și în atelierele și sesiunile de formare la care a participat. Dincolo de idei și metode, Carmina a legat relații cu oameni deosebiți, care îi dau o stare de bine și o fac să se simtă parte din ceva mai mare.

Viziunea - lipsa mare în educație

Aruncând o privire în trecut, Carmina își amintește de greutățile cu care se confruntau cadrele didactice în urma cu câteva zeci de ani, în principal din cauza lipsei tehnologiei și a comunicării defectuoase, cu multe blocaje. Astăzi, în schimb, împărtășim informații aproape instant, cu ajutorul internetului și avem acces la nenumărate resurse.

Mai important, poate, este că elevii noștri sunt diferiți, pentru că ei cresc într-o lume a nativilor digitali, în care totul e aproape instantaneu, iar așteptarea e aproape eliminată prin tehnologie modernă și entertainment. Carmina a simțit aceste schimbări și, dorind să-și înțeleagă elevii, caută metode prin care să îi atragă și să le răspundă nevoilor. Ce-i lipsește sistemului de astăzi, însă? Simplu: viziunea! Pentru Carmina, profesorul este „esențial” la acest capitol: un om provocat să găsească soluția între a lucra cu copiii din tot sufletul și cu toată energia și a-și proteja propria sănătate și familia.

Despre statutul pe care crede că breasla l-a pierdut pe drum, Carmina ne spune că depinde foarte mult de chiar cadrele didactice, care trebuie să stabilească niște limite clare în relația cu cei din jur, atunci când cred că nu primesc respect. Uneori, este necesar să devină mai „vocali”, și, poate cel mai important, să își practice cu demnitate profesia.

A consemnat: Simona Veres, alumnă Aspire Teachers 2017