Lecția 6: Reprezentarea pe axa numerelor a unei fracţii ordinare

(Durata: 1 oră)

 

Scop

Elevii reprezintă fracțiile pe axa numerelor pentru a rezolva probleme familiare.

Competențe specifice

1.2. Identificarea fracțiilor ordinare sau zecimale în contexte variate
4.2. Utilizarea limbajului specific fracţiilor / procentelor în situații date

Neînțelegeri / greșeli tipice

Unii elevi reprezintă fracțiile supraunitare ca fracții subunitare (reprezentând pe axă doar fracția rămasă după scoaterea întregilor din fracție).

Marea idee

Fracțiile se pot compara, folosind mai multe strategii, precum estimarea și poziționarea pe axa numerelor. Orice fracție reprezintă un număr care poate fi încadrat între două numere întregi consecutive.

Note

În această lecție elevii vor lucra cu două concepte matematice: fracția și axa numerelor; pornind de la reprezentarea fracțiilor ordinare prin dreptunghiuri, vor descoperi cum se reprezintă fracțiile ordinare pe axa numerelor. Este de dorit ca, la finalul lecției, elevii să perceapă fracțiile și ca numere care pot fi așezate pe axă.

Puneți accent pe reprezentarea fracțiilor supraunitare pe axa numerelor și folosiți sugestiile de diferențiere.

Activitatea interactivă include evaluarea inițială și oportunități de a verifica ce (nu) înțeleg elevii și de a îndrepta erorile comune.

Dacă nu puteți realiza activitatea interactivă, proiectați paginile din Desmos pentru activități frontale și lucrați cu fișele de lucru pentru rezolvarea sarcinilor de lucru în perechi sau individual.

Intro

Introducerea lecției: Anunțarea lecției noi și evaluarea inițială
Cum te simți azi? - elevii utilizează o axă pentru a răspunde la întrebare.

Faceți legătura cu tema lecției (reprezentarea pe axă). Discutați informația pe care o transmit răspunsurile lor (poziția punctului pe axă) despre cum „se simte” întreaga clasă. Este o ocazie de a introduce elemente de data science.

Evaluarea inițială
Ce este axa numerelor? - elevii desenează axa numerelor evidențiind, în desen, elementele care o definesc.
Ce fracție este reprezentată în imagine? - elevii „leagă” reprezentarea fracțiilor ordinare prin dreptunghiuri divizate de axa numerelor.
Paginile 1-3 din Desmos.

Cuprins

Fișa de lucru
Elevii rezolvă individual sarcinile din fișa de lucru și apoi se verifică în perechi. După fiecare sarcină de lucru rezolvată de elevi, profesorul solicită elevilor să explice cum au lucrat.

Punctați răspunsurile corecte la întrebările din fișa de lucru și subliniați importanța scoaterii întregilor din fracție, respectiv, a alegerii unei unități care să aibă un număr de pătrățele egal cu numărul de la numitorul fracției.

Activitate pe grupe - Ordonează etapele

Elevii lucrează pe grupe pentru a stabili etapele pe care pe care trebuie să le parcurgă pentru a reprezenta fracțiile \(\frac{11}{5}\), respectiv, \(\frac{3}{4}\) pe axa numerelor.
Fiecare grupă primește 2 plicuri; fiecare plic conține conține câte un set de etape decupate - primul plic conține etapele necesare pentru a reprezenta fracția \(\frac{11}{5}\), iar al doilea plic conține conținele etapele necesare pentru a reprezenta fracția \(\frac{3}{4}\).
Elevii au sarcina de a așeza etapele în ordine, de la prima la ultima etapă.

Evaluare formativă

Rugați elevii să reprezinte fracția \(\frac{18}{7}\) pe axa numerelor.

Elemente de diferențiere

  • Elevii care nu reprezintă corect fracția pe axa numerelor primesc spre rezolvare Fișa de lucru - aprofundare (în clasă - în perechi și / sau acasă). 

  • Elevii care reprezintă corect fracția pe axa numerelor primesc spre rezolvare Fișa de lucru - extindere (în clasă - în perechi și/ sau acasă). 

Toate activitățile de mai sus sunt incluse în activitatea interactivă Desmos, paginile 4 - 20 din Desmos:
Paginile 4 și 5 - exercițiul 1 din Fișa de lucru. Urmăriți activitatea fiecărui elev și discutați frontal răspunsurile scrise de elevi pe pagina 5. În cadrul acestei discuții, rugați-i să își clarifice aspecte legate de reprezentarea fracțiilor subunitare pe axă.

Folosiți pagina 4 pentru a explica elevilor cum se modifică poziția punctului pe axă și cum se modifică numărul de diviziuni.

Paginile 6 și 7 - exercițiul 2 din Fișa de lucru. Discutați frontal răspunsurile scrise de elevi pe pagina 7. Invitați elevii să își clarifice aspecte legate de reprezentarea fracțiilor supraunitare pe axă.

Paginile 8-9 - exercițiul 3 din Fișa de lucru. Urmăriți activitatea fiecărui elev și discutați frontal răspunsurile scrise de elevi pe pagina 8. În cadrul acestei discuții, sprijiniți elevii să își clarifice aspecte legate de reprezentarea fracțiilor pe axă.

Pagina 10 - Activitatea Ordonează etapele. Pe baza exercițiilor de reprezentare a fracțiilor pe axa numerelor, elevii identifică etapele ce trebuie parcurse pentru reprezentarea unei fracții supraunitare, respectiv, subunitare, pe axă. Numiți voluntari care să explice cum au lucrat pentru stabili ordinea corectă a etapelor.

Pagina 11 - evaluarea formativă (întrebare pivot).

Paginile 12, 13, 14, 15 - Exercițiile din Fișa de lucru - aprofundare. Oferiți feedback individual elevilor care rezolvă sarcinile de lucru din aceste pagini. 

Paginile 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 - Exercițiile din Fișa de lucru - extindere. Oferiți feedback individual elevilor care rezolvă sarcinile de lucru din aceste pagini.

Încheiere

Fiecare elev scrie:

  1. O idee pe care a reținut-o din această o lecție.

  2. O întrebare (este ceva ce nu ai înțeles din această lecție? ce anume?)

  3. Un comentariu (despre ce / despre cum ai învățat).

Pagina 21 din Desmos

Resurse descărcabile

Fișa de lucru: reprezentarea fracțiilor pe axă (pdf)
Ordonează etapele (docx) sau pagina 10 din Desmos
Fișa reprezentare pe axă - aprofundare (pdf)
Fișa reprezentare pe axă - extindere (pdf)
Activitatea Desmos nu este descărcabilă, dar o puteți copia și utiliza așa cum este (poate fi trimisă elevilor prin Google Classroom sau printr-un link) sau o puteți adapta.

Extra (studiu independent)

Lecții virtuale: video & test - Reprezentarea fracțiilor ordinare pozitive pe axa numerelor

Autori

Ariana-Stanca Văcărețu

Categorii

Clasa a V-a, Fracții ordinare

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)