Lecția 15: Evaluarea sumativă și reflecție

(Durata: 2 ore)

 

Scop

Elevii vor rezolva două sarcini autentice la prima vedere care măsoară cât de bine au înțeles ce reprezintă fracțiile și cât de bine pot opera cu ele.

Competențe specifice

2.2. Efectuarea de calcule cu fracţii folosind proprietăţi ale operaţiilor aritmetice
3.2. Utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operaţiilor cu fracţii ordinare sau zecimale
5.2. Analizarea unor situaţii date în care intervin fracţii pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

Neînțelegeri /

greșeli tipice

Toate tipurile de neînțelegeri din această unitate.

Intro

Întrebați elevii dacă sunt gata de… desert! Pentru că evaluarea sumativă vor avea două probleme - una cu un orar, alta cu ingrediente. Amintiți-le că e parte din portofoliul lor, iar la final fiecare își va putea calcula singur nota, în funcție de barem.

Cuprins

Dacă lecția se desfășoară fizic, puteți proiecta problemele pe tablă sau oferi fișele printate elevilor. 

Dacă e online, puteți transpune întrebările într-un formular Google, bifând opțiunea „schimbați ordinea întrebărilor”, astfel încât fiecare să primească aceeași problemă, dar cu întrebări diferite. 

Problema - Orarul ideal

Aceasta e o sarcină autentică, prin care prioritizăm competențele de reprezentare a unei probleme în limbaj matematic, folosind operații, inclusiv reprezentarea prin desen (grafic tip plăcintă) și efectuarea unor calcule cu numitori și numărători diferiți. 

1. Cum ai putea împărți ziua în părți, dacă nu ar trebui să fie mai mult de 12 activități într-o zi și:

  • Situația a: toate activitățile trebuie să aibă aceeași durată, 

  • Situația b: unele activități pot avea aceeași durată, 

  • Situația c: nu există două activități cu aceeași durată.

Aici, elevii ar trebui să reprezinte întregul format din maxim 12 părți ca sumă de fracții echivalente, mixte și echivalente, respectiv doar mixte.

2. Dacă ai avea 7 materii și lecțiile la materii diferite ar avea durate diferite, cât ai acorda fiecărei materii? În acest orar:

a) exprimă partea din timpul total ca fracție pentru fiecare materie și reprezintă printr-un desen cât timp ocupă fiecare,
b) alcătuiește o grupă de trei materii care împreună sunt cel mai aproape de jumătate din timpul de învățare. Justifică de ce materiile alese au împreună durata cel mai aproape de jumătate de zi. 

Aici elevii ar trebui să reprezinte grafic proporția pe care o ocupă fiecare materie din cele 7 în 360 de minute, iar apoi să adune primele trei cele mai mari fracții care ocupă 180 de minute, arătând sub forma unui desen acest top. 

Problema - Hai să gătim!
Problema cu ingredientele verifică toate competențele anunțate la începutul unității, într-un context autentic. 

Încheiere

Păstrați ultimele 5 minute pentru a da elevilor șansa să se autoevalueze. Lăsați-i să scrie pe test, lângă numele lor, nota. 

În varianta online, întrebați-i: cât de bine crezi că ai rezolvat cerințele?

Autori

Marius Lobază, Daniela Vasile

Categorii

Clasa a V-a, Fracții ordinare

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)