Viitorul educației în era inteligenței artificiale
În 2012, Sebastian Thrun, co-fondatorul platformei de cursuri online Udacity, prezicea că în 50 de ani vor rămâne doar zece universități globale, deoarece MOOC-urile (Massive Open Online Courses) vor democratiza educația la nivel mondial și vor revoluționa învățământul tradițional.
Totuși, după un deceniu, revoluția MOOC-urilor a eșuat: rata de abandon e spre 90%, lipsesc interacțiunea, motivația susținută și un sistem robust de evaluare. Thrun a recunoscut eșecul, iar Udacity s-a reorientat spre formarea profesională prin "nano degrees" pentru companii. (Inside Higher Ed, 2024)
Dar să dăm timpul cu 100 de ani înapoi.
Thomas Edison examinează o bandă de film, cca 1900, sursa: Hulton Archive
„Cărțile vor deveni în curând învechite în școlile publice (...). Sistemul nostru de învățământ va fi complet schimbat în decurs de 10 ani.” (după MIT News, 2024)
Asta spunea în 1913 Thomas Edison, unul dintre cei mai prolifici inventatori din lume, după ce descoperise puterea filmului.
Și azi continuăm să deplângem calitatea manualelor alternative, dar ele rămân suportul de curs de care se folosesc majoritatea covârșitoare a profesorilor când predau.
Inovațiile tehnologice au adus beneficii educației, dar au completat, progresiv, pedagogia existentă, fără a o revoluționa.
Din nou și din nou, tehno-optimismul acestor vizionari arată că revoluția „edtech” a eșuat (edtech înseamnă aici acele tehnologii digitale conectate la internet și utilizate de elevi pentru a facilita/accelera învățarea, de la computere și tablete la telefoane mobile și ceasuri inteligente). (Horvath, 2024)
Rezultatele la testele internaționale de literație, matematică și științe au scăzut în loc să se îmbunătățească, în timp ce unele țări, precum Suedia, reduc utilizarea tehnologiei digitale în școli și se întorc la metode mai tradiționale, cum ar fi citirea cărților tipărite și notarea de mână.
IA - un asistent inovator a cărui performanță depinde mult de utilizator
Astăzi, aceleași așteptări mărețe vin dinspre promotorii diferitelor tehnologii de Inteligență Artificială (IA).
Sundar Pichai, CEO Google, numește IA „cea mai profundă tehnologie pe care am inventat-o, mai puternică decât focul sau electricitatea sau orice am făcut în trecut." (Fortune.com, 2023)
În doar trei ani de la lansarea ChatGPT, IA poate genera texte sofisticate și rezolva probleme complexe, toate performanțe considerate exclusiv umane.
Dar de fiecare dată când apare o nouă tehnologie, liderii din industrie cred că au descoperit un cod secret prin care pot „rezolva" educația. Însă educația nu funcționează așa.
Inteligența artificială nu are „teoria minții” sau capacitatea de a înțelege cu adevărat ce se întâmplă în mintea celui care o folosește. IA răspunde pe baza unui model predictiv care e antrenat pe baze mari de date.
Nu „gândește” ca noi, deși poate mima destul de bine asta, prin inferențe și analiza datelor și a tiparelor. Rămâne un instrument sofisticat, dar nu un înlocuitor al interacțiunii umane profunde și empatice din educație.
Profesorii rămân factorul principal legat de școală care influențează succesul academic al elevilor, atât prin calitatea predării, cât și prin relațiile pozitive pe care le construiesc cu aceștia.
Dacă tehno-optimismul anterior ne-a învățat că oamenii nu sunt (încă) de înlocuit, întrebarea reală este: Cum pot profesorii folosi IA pentru a-și amplifica impactul?
Dacă învață cum să o folosească în beneficiul lor, IA poate fi un asistent excelent prin care își pot amplifica rolul: să inspire, să ghideze și să construiască experiențe de învățare profundă pentru toți elevii.
Cinci superputeri ale IA pentru profesorii care învață să le folosească eficient
1. Planificarea unităților și a lecțiilor
Un asistent bun poate livra planul unei unități și al lecțiilor care construiesc progresiv marile înțelegeri. Cu cât mai specifice instrucțiunile, cu atât mai mari șansele să generezi un răspuns bun și detaliat.
Ideile pe care le pot genera ChatGpt, DeepSeek, Gemini, Microsoft copilot sunt foarte utile și pot reduce timpul dedicat planificării.
