Unitatea: Elemente de organizare a datelor, clasa a VII-a

(Durata: 12 ore)

Marile idei (Care sunt marile idei pe care elevii ar trebui să le înțeleagă învățând această unitate?)

  1. Produsul cartezian face legătura între algebră și geometrie.

  2. O pereche de două numere descrie poziția unui punct în plan.

  3. Multe idei matematice (relații, distanțe etc.) pot fi ilustrate într-un sistem de coordonate cartezian. 

  4. Relațiile dintre seturi de date se pot reprezenta și interpreta în moduri diferite.

Întrebări esențiale (derivate din Marile Idei, acele întrebări care vor ghida profesorul și pe care și le vor pune elevii pe parcursul lecțiilor)

1.1. Unde întâlnesc produsul cartezian în viața de zi cu zi?
2.1. Produsul cartezian are proprietatea de comutativitate?
2.2. Cum pot localiza un punct în plan?
2.3. Ce coordonate are un punct dat?
3.1. Cum calculez distanța dintre două puncte, dacă le cunosc poziția într-un sistem de axe de coordonate?
4.1. Cum citesc informațiile grafice?
4.2. Cum interpretez datele statistice?
4.3. Cum reprezint seturi de date în funcție de tipul lor / situație / întrebare?

Competențe specifice (din programa școlară)

1.3. Identificarea unor informații din tabele, grafice și diagrame 
Minim: Identifică elemente dintr-un tabel, grafic sau diagramă.
Mediu: Identifică informații  dintr-un tabel sau o diagramă.
Maxim: Identifică și corelează informații din tabele, grafice și diagrame.

2.3. Prelucrarea unor date sub formă de tabele, grafice sau diagrame în vederea înregistrării, reprezentării și prezentării acestora 
Minim: Înregistrează date în tabele cu una sau două intrări.
Mediu: Reprezintă date prin diagrame, grafice circulare sau grafice cu bare. 
Maxim: Înregistrează, reprezintă și prezintă date colectate într-un context real.

3.3. Alegerea metodei adecvate de reprezentare a problemelor în care intervin dependenţe funcţionale și reprezentări ale acestora
Minim: Reprezintă într-un sistem de axe ortogonale  puncte având coordonate numere reale.
Mediu: Analizează seturi de date prezentate în cadrul unor probleme pentru a determina un mod adecvat de reprezentare a acestora.
Maxim: Analizează seturi de date pe care le-a colectat în context real/ într-o situație practică pentru a determina un mod adecvat de reprezentare a acestora.
 

4.3. Descrierea în limbajul specific matematicii a unor elemente de organizare a datelor
Minim: Descrie produsul cartezian a două mulțimi finite.
Mediu: Descrie cum a ales modul de reprezentare a unui set de date.
Maxim: Descrie strategia/ demersul de rezolvare a problemelor care conțin elemente de organizare a datelor.

5.3. Analizarea unor situaţii practice prin elemente de organizare a datelor 
Minim: Interpretează unele informații extrase dintr-un tabel/ o listă.
Mediu: Interpretează unele informații extrase dintr-o reprezentare grafică.
Maxim: Interpretează reprezentarea a două sau mai multor puncte într-un sistem de axe ortogonale, din punct de vedere geometric sau din punct de vedere al fenomenului asociat.

6.3. Transpunerea unei situații date într-o reprezentare adecvată (text, formulă, diagramă, grafic)
Minim: Transpune informațiile relevante ale unei situații date într-o reprezentare de tip text/ tabel. 
Mediu: Transpune informațiile relevante ale unei situații date într-o reprezentare de tip diagramă/ grafic.
Maxim: Construiește și interpretează diagrame cu date din situații practice.

Note

Demersul de predare-învățare-evaluare este organizat în echipe, individual sau frontal. Sunt predominante activitățile de lucru în echipă. Intenția este să cultivați abilități și valori precum spiritul de echipă, încrederea în sine şi respectul pentru ceilalţi, toleranţa, curajul de a prezenta o opinie personală şi spiritul de iniţiativă.

Chiar dacă activitățile de lucru în echipă pot fi mai dificil de organizat la început și vor necesita timp și răbdare, exersarea acestui tip de lucru pe parcursul întregii unități de învățare va da roade pentru că atât profesorul, cât și elevii vor învăța să-l gestioneze cu succes.

Pentru buna desfășurare a activităților de lucru în echipă, fiecare elev din grup va avea o responsabilitate (responsabilitățile elevilor sunt descrise în cadrul fiecărei lecții). 

Vă recomandăm să păstrați componența grupelor de elevi pe parcursul tuturor lecțiilor din cadrul acestei unități de învățare. Responsabilitățile  dintr-o grupă rămân aceleași în toate lecțiile (adică, în fiecare activitate desfășurată pe echipe, în cadrul echipei va exista un arbitru, un prezentator, un evaluator și un secretar general), fiecare elev urmând să exerseze fiecare din cele 4 responsabilități pe parcursul activităților. Schimbați responsabilitățile elevilor dintr-o grupă doar după ce vă asigurați că toți elevii din grupa respectivă îndeplinesc corect responsabilitatea pe care au avut-o până atunci.

Dovezi ale învățării

Evaluare finală: proiect „Profileri într-o investigație statistică”. Proiectul este anunțat în ultima parte a Lecției 2 și primele două etape ale proiectului sunt realizate de elevi înainte de Lecția 7 - Evaluare sumativă

Formativ: sarcini - fișe de lucru,  jocuri, teste de autoevaluare, bilete de ieșire/ activități de reflecție

Pentru consemnarea rezultatelor evaluării (finale și formative), utilizați un instrument de consemnare a rezultatelor evaluării . Scrieți în prima coloană numele elevilor din clasă și marcați nivelul de dezvoltare a competențelor vizate de această unitate de învățare de către fiecare elev pe parcursul lecțiilor, atunci când observați/ monitorizați activitatea elevilor.

Autori

Ariana-Stanca Văcărețu, Margit Dénes