Lecția 6: Unghiuri - clasificări
(Durata: 1 oră)
Scop
Elevii identifică tipurile de unghiuri învățate și învaţă cum să le folosească pentru a se orienta în spaţiu (joc “Baba oarba”).
1.3. Identificarea noţiunilor geometrice elementare şi a unităţilor de măsură în diferite contexte
Competențe specifice
Neînțelegeri / greșeli tipice
Elevii nu recunosc unghiurile improprii (unghiul nul, unghiul alungit).
Marea idee
Lumea înconjurătoare poate fi modelată cu ajutorul elementelor de geometrie (puncte, drepte, plane).
Note
Se vor aminti noțiunile de unghi drept, ascuțit, obtuz, învățate.
Intro
Cuprins
Joc - „Baba oarba”
Prima parte a lecției se poate desfășura în curtea școlii sau în parc, unde sunt puse câteva jaloane. Elevii sunt împărțiți pe grupe. Un elev voluntar va fi legat la ochi, iar ceilalți din grupă vor trebui să-l ghideze astfel încât în explicațiile lor să folosească cât mai mult noțiunea de unghi. Profesorul va da fiecărei grupe un traseu diferit și va înregistra de câte ori utilizează în indicații unghiurile. Câștigă echipa care atinge ținta și care folosește de cele mai multe ori, corect, unghiurile învățate.
Indicațiile pot fi de genul: mergi înainte 1m, rotește-te spre stânga cu un unghi drept, fă 3 pași, întoarce-te spre dreapta cu un unghi ascuțit, etc.
Dacă nu există posibilitatea ieșirii afară, lecția se poate desfășura pe grupe, în sala de clasă, utilizând o hartă precum cea de mai jos.
Profesorul poate stabili pe hartă un punct de început și unul final, iar elevii trebuie să descrie traseul, utilizând indicații de genul: mergi în sus 1cm, întoarce-te spre dreapta cu un unghi ascuțit până întâlnești un rond, etc.
Activitatea 1 (predare): Definiți unghiurile proprii (ascuțit, drept, obtuz), și cele improprii (nul, alungit) cu ajutorul noțiunii de măsură.
Se observă că unghiul alungit poate fi folosit pentru a demonstra coliniaritatea a trei puncte.
Activitatea 2 (exersare): Rezolvați exercițiile propuse în fișa de lucru.
Încheiere
Evaluare formativă: Profesorul va avea pregătite 2 coli de flipchart. Pe una va fi reprezentat un tabel cu cele 5 tipuri de unghiuri învățate, iar pe cealaltă un tabel cu rubricile: „Am învățat …”, „Mi s-a părut dificil …”, „Aș dori să înțeleg mai bine …”.
Fiecare elev va primi un cartonaș cu o imagine sau o măsură de unghi, respectiv cel puțin o filă de post-it. Cartonașele vor fi lipite în rubrica corespunzătoare din primul tabel, iar post-it-urile pe cel de-al doilea tabel. Elevii care nu încadrează corect cartonașul primit vor primi altul.
Temă: Fișa 2
Resurse descărcabile
Fișa 1 - Lecția 6 (docx)
Fișa 2 - Lecția 6 (docx)
Evaluare formativă - Lecția 6 (docx)
Extra (studiu independent)
Teste (ASQ): test 1, test 2, test 3, test 4;
Teorie - Unghiuri (video)
Autori
Liliana Olărașu, Mihaela Ionescu
Categorii
Clasa a V-a, Elemente de geometrie
Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)