Lecția 1: Ce sunt fracțiile ordinare? Exemple de fracții în viața noastră
(Durata: 1 oră)
Scop
Elevul identifică fracțiile ordinare în diferite situații din viața reală.
Competențe specifice
1.2. Identificarea fracțiilor ordinare sau zecimale în contexte variate
4.2. Utilizarea limbajului specific fracţiilor / procentelor în situații date
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra- și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)
Neînțelegeri /
greșeli tipice
Elevii ar putea să creadă eronat că pot să scrie fracția ⅔, de exemplu, doar împărțind întregul în trei părți fără să fie neapărat egale. Ei ar putea crede că numitorul și numărătorul sunt două numere separate, nu parte din același concept care reprezintă un număr.
Marea idee
Fracțiile pot însemna lucruri diferite și pot fi modelate în moduri diferite: ca parte a unui întreg, ca măsură, diviziune și ca raport. Fracția e răspunsul la o problemă de diviziune.
Note
În prima lecție, elevii se vor familiariza cu noțiunea de fracție și vor descoperi prin exemple diverse că pot însemna lucruri diferite și pot fi fi modelate ca parte a unui întreg, dar și ca diviziune, ca măsură și ca raport.
Lecția debutează cu un joc prin care elevii deduc fracții care au legătură cu unitățile de timp.
Dacă elevii nu au dispozitive digitale, materialul se poate derula cu ajutorul unui videoproiector, iar elevii pot lucra pe caiete și răspunde oral.
Intro
Anunțați elevii că vor începe o călătorie în lumea fracțiilor, cu jocuri, probleme și exerciții provocatoare. Menționați cele 15 „stații” ale călătoriei, ultima culminând cu evaluarea sumativă și reflecția. Subliniați că vor primi probleme care simulează situații reale, cu care s-ar putea confrunta în lumea reală.
Puteți nota pe scurt cele 15 capitole, într-un spațiu care va rămâne pe parcursul unității, astfel încât toți elevii să știe unde se află în fiecare lecție.
Anunțați subiectul primei stații: Ce sunt fracțiile ordinare? Exemple de fracții în viața noastră.
Cuprins
Activitate: Elevii împăturesc o coală de hârtie în părți egale pentru a deduce diferite unități fracționare.
Evaluare inițială
Profesorul generează un cod pentru prezentarea interactivă 🍐 Fracții.
Fiecare elev se conectează la prezentarea interactivă și răspunde la întrebarea: Ce este o fracție? (Răspunsuri așteptate: o împărțire, divizare, este formată din numărător, numitor, linie de fracție…). Dacă nu se poate folosi prezentarea interactivă, această listă se poate realiza și pe tablă.
Introducere concept
Se rupe (fragmentează) un obiect (un băț, o foaie de hârtie) și se stabilește legătura și cu și etimologia cuvântului fracție (din latin. frāctus, frāctī = frângere, fragmentare). Așadar, fracția e răspunsul la o problemă de diviziune.
Împreună cu elevii, deduceți ce este întregul, partea fracționară și că fracția este un număr care exprimă una sau mai multe unități fracționare care se scrie cu ajutorul a 3 elemente: numărător (numărul de părți considerate), numitor (numărul de părți în care a fost împărțit întregul și care nu poate fi niciodată zero) și linia de fracție (se pune între numărător și numitor și ține locul operației de împărțire).
Aplicare prin joc: Fracții despre noi
Un voluntar spune numărul de elevi prezenți în clasă. Pe rând, elevii care se regăsesc în următoarele afirmații se ridică în picioare și după fiecare astfel de acțiune, rugați voluntarul să spună câți elevi sunt din total (cereți ca răspunsul să fie sub formă de fracție). Notați răspunsurile elevilor la întrebări:
- Au ochi albaștri. (exemplu: 5 copii din 30 =\(\frac{5}{30}\))
- Au un animal de casă.
- Au un frate acasă.
- Cântă la un instrument.
- Le place fotbalul. etc.
Reflecție
1. Ce observați la aceste fracții? (Toate au același numitor)
2. Ce puteți să spuneți despre întregul din aceste exemple, spre deosebire de întregul pe care l-ați avut când ați împăturit hârtia? (Înainte, fracția era o parte dintr-un obiect fizic, aici e vorba de un număr care reprezintă un colectiv de elevi / o colecție de obiecte).
Exerciții cu evaluare formativă
Fracția este un răspuns la o problemă de diviziune. E un număr, o parte a unui întreg, un raport și toate aceste forme reprezintă situații din viața reală.
Derulați, cu pauze de explicații, exemple, precizări, prezentarea interactivă care poate fi utilizată atât sincron, cât și asincron.
Încheiere
Penultimul slide invită elevii la un moment de reflecție. Elevii pot scrie cel mai important lucru pe care l-au reținut la final de lecție.
Alternativ, pentru a obține feedback util, folosiți aplicația gratuită Teleskop.
Ca temă, invitați elevii să identifice câteva exemple din viața lor în care au întâlnit fracții.
Resurse descărcabile
🍐 Fracții (Google slides)
Instrucțiuni de folosire Peardeck (Google slides)
Extra (studiu independent)
Autori
Liliana Olărașu
Categorii
Clasa a V-a, Fracții ordinare
Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)