Exemplu pentru Istorie:
Prompt: Generează un plan de lecție pentru clasa a VIII-a care introduce Primul Război Mondial, de 50 de minute. Lecția trebuie să fie interactivă și să facă elevii curioși. Începe cu o introducere captivantă și o întrebare de ghidaj care să provoace curiozitatea elevilor. Prezintă marea idee a lecției într-un mod clar. Propune activități prin care elevii să descopere cauzele războiului, inclusiv o analiză a unor surse istorice. Include și o activitate de consolidare și o modalitate rapidă de evaluare formativă.
Idei generate de ChatGpt:
🖼️ Activitatea de deschidere: Prezentarea a două imagini contrastante: soldați plecând entuziasmați la război în 1914 versus o imagine cu tranșee devastate din 1917.
📢 Întrebare provocatoare: „Cum credeți că a evoluat starea de spirit a oamenilor între începutul și sfârșitul războiului?".
Activitate: Elevii citesc fragmente din jurnale de soldați români și discută cum s-a schimbat viața acestora pe front.
🎯Mare idee: Războiul a schimbat perspectiva asupra eroismului. Primul Război Mondial nu a fost doar o serie de bătălii, ci un eveniment care a schimbat radical societățile, granițele și viața oamenilor, inclusiv în România.
Exemplu pentru Matematică:
Prompt: Oferă un mod bun de a introduce integralele pentru elevii mei de clasa a XI-a care întotdeauna mă întreabă de ce să învețe despre asta.
Sugestie adaptată:
🔍 Context practic: Imaginați-vă că sunteți arhitecți și trebuie să calculați suprafața unui teren cu formă curbată.
📢 Întrebare provocatoare: Cum ai calcula exact suprafața unui teren cu o formă neregulată? Elevii vor încerca să aproximeze suprafața prin metode simple (împărțind-o în pătrate mici, estimând zonele etc.).
🎯 Concluzie: Integralele sunt instrumentul matematic exact pentru a măsura suprafețe curbe, calcula volume și modela procese din viața reală.
Limitări: Asistentul nu poate decide singur ce este pedagogic adecvat. Profesorii rămân experții în clasele lor și trebuie să aibă discernământul să aleagă și să adapteze ideile potrivite nevoilor elevilor.
2. Crearea și optimizarea materialelor didactice existente
Abundența de aplicații poate copleși, dar e de ajuns să știți să folosiți o aplicație pentru generarea de prezentări și una pentru fișe, planuri de lecție sau materiale auxiliare potrivite obiectivelor clare de învățare.
ChatGPT, Gemini și Microsoft copilot - asistenți gratuiți pe care îi puteți antrena cu cerințe mai explicite și specifice
Gemini AI Studio - poate analiza ce îi arăți cu camera telefonului mobil și are o bibliotecă de prompturi care vă pot simplifica viața și pot susține învățarea elevilor, precum:
Pune întrebări despre detalii importante dintr-un videoclip
Creează fișe de matematică
Rezolvă probleme de geometrie cu o imagine
Magicschool.ai - poate genera fișe, activități și întrebări relevante pornind de la texte și chiar clipuri video
Așa arată o prezentare generată cu Gamma în mai puțin de 5 minute pornind de la promptul: Top 5 erori frecvente pe marginea legilor lui Newton și corectarea lor.
Limitare: Un material bun trebuie verificat și adaptat, dar odată creat, poate fi refolosit și modificat pentru alte clase.
3. Personalizarea feedback-ului pentru elevi și evaluarea
Toți asistenții IA pot face sugestii pertinente despre cum puteți observa erori frecvente și prin ce activități le puteți corecta.
Am scris cum Snorkl poate oferi feedback individualizat bazat pe gândirea elevului pentru diferite sarcini deschise pe care nu trebuie să le mai corecteze profesorul. Timpul câștigat poate fi investit în analiza erorilor frecvente pe care le fac elevii în răspuns și generarea unor activități țintite pentru a le îndrepta.
Exemplu pentru Fizică:
Prompt: Enumeră cele mai frecvente greșeli la capitolul legile lui Newton și pentru fiecare propune o activitate de corectare.
Răspunsul prelucrat folosind instrucțiuni suplimentare pentru ChatGPT și Gemini:
Greșeală frecventă: Elevii nu diferențiază între viteză și accelerație.
Activitate de corectare: Un joc în care elevii, individual sau pe perechi, vor controla o „mașină” pe un drum virtual și observă direct relația dintre accelerație și schimbarea vitezei:
Profesorul dă controlul fiecărei perechi asupra accelerației și frânării. În joc, vom folosi un indicator de viteză pentru a observa cum se schimbă viteza în funcție de cum accelerați sau frânați.
Profesorul apoi dă instrucțiunile: elevii trebuie să țină mașina la 60 km/h folosind un buton virtual pentru „accelerație”. Atunci când vitezometrul rămâne constant, accelerația este zero. Apoi elevii vor apăsa „accelerație” și vor observa cum viteza crește. Apoi trebuie să frâneze pentru a ajunge la 0 km/h. Elevii vor aplica frânele și vor observa cum viteza scade.
În fiecare caz, elevii vor fi întrebați despre ce se întâmplă cu accelerația și cum se schimbă viteza. Dacă accelerația este zero, vor înțelege că viteza este constantă; dacă accelerația este pozitivă sau negativă, viteza se schimbă.
La finalul activității, elevii defini singuri conceptele de viteză (cât de repede se mișcă obiectul) și accelerație (rata de schimbare a vitezei).
Limitări:
Aproape toată inovația e în engleză și limba poate fi un obstacol, chiar dacă e ușor de tradus.
Tot ce creează profesorul trebuie verificat și adaptat.
Problema implicării elevilor: ce îi ține angajați în proces pe cei care au cea mai mare nevoie de progres? Promisiunea cea mai mare a optimiștilor IA este aceea de feedback personalizat oferit de IA, dar adevărul este că momentan nu avem o soluție care să funcționeze pentru 95% dintre elevi. Dincolo de „halucinații” și erori, se confruntă cu problema celor 5 procente când vine vorba de feedback personalizat pentru elevi: programe dedicate de matematică precum Khan Academy (cu asistentul Khamingo) pot aduce câteva luni de progres pentru elevii care au folosit programul conform recomandărilor. Problema e că doar 5% dintre elevi folosesc programul așa cum e recomandat. (Education Next, 2025)
4. Dezvoltarea profesională asistată de IA
Dincolo de recomandări de cărți și resurse utile, un asistent IA ar putea să treacă la un cu totul alt nivel - acela de antrenor.
Imaginați-vă un asistent care poate oferi feedback obiectiv pentru o lecție filmată, care:
Analizează cât de mult ați vorbit
Evaluează tipul de întrebări adresate
Sesizează tonul și claritatea explicațiilor
Face inferențe despre implicarea elevilor
Face recomandări precise, pornind de la practici bine studiate
Nu judecă și nu are emoții.
Cum ar arăta un astfel de mentor?
Sunt câteva aplicații în lume care promit asta, însă momentan această direcție e încă la început și toate presupun un consum mare de timp în auto-analiza lecției filmate.
Am făcut un experiment cu Google AI Studio (opțiunea de analiză video) cu următorul prompt:
Am nevoie de o analiză pentru următorul video: LINK.
Mai întâi rezumă pas cu pas lecția, spunând ce face profesoara și ce fac elevii. Analizează lecția din punct de vedere al practicilor pedagogice și justifică ce recomandări detaliate ai avea pentru profesor.
Am folosit o lecție înregistrată în cadrul activității „studiul lecției” din comunitatea de practică #DataMathLab și am vrut să văd ce putere are Gemini în a observa corect ce se întâmplă în clasă.
Primele răspunsuri au fost „halucinații” - nu a reușit din prima să observe corect despre ce a fost vorba în lecție și a „inventat” alte activități oarecum similare.
După ce am insistat să corecteze și să rezume pas cu pas clipul, i-am cerut să îl analizeze pe baza cadrului propus de Grupul Danielson privind standardele unui profesor foarte bun.
După o nouă halucinație, a venit cu observații corecte și câteva sugestii pertinente.
Rezultatul este mult mai bun, cu recomandări specifice care pot da unui profesor flexibil destule idei despre ce ar putea îmbunătăți pe viitor.
Captură din Google Studio AI cu eroarea de răspuns la primele analize de video
Captură din Google Studio AI cu răspunsul la o instrucțiune specifică
Iată sugestiile transformate cu ajutorul Gamma într-o prezentare pe care am editat-o în 15 minute:
Dar „revoluția” feedback-ului personalizat depinde, de fapt, de indicații precise, de deschiderea și perseverența mea de a ieși din filtrul subiectiv. Dacă am aceste precondiții, asistentul meu ar putea fi excelent!
Limitare: Informațiile furnizate de IA pot fi inexacte sau chiar eronate, mai ales în domenii în care cunoștințele evoluează rapid sau pentru clipuri video unde unele elemente culturale sunt greu de analizat. Discernământul profesional și dialogul cu colegii rămân esențiale.
5. Eficientizarea sarcinilor administrative și gestionarea timpului
Sunt multe sarcinile zilnice care ar putea fi ușurate de IA, ca de exemplu:
Biblioteca de prompturi Gemini Studio AI
Google AI Studio - primiți explicații live despre ce captează camera telefonului. Dacă nu vă descurcați cu o aplicație sau vreți să înțelegeți cum să folosiți un obiect, opțiunea cu camera ”Show Gemini” poate debloca situația.
Google Lens - transformă notițe fizice în format digital. Și scrisul într-o limbă străină poate fi recunoscut, tradus automat și împărtășit digital.
Funcții ”speech to text” - atât la tastatura de la telefon, cât și pentru scrierea de documente (în Google Docs, opțiunea de la Tools - Voice typing). Așa puteți economisi timp petrecut cu tastarea în fiecare zi.
Trip planner de la Google AI Studio - organizează text nestructurat în tabele sau text structurat
ChatGPT - rezumă articole sau cărți întregi
Extensii Chrome: YouTube Summary with ChatGPT & Claude - transcrie clipuri video, Glasp - subliniază text din pagini web sau din PDF-uri și salvează notițele.
Limitare: Deși toate aplicațiile sunt utile și implică un cost minim de implicare/adaptare, copleși dacă sunt încercate simultan. Adoptați-le treptat, pe măsură ce vă simțiți confortabil.
Viitorul educației: când curiozitatea profesorului întâlnește potențialul IA
Spre deosebire de promisiunile grandioase ale tehnologiilor anterioare, valoarea reală a IA în educație nu constă în înlocuirea profesorilor.
Un profesor care folosește un asistent IA eficient, își poate elibera timpul, poate în mod real îmbunătăți învățarea și își poate accelera dezvoltarea profesională.
Dar întâi va avea nevoie de o minimă alfabetizare IA, pentru a putea diferenția între soluții cu adevărat utile și zgomot. Nu trebuie să devină experți în "machine learning", dar să înțeleagă:
ce tipuri de modele AI există și la ce sunt utile
cum să creeze prompturi eficiente
cum să evalueze critic sugestiile AI și să le adapteze pentru clasa lor
Profesorii care integrează IA eficient în activitatea lor vor fi primii care vor simți beneficiile.
Adevărata transformare a educației va veni din modul în care educatorii folosesc tehnologia pentru a se dezvolta și a crea experiențe de învățare mai profunde, mai personalizate și mai relevante.
Un lucru simplu pe care îl puteți face chiar azi: instalați aplicația ChatGPT pe telefon și începeți o conversație cu asistentul IA, dacă nu ați făcut-o deja. Vă va uimi cât de repede puteți ajunge la discuții profunde despre viață și cât de multe veți putea învăța despre sine și despre lume în scurt timp.
Autor: Măriuca Morariu
Martie 2025
Referințe
Kayla Webley (2012), MOOC Brigade: Will Massive, Open Online Courses Revolutionize Higher Education?, TIME
Peter Dizikes (2024), On technology in schools, think evolution, not revolution, MIT News
John Warner (2017), MOOCs Are "Dead." What's Next? Uh-oh. Inside Higher-Ed
Jared Cooney Horvath (2024), The EdTech Revolution Has Failed, After Babel
John Bailey (2023), AI in Education: The leap into a new era of machine intelligence carries risks and challenges, but also plenty of promise. Education Next, 23(4), 28-35, Education Next
Prarthana Prakash (2023), Alphabet CEO Sundar Pichai says that A.I. could be ‘more profound’ than both fire and electricity—but he’s been saying the same thing for years, Fortune.com
John Bailey, John Warner (2025), AI Tutors: Hype or Hope for Education? Education Next, 25(1), 62-71
Benjamin Riley, Paul Bruno (2024), Education hazards of generative AI. Cognitive Resonance