Lecția 9: Fracții zecimale - evaluare sumativă

(Durata: 2 ore)

 

Scop

Elevii rezolvă o provocare la prima vedere, folosind competențele exersate pe tot parcursul unității.

Competențe specifice

2.2. Efectuarea de calcule cu fracții folosind proprietăți ale operațiilor aritmetice
3.2. Utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operaţiilor cu fracții ordinare sau zecimale
4.2. Utilizarea limbajului specific fracțiilor/procentelor în situații date
5.2. Analizarea unor situaţii date în care intervin fracții pentru a estima sau pentru a verifica  validitatea unor calcule
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra și  interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

Note

Ultima lecție este o evaluare sumativă care prioritizează cele 5 competențe exersate pe parcursul unității fracțiilor.

Puteți alege ca elevii să lucreze în echipă pe tot parcursul proiectului, dar urmăriți activitatea fiecărui elev pe care îl veți nota folosind baremul de evaluare. 

Colectarea datelor se poate organiza în mai multe moduri, în funcție de tehnologia care este la dispoziția elevului. Sugerăm să lăsați elevii sa încerce să se organizeze singuri pentru colectarea datelor și, dacă nu ajung la o soluție eficientă, să folosiți un template. 

Rezervați ultima jumătate de oră pentru reflecție și evaluare.

Intro

Anunțați tema proiectului - mascota clasei.
Stabiliți regulile de desfășurare - elevii au voie să vorbească între ei în anumite etape, pentru a se consulta, dar fiecare va trebui să vină cu propriile idei și să răspundă cerințelor date.
Niciun proiect nu poate semăna cu altul, de aceea evaluarea propusă este una originală și măsoară cât de bine au înțeles elevii să folosească fracțiile zecimale în activități practice.

Scopul și rolul
Ești un designer angajat de școala ta pentru a proiecta o mascotă a elevului „mediu” pentru clasa ta. 

Audiența
Proiectul va fi analizat de Comitetul de Părinți al clasei, care va aproba crearea ei.

Situația

  • Pentru situația în care mascota ar fi pusă într-o vitrină, este foarte important să găsești, în primul rând, înălțimea mascotei. 

  • Inițial, estimează înălțimea medie a elevilor clasei și notează în caiet. 

  • Trebuie să colaborezi cu toți ceilalți designeri pentru a determina caracteristicile pe care le aveți în vedere atunci când proiectezi mascota și trebuie să colectezi datele care vă vor fi folositoare.

  • Pentru a ușura calculele, notează lungimile în metri în valoarea măsurată inițial, apoi rotunjește-le la zecimi.

Produsul
Rezultatul va fi:
a) să propui un proiect pentru mascotă, care să fie detaliat și clar; 
b) să explici clar, cu argumente, de ce ai ales dimensiunile și particularitățile pe care le sugerezi în proiect.

Standarde
Pentru a face cea mai reușită mascotă, proiectul trebuie să: 
a) includă o descriere clară și detaliată a procesului de planificare,
b) includă estimarea inițială a mediei aritmetice a înălțimilor, cu justificare și comparare, la final, cu valoarea calculată,
b) prezinte datele pe clasă într-un mod ușor de urmărit de către cel care citește raportul,
c) includă o schiță în care toate caracteristicile considerate sunt clar marcate,
d) explice cum ați ajuns la dimensiunile pentru înălțimea mascotei, incluzând toate calculele
e) explice cum ai ales alte caracteristici ale mascotei.

Sarcinile pot fi rezolvate într-o oră.
La final, colectați lucrările elevilor și după pauză / ora viitoare, discutați cu ei cum au gândit sarcinile și ce li s-a părut dificil.

Cuprins

Încheiere

La final, colectați lucrările elevilor și după pauză / ora viitoare, discutați cu ei cum au gândit sarcinile și ce li s-a părut dificil.

Resurse descărcabile

Ariana-Stanca Văcărețu, Daniela Vasile, Liliana Olărașu, Simona Covrig

Autori

Clasa a V-a, Fracții zecimale

Categorii

 

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)