Probleme-puzzle: Instrucțiuni
Bine ați venit în lumea jocurilor matematice în echipă, puzzle-uri și probleme matematice speciale care necesită și dezvoltă o cooperare reală între membrii echipei! Conținutul matematic este cel din programa școlară obișnuită și indiferent dacă le numiți jocuri, puzzle-uri sau probleme, acestea oferă o experiență de învățare foarte bună la toate nivelurile. Succes!
1. Formați echipe de câte 4 și alegeți o problemă-puzzle din cele de mai sus.
2. Fiecare joc este prezentat sub formă de 12 carduri. Prin împărțirea cardurilor în mod egal între membrii echipei, fiecare are în posesie doar o parte din informațiile necesare pentru rezolvarea problemei. Apoi, trebuie să coopereze cu ceilalți membri pentru a rezolva puzzle-ul și astfel să ajungă la răspuns mai repede decât celelalte echipe.
3. În aceste jocuri, întrebarea finală va fi găsită pe unul și eventual pe două dintre cartonașe. Întrebarea nu va fi găsită niciodată pe cartonașul 1. Niciun cartonaș nu este redundant.
4. Toată lumea deține o parte din puzzle și contribuie la succesul proiectului. Procesul este foarte asemănător cu rezolvarea unui puzzle obișnuit, însă fără a avea imaginea finală. Inițial, nu este clar nici măcar care este problema sau cum să începem să lucrăm pentru a afla care ar putea fi răspunsul.
5. O parte importantă din valoarea și plăcerea acestor jocuri în echipă constă în a selecta și a recunoaște informațiile semnificative de pe cartonașe. Apoi, în organizarea acestei informații și în construirea unui tabel, a unei diagrame sau a unei scheme pentru a ajunge în punctul în care matematica poate fi aplicată și soluția găsită. Până la urmă, veți vedea că toate informațiile pot fi folosite și toate „capetele” rămase libere pot fi legate. Adesea se va întâmpla, la fel ca în multe situații din viața reală - odată ce poți formula corect întrebarea, răspunsul este evident.
6. Când credeți că ați terminat problema, arătați soluția Arbitrului de „stație” ca să o poată verifica. Dacă este corectă, veți colecta un cartonaș câștigător. În caz contrar, veți fi invitați să mai continuați. Dacă altă echipă este verificată în acest timp, puteți începe deja alt puzzle și reveni la Arbitru când se eliberează.
7. Premiem cu cărți alese echipele care acumulează cele mai multe puncte, rezolvând corect cât mai multe probleme.
Catalog de probleme-puzzle
Ajungem la școală (distanță, viteză, timp, vârsta: 12-14 ani)
Propoziția codată (numere negative, vârsta: 11-13 ani)
Arborele genealogic (tipuri de numere, orice vârstă) – vedeți fișa cu schița arborelui
Jocuri la festivalul școlii (profit, profitabilitate, operații cu numere, vârsta: 12-14 ani)
Testamentul străbunicii (rapoarte, fracții, procente, vârsta: 12-13 ani)
Mesajul ascuns (geometrie de bază, vârsta: 11 - 12 ani)
Pătratul magic (numere prime, cuburi perfecte, numere triunghiulare, sume, vârsta: orice vârstă) – vedeți fișa de lucru ajutătoare cu pătratele
Bătrân, mai bătrân, cel mai bătrân (sisteme de ecuații, vârsta: 14-16 ani)
Pagini dintr-o carte (ecuații simple, vârsta: 12-14 ani)
Traducere și adaptare în română din cartea: Vivien Lucas (2007), Mathematical Team Games: Enjoyable Activities to Enhance the Curriculum, Tarquin Publications