O altfel de lecție de muzică

Pe Ana Maria Rusu am cunoscut-o în septembrie, în cadrul comunității Aspire Teachers. Era acel om pe lângă care toată lumea își dorea să stea deoarece era tot timpul bine dispusă, spunea glume, era pozitivă și vorbea cu drag despre activitățile ei de la clasă. Avea ceva aparte, ieșea în evidență cu seninătatea cu care aborda subiectele. Aflasem ulterior că ea este autorul activităților extraordinare de pe pagina de facebook ,,Mai multă educație muzicală în școli”, în care promovează activități de bune practici în cadrul orelor de muzică. Îi urmăream pagina încă din facultate și preluam unele idei în predarea muzicii la clasă iar faptul că acum o cunoșteam în persoană nu putea decât să mă bucure.

,,Ora Aspire” avea ca obiectiv principal organizarea unei activități didactice de calitate care să vină cu un suflu nou și care să inspire atât elevii cât și alte cadre didactice. Mai concret, un grup de profesori care au participat la programul Aspire Teachers din toamna anului 2016 s-au organizat în a desfășura câte o lecție cu practicile și tehnicile învățate în cadrul cursului, înregistrând video ora, apoi împărtășind-o cu ceilalți profesori și cerând feedback.

Pentru Ana nu a fost ceva complicat deoarece aceasta oră Aspire o desfășoară la clasa în mod obișnuit. Ea face ca totul să pară atât de simplu și eficient, încât ai impresia că ești un muzician înnăscut. În demonstrațiile ei am văzut elevi care nu se plictisesc la ora de muzică și o percep ca pe o materie de sine stătătoare, ceea ce este rar întâlnit, din păcate. Folosește în activități instrumente de percuție, cum ar fi Boomwhackers-urile (tuburi colorate în funcție de înălțimea notei). Este foarte important ca la ora de muzică elevul să fie în centrul activității didactice. La oră, este necesar să fie lăsați și încurajați să își exerseze abilitățile pentru că, știm bine, doar exersând își poți forma talentul muzical. De asemenea, introducând atât muzica actuală, cât și cea clasică în activitățile sale, Ana reușește să păstreze interesul copiilor pentru oră și, în același timp, să aducă diversitate în ceea ce învață. În același sens, îi învață pe copii termeni și definiții legate de gamele muzicale pe ritmuri de rap pentru a fi mai ușor de asimilat... Da, e o metoda inedită, cu care ea reușește să facă din ora de muzică o sărbătoare de fiecare dată.

După analizele pe care le-am făcut asupra activității ei, am văzut încă o confirmare a faptului că se poate. Ea a reușit să aducă o nouă valoare orei de muzică și să o aducă în rândul materiilor îndrăgite de elevi.

Un alt aspect important este acela că Ana își dorește ca pe viitor să publice un ghid metodologic atât pentru profesorii de muzică, cât și pentru învățători. El va conține un ghid de bune practici care se pot aplica în lecțiile de muzică pentru fiecare nivel de vârstă.

Ca Ana mai sunt încă mulți alți profesori din comunitatea Aspire care au demonstrat că le pasă și că pot transforma activitatea didactică într-una inedită, cu multiple experiențe, de unde elevul să iasă inspirat și mai curios